سامانه انتقال مداری رونمایی شد

double-quot
تهران – جارپرس – همزمان با دومین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی، سامانه انتقال مداری (سامان۱) در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری رونمایی شد.
کد خبر : 18999
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 7:14
سامانه انتقال مداری رونمایی شد

به گزارش جارپرس از ایرنا از پژوهشگاه فضایی ایران، سامانه انتقال مداری که برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، برای اولین بار در کشور به همت محققان پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است.
یکی از روش های ارسال ماهواره به مدار زمین، به خصوص مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه های انتقال مداری است.
این سامانه ها امکان انجام ماموریت های مختلف را در اختیار قرار می دهد و اجزای آن شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل یک سیستم پیشرانش کامل ( با بازدهی بالا برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است.
با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است.
ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ۷۰۰ کیلومتر و حضیض ۴۰۰ کیلومتری تعیین شده است.
با توجه به مستقل بودن سیستم انتقال مداری از حامل، امکان انجام ماموریت های مختلف با مدار مبداء و مقصد مختلف برای این سیستم وجود دارد.
پروژه سامان۱، اولین تجربه جدی کشور در حوزه انتقال مداری و تغییر شیب مداری به شمار می آید.
در این فرآیند، نیاز به افزایش سطح دانش فناوری زیرسیستم هایی مانند پیشرانش، کنترل وضعیت، کامپیوتر پرواز و سیستم های کنترلی و مخابرات و در عین حال، افزایش دانش سیستمی کار در حوزه سطوح مشترک زیرسیستم ها و عملیات مختلفی است که باید در ماموریت انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.