ساعت کاری در عسلویه تغییر کرد؛ نبرد نابرابر با گرمای بی‌سابقه

double-quot تهران - جارپرس - اسم‌مان کارگر نفتی است؛ عنوان بزرگی که از درون خودمان را کشته و از بیرون دیگران را. ساعت ۵ صبح از خواب بیدار می‌شویم و در نوبت سرویس بهداشتی و حمام کمپ گاهی ساعت‌ها باید منتظر بمانیم. از وضعیت موجود ناراضی هستیم؛ نه تنها ناراضی که عصبانی و شعله‌وریم، درست مثل شعله‌ی مشعل‌های گازی که در عسلویه می‌سوزند...
کد خبر : 98457
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 11:15
ساعت کاری در عسلویه تغییر کرد؛ نبرد نابرابر با گرمای بی‌سابقه

 

روز اولی که باخوشحالی به‌خاطر پذیرش در یکی از شرکت‌های پیمانکاری عسلویه از خراسان باهزاران امید و آرزو آمده بودم و برگه‌های مختلف را پر می‌کردم، گواهی سلامت تحویل می‌دادم و شاهد و ناظر تشریفات اداری بودم بی‌توجه به اینکه باید روزانه بیش از ۱۰ ساعت کار کنم، من هم مثل میلیون‌ها نفر دیگر گمان می‌کردم اینجا بهشت تحقق آرزوهاست.

دیری نگذشت که دانستم کامم در عسلویه به شیرینی عسل نمی‌شود، این اردوگاه کار اجباری تحقیر و کار سخت در گرمای بالای ۵۰درجه و رطوبت جان‌فرسا را تنها به خاطر همسرم و فرزندم که باید تامین‌شان کنم، تحمل می‌کنم.

اینها تنها حرف‌های یک نفر از هزاران کارگر پروژه‌ای در  عسلویه و کنگان است که بر خلاف تصور عامه که گمان می‌کنند این کارگران نان‌شان در روغن است، نان را به نرخ جان می‌خورند. کارگرانی که چند روز است تصاویر متعددی از گرمازدگی و شرایط سخت کاری‌شان تمام تصاویر ذهنی مردم از کارگران مرفه‌ نفتی را تغییر داد.

نفس به نفس آفتاب تیز

پای درددلشان که بنشینی می‌بینی که زندگی‌شان نه‌تنها تفاوت چندانی با روزمرگی‌های سایر کارگران ندارد که به‌مراتب شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند؛ کار بدون خانواده و سر کردن در کمپ‌های پرازدحام و شلوغ کارگری که به عقیده‌ برخی از آنها تحملش برای یک روز هم سخت است.

این روزها نیز که مردم در ساعت‌ اوج گرما قرارِ زیر کولرگازی را به هر گزینه دیگری ترجیح می‌دهند، کارگران پروژه‌ای در صنایع استان بوشهر که در بیشتر موارد از سایر استان‌ها هستند،‌ چاره‌ای ندارند جز اینکه برای امرار معاش نفس به نفس آفتاب تیز و شرجی تابستان عسلویه و کنگان کار کنند.

یکی دیگر از کارگران شاغل در فاز ۱۴ پارس جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: روزانه بسیاری از همکاران ما گرمازده و به بهداری منتقل می‌شوند. به‌ویژه آنهایی که در ارتفاع کار می‌کنند.

برای هر ۷ تا ۱۰ نفر از کارگران یک کلمن آب!

او می‌گوید که برای هر ۷ تا ۱۰ نفر از کارگران یک کلمن آب گذاشته‌اند اما جواب‌گوی نیاز آنها نیست؛ تعداد نیروهای پشتیبانی کم و همین‌ موضوع سبب می‌شود تامین نوشیدنی برای کارگران با مشکل جدی روبه رو باشد.

این کارگر فاز ۱۴ بیان می‌کند که ساعت کارمان، حساب و کتاب ندارد؛ در گرمای شدید تابستان هم مجبوریم روزی تا ۱۰ ساعت کار کنیم؛ اگر کارگرِ تعمیرات و ساخت‌وساز هم باشیم که لاجرم همه این ۱۲ ساعت را باید در فضای باز و زیر ظل آفتاب بایستیم.

