مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران:

سالانه ۵ هزار میلیارد تومان یارانه نان در استان مازندران پرداخت می شود

double-quot ساری - جارپرس- جلسه کارگروه آرد و نان استان مازندران به ریاست استاندار و با حضور اعضای استانی این کارگروه و حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.
کد خبر : 90324
| خبرنگار : محمد مهربان اوجائی
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 11:43
سالانه ۵ هزار میلیارد تومان یارانه نان در استان مازندران پرداخت می شود

به گزارش جارپرس در این جلسه عباسعلی وفائی نژاد، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران به بیان گزارشی از آخرین وضعیت گندم آرد و نان استان پرداخت و گفت: در سال گذشته به دلیل خشکسالی و با وجود پیش بینی برداشت ۸ میلیون تنی گندم، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان کل کشور خریداری شد که با برنامه‌ریزی‌های خوب سال گذشته و خرید و تأمین کسری، در هفت ماه پایانی سال ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شده است.

وفائی نژاد با اشاره به اینکه تنها ۶۰ تا ۷۰ هزار تن از گندم مورد نیاز استان مازندران از محل تولید داخل استان تامین می گردد، اظهار داشت: در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون مقدار ۴۶۱ هزار تن گندم طی ۱۰۵ فروند کشتی وارد استان شد که ۶۹ هزار تن از این مقدار از ابتدای سالجاری صورت گرفت.

وی با اشاره به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای واردات و تامین کالاهای اساسی از طریق بنادر شمالی تصریح کرد: خوشبختانه انحصار واردات از طریق بنادر جنوبی کشور شکسته شد و هم اکنون بنادر استان مازندران می توانند تامین کننده کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از جمله گندم و روغن خام باشند.

مهندس وفائی نژاد افزود: با توجه به واردات روغن از طریق بنادر استان مقدمات اجرایی ساخت مخازن روغن در سیلوی شهر نکا از شرکت بازرگانی دولتی ایران گرفته شد و پس از تامین اعتبار در شورای اقتصاد این کار انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای اولین بار یک بندر خصوصی در استان مازندران شکل گرفت و فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرد.

وفائی نژاد با اعلام اینکه نقطه اتکایی بابت ذخیره استراتژیک گندم در استان داریم اظهار داشت: در حال حاضر و قبل از شروع خرید تضمینی محصولات کشاورزی ذخیره استراتژیک گندم در استان مقدار ۹۹ هزار تن می باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران در ادامه به شروع عملیات خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: جلسات هماهنگی خرید محصولات کشاورزی استان با محوریت خرید تضمینی محصولات استراتژیک گندم و کلزا برگزار شد و اولین محموله کلزا نیز از ابتدای این هفته از کشاورزان استان تحویل گرفته شد.

مهندس وفائی نژاد با بیان اینکه تمهیدات لازم برای آغاز خرید تضمینی دانه روغنی کلزا از کشاورزان مازندران صورت گرفته است اظهار داشت: طبق هماهنگی با کارخانجات آرد و تعاونی های روستایی ، عملیات خرید تضمینی کلزا با ۱۷ مرکز در شهرستان های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندرود، ساری، جویبار، بابل، آمل و نور آغاز خواهد شد و در صورت نیاز به تعداد مراکز خرید تضمینی در استان اضافه خواهد شد.

وی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم در استان مازندران از نیمه دوم خردادماه سالجاری آغاز خواهد شد اعلام کرد: ۲۹ مرکز شامل مراکز خرید ملکی و کارخانه های آرد سازی و سیلوهای بخش خصوصی و مراکز تعاونی روستایی جهت خرید محصول گندم در استان مازندران از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری تجهیز و آماده برای عملیات خرید تضمینی گندم می باشد.

مهندس وفائی نژاد افزود: براساس آمار جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود امسال حدود ۱۱۰ هزار تن گندم از گندمکاران استان به صورت تضمینی خریداری شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران با اعلام اینکه قیمت خرید تضمینی در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته افزایش بسیار خوبی داشته اظهار داشت: گندم تولیدی کشاورزان مازندرانی با ۴ درصد افت مفید و ۱ درصد غیر مفید هر کیلو گندم به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مبلغ ۱۰۰۰ تومان هم به عنوان تشویقی به کشاورزان بابت تحویل هر کیلو گندم به دولت یعنی مجموعا مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورز پرداخت خواهد شد.

وی در خصوص پرداخت وجه گندم به کشاورزان افزود: بلافاصله پس از تحویل گندم به مراکز خرید و ثبت اسناد مربوطه فایل پرداخت وجه به بانک کشاورزی ارسال و در کمترین زمان ممکن به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران در پایان با اشاره به اهمیت یارانه نان و ضرورت اصلاح نظام توزیع یارانه افزود: یارانه پرداختی دولت در بخش گندم آرد و نان استان با احتساب قیمت هر کیلوگرم گندم ۱۲ هزار تومانی، ماهانه مبلغ ۴۲۳ میلیارد تومان و سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

وفائی نژاد با تاکید بر این نکته و ضرورت دقت بیشتر در نظارت و بازرسی از واحدهای خبازی توسط تمام دستگاه های متولی برای جلوگیری از به انحراف رفتن این مبلغ یارانه اعلام کرد : از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۱ هزار و ۵۱۳ مورد بازرسی از واحدهای خبازی یارانه ای استان در قالب دو طرح نظارتی مورد بازرسی و بازدید قرار گرفته اند و جمعا بیش از ۶ هزار واحد خبازی تحت عناوین مختلف اعم از تعطیلی غیرمجاز، کسر وزن چانه، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، کسری و مازاد آرد و عدم حضور متصدی به ادارات کل صمت و تعزیرات حکومتی معرفی گردیده اند.

وی بررسی هزینه های تولید نان با توجه به افزایش سایر مولفه های غیر آرد را ضروری دانست و تاکید کرد: کمیته ای مراتب آنالیز هزینه ها را بررسی و جهت تصمیمی گیری به کارگروه اعلام نمایند.

مهندس وفائی نژاد با بیان اینکه کلیه واحدهای خبازی سنتی موظفند برابر آرد سهمیه تحویلی و رعایت ساعت پخت اقدام به پخت و تحویل نان نمایند تصریح کرد: با تاکید استاندار محترم و تشدید نظارتها هرگونه تخلف از قبیل تعطیلی خودسرانه، کاهش وزن چانه، عدم پخت سهمیه واحد، عدم رعایت ساعت کاری، عدم حضور متصدی واحدها و عدم رعایت کیفیت پخت نان و گرانفروشی توسط بازرسان صمت ، جهاد کشاورزی، غله و پلیس امنیت اقتصادی نظارت خواهد شد و قطعا با متخلفین وفق مقررات با قاطعیت برخورد خواهد شد.

وی همچنین به اجرای طرح شناسایی واحدهای برتر در تولید و پخت نان و تجلیل از واحدهای مذکور در آینده خبر داد و اعلام کرد: اقدامات تشویقی در برنامه های کارگروه ها منظور خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.