سازمان بهداشت جهانی اسامی ۱۲ سوپر باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک را منتشر کرد

double-quot
تهران – جارپرس – سازمان جهانی بهداشت ۱۲ خانواده از خطرناکترین باکتری ها برای سلامت انسان را معرفی کرد که برای از بین بردن آنها باید داروهای جدیدی ابداع شود.
کد خبر : 19669
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 7:36
سازمان بهداشت جهانی اسامی ۱۲ سوپر باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک را منتشر کرد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی سازمان جهانی بهداