سازمان جهانی بهداشت: آمار قربانیان زلزله ترکیه-سوریه ممکن است ۸ برابر شود

double-quot تهران - جارپرس - سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تعداد قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ممکن است حتی هشت برابر شود.
کد خبر : 114482
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 بهمن 1401 - 12:20
سازمان جهانی بهداشت: آمار قربانیان زلزله ترکیه-سوریه ممکن است ۸ برابر شود

 

به گزارش جارپرس از ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، بامداد دوشنبه – ۶ فوریه، دو زلزله قوی محدوده بزرگی از جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با شمال‌غرب سوریه را لرزاند و بنابر گزارش‌ها تاکنون دست کم منجر به کشته شدن بیش از ۴۴۰۰ نفر در این دو کشور شده است.

عملیات امداد و تلاش برای نجات زیرآوارماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبرو هستند.

پس از آن که ترکیه از جامعه جهانی درخواست کمک کرد، کشورهای همسایه این کشور تیم‌های امدادی، سگ‌های زنده‌یاب و محموله‌های کمکی به این کشور ارسال کردند.

موسسه زمین‌شناسی آمریکا شدت زلزله اول را ۷.۸ درجه اعلام کرده که در حدود ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد روی داد.

کارشناسان می‌گویند که زمین لرزه اول یکی از قوی‌ترین زلزله‌های تاریخ ترکیه بوده است. کسانی که در این مناطق جنوبی ترکیه حضور داشتند می‌گویند لرزه‌ها حدود ۲ دقیقه ادامه داشت.

۱۱ دقیقه بعد از این زلزله اول، پس لرزه‌های قوی در مرکز ترکیه حس شد و از جمله زمین لرزه قوی دیگری به بزرگی ۷.۸ که برخی منابع ۷.۵ ریشتر نیز گزارش کرده‌اند، این مناطق را لرزاند.

یکی از مقام‌های مرکز مدیریت بحران ترکیه گفته است که زمین‌لرزه دوم پس‌لرزه نبوده بلکه مستقلا یک زلزله قوی دیگر محسوب می‌شود.

ترکیه آمار فعلی قربانیانی که از زیرآوارها در این کشور بیرون آمده را بیش از ۲۹۰۰ نفر اعلام کرده و همزمان در سوریه آمارها از جان باختن بیش از ۱۵۰۰ نفر در این کشور برآورد شده است.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که با افزایش عملیات نجات و ادامه آواربرداری آمار قربانیان ممکن است هشت برابر هم شود.

کاترین اسمالوود از مدیران ارشد مدیریت بحران سازمان جهانی بهداشت در اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته: متاسفانه این روندی است که همیشه در زمین‌لرزه‌ها با آن مواجهیم؛ این که گزارش‌های اولیه از آمار جان‌باختگان و مجروحان در طول روزها و هفته‌های بعد از زلزله بسیار افزایش می‌یابد.

اسمالوود تاکید کرده که با توجه به سرمای زمستان در مناطق زلزله‌زده خطر را برای زلزله زدگانی که بدون سرپناه مانده‌اند افزایش خواهد داد.

آمار مصدومان این دو زلزله قوی هم در ترکیه و سوریه هم بسیار بالا و هم در حال افزایش است. همچنین آمار مصدومان که بنابر آخرین گزارش‌ها بیش از ۱۳ هزار نفر برآورد شده همچنان رو به افزایش است.

دو زلزله قوی صبح دوشنبه که در شمال‌غرب سوریه خسارات وسیعی برجای گذاشت، مناطقی را زیر و رو کرده که همین حالا هم به علت جنگ ۱۰ سال گذشته در وضعیت بحرانی و اضطراری قرار دارد.

به گزارش بی بی سی، بسیاری از ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند و تیم‌های نجات برای جستجوی بازماندگان زیر انبوه آوارها مشغول به کار شده‌اند.

شهروندان مناطق هم مرز با ترکیه از جمله عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند. در بیروت عده‌ای از مردم به دلیل نگرانی از زلزله به خیابان آمده‌اند.

ترکیه روی یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است. در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر در پی زلزله‌ای شدید در شمال غرب ترکیه کشته شدند.

اتحادیه اروپا نیز جلسه‌ای اضطراری برای پاسخ به حادثه زلزله در ترکیه و سوریه برگزار کرده است.

این جلسه که با همکاری کمیسیون اروپا برگزار شد در راستای هماهنگ کردن اقدامات این اتحادیه برای حمایت از زلزله‌زدگان است.

در همین حال، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، پیش از آغاز بحث درباره اولویت‌های سال ۲۰۲۳ به یاد جان باختگان زلزله در ترکیه و سوریه یک دقیقه سکوت کرد.

پیش از این آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفته بود که گروه‌هایی از این سازمان در محل حادثه هستند تا به آسیب‌دیدگان یاری برسانند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همزمان از جامعه جهانی خواسته برای کمک به زلزله‌زدگان اقدام کنند.

غروب دوشنبه، وزیر کشور ترکیه، سلیمان سویلو، گفت ۱۰ شهر ترکیه در جریان این دو زلزله قوی آسیب جدید دیده‌اند؛ عثمانیه، آدیامان، هاتای، مالاتیا، آدانا، دیاربکر و کیلیس از جمله این شهرها اعلام شده‌اند.

در این شهرها مدارس دست کم برای یک هفته تعطیل شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.