او بابیان اینکه هزینه‌های زندگی برایم کمرشکن است، با داشتن قسط وام، بدهی، اجاره خانه و قرضی مغازه مجبورم در این هوای گرم تابستان کار کنم تا شکم زن و بچه ام را سیرکنم، افزود: پیشنهاد ما کارگران این است که در شرایط فعلی و تا بهبود وضعیت هوا بهتر ساعت کاری روزانه به شبانه تغییر کند.

پتروشیمی بوشهر ساعت کاری را تغییر داد

برخی از صنایع ساعت کاری را تغییر داده‌اند تا در شرایط موجود کار کارگران برای آنها گران تمام نشود. یکی از این صنایع پتروشیمی بوشهر است که با انتشار نامه‌ای اعلام کرده است که به منظور حفظ سلامت کارکنان فعال در طرح ها و پروژه های فاز ۲، تکریم کارگران و پیشگیری از حوادث شغلی با توجه به شرایط آب و هوایی نامساعد و سخت منطقه عسلویه تصمیمات ساعت‌ و شرایط کاری را تغییر داده است.

مدیر منابع انسانی شرکت پتروشیمی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این شرکت مشغول انجام یک ابر پروژه در فاز ۲ منطقه عسلویه با بیش از ۴۰۰۰ کارگر از اقصی نقاط کشور است.

قنواتی با اشاره به اینکه امسال یک آب‌وهوای متفاوت در عسلویه حاکم است، تصریح کرد: سال‌های گذشته نیز کارگران این منطقه در فصل تابستان با گرمای طاقت‌فرسا روبه‌رو بوده‌اند، اما امسال باتوجه به خشکسالی‌های اخیر و تغییرات اقلیمی دمای هوا به‌شدت بالا رفته ؛ به‌ویژه در روزهای اخیر رطوبت و دمای بسیار بالا غیرقابل تحمل شده است به‌طوری که با فیزیولوزی بدن انسان سازگار نیست.

وی اضافه کرد: از قبل پیش‌بینی می‌کردیم که وضعیت آب‌و هوایی نامساعد شود، همچنین از گوشه و کنار می‌شنیدیم که برخی کارگران در عسلویه دچار گرمازدگی شده‌اند؛ چند مورد گرمازدگی هم در شرکت پتروشیمی بوشهر گزارش شد، اما در یک اقدام فوری و ضربتی از ادامه و شدت یافتن وضعیت جلوگیری کردیم.

مدیر منابع انسانی شرکت پتروشیمی بوشهر خاطر نشان کرد: مدیریت این شرکت پتروشیمی در شرایط آب و هوایی موجود ریسک عقب‌افتادگی چنددرصدی پروژه از برنامه را باوجود آنکه پروژه EPC بود را در جهت صیانت از نیرو و کرامت انسانی پذیرفت.

قنواتی بااشاره به تغییر و کاهش ساعت کاری کارگران پروژه‌ای در شرکت پتروشیمی بوشهر عنوان کرد: پیش‌تر ساعت کاری کارگران این شرکت در نوبت صبح از ساعت ۵:۳۰ تا ۱۲ و در نوبت عصر از ۱۵ تا ۱۹:۳۰ بود، اما طبق برنامه جدید کارگران در نوبت صبح از ساعت ۶ تا ۱۱ و در نوبت عصر از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ کار خواهند کرد. همچنین به پیمانکاران در جلسات تاکید شده کار در ارتفاع و کارهای کارگری سنگین را در ساعات اولیه روز و یا عصر که هوا خنک‌تر و شدت گرما کمتر است برنامه ریزی کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه انتشار نامه تغییر ساعت کاری شرکت پتروشیمی بوشهر سبب شد برخی شرکت‌های دیگر نیز در منطقه این دستورالعمل را اجرا کنند، افزود: این اقدام برای نیروی کارگری که در تابستان جان‌فرسای عسلویه کار می‌کنند یک نقطه عطف محسوب می شود.

مدیر منابع انسانی شرکت پتروشیمی بوشهر با اشاره به تهیه آب و آبلیمو به صورت مخازن گسترده از طریق کارفرما، عنوان کرد: علاوه بر اینکه پیمانکار نوشیدنی مورد نیاز کارگران پروژه‌ای را تامین می‌کند شرکت پتروشیمی بوشهر نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

امید می‌رود که سایر صنایع نیز در مناطق گرمسیری استان بوشهر نیز همین رویه را در پیش بگیرند و عدالت از دست رفته‌ در دمای ۵۰ درجه‌ی بوشهر برای همگان محقق شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.