سامانه‌های دفاع هوایی ترکیه احتمالا از اس-۴۰۰ روسیه پیشی بگیرند/ آنکارا به دنبال ساخت جنگنده

double-quot تهران - جارپرس - ترکیه فاش کرد کار روی سامانه دفاع هوایی ساخت داخل را ادامه می‌دهد به طوریکه احتمالا بر سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه برتری یابند.
کد خبر : 76253
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 14:23
سامانه‌های دفاع هوایی ترکیه احتمالا از اس-۴۰۰ روسیه پیشی بگیرند/ آنکارا به دنبال ساخت جنگنده

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نوشته روزنامه صباح ترکیه، اسماعیل دمیر، رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت، سامانه دفاع هوایی ترکیه “سایبر” می‌تواند بر سامانه‌ اس- ۴۰۰ روسیه برتری یابد.

دمیر اشاره کرد: سامانه دفاع هوایی دوربرد سایبر که ترکیه توسعه داده می‌تواند از ویژگی‌های سیستم‌های موشکی ضد هوایی اس- ۴۰۰ روسیه فراتر برود.

به گفته دمیر، توسعه سیستم دفاع هوایی سایبر به صورت تدریجی در حال تکمیل است و به سطح اس-۴۰۰ یا فراتر از آن خواهد رسید.

ترکیه از سال ۲۰۱۸ روی توسعه اولین سیستم دفاع هوایی دور برد خود موسوم به سایبر کار می‌کند در حالی‌که روسیه تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه را از ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد.

از زمان امضای قرارداد واردات اس-۴۰۰ به ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ ترکیه به مقتضای آن از روسیه وام گرفته تا خرید اس-۴۰۰ را به صورت جزئی تامین کند.

قرارداد اس-۴۰۰ روسیه و ترکیه موجب بحران در روابط ترکیه و آمریکا شد به طوریکه واشنگتن از آنکارا خواست از این قرارداد در ازای خرید پاتریوت آمریکا صرف نظر کند و تهدید کرد فروش جدیدترین جنگنده‌های اف-۳۵ به آن را تاخیر انداخته یا لغو می‌کند و تحریم‌هایی علیه آن در نظر می‌گیرد.

اما ترکیه تاکید کرد، دستیابی به اس-۴۰۰ روسیه مغایر با تعهداتش به عنوان عضو ناتو نیست و از کشورهای هم‌پیمان خواست پیشنهادات جایگزینی برای دستیابی به سلاح‌هایی به منظور مطابقت با سلاح‌های ناتو بدهند.

رئیس صنایع دفاعی ترکیه همچنین تاکید کرد: ترکیه قصد دارد با روسیه درباره برنامه تولید جنگنده‌های ترکیه همکاری کند.

او اظهار کرد: نقاط همکاری عدیده‌ای را در مذاکرات با روسیه بررسی کرده‌ایم و برخی مربوط به توسعه جنگنده‌های بومی هستند که سال ۲۰۲۳ انبارها را ترک می‌کنند.

او افزود: نوعی از موتورها و سیستم‌های مشخصی هستند که آنها را انتخاب کرده‌ایم؛ اما با گذشت زمان تغییر خواهند داشت و برخی سیستم‌های آنها مدرن و به روز می‌شوند. در این راستا با روسیه در حال مذاکره هستیم.

پیشتر مصطفی فارانک، وزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه گفته بود، کشورش می‌تواند جنگنده‌هایی از نوع سو-۳۵ یا سو-۵۷ را خریداری کند، اولویت آنکارا خوداتکایی در توسعه جنگنده‌های نسل پنجم است.

تیمیل کوتل مدیر فنی شرکت صنایع دفاع هوایی ترکیه نیز گفت، جنگنده ترکیه در ابتدای ۲۰۲۵ به پرواز درآمده و از سال ۲۰۲۹ به خدمت نیروهای مسلح درمی‌آید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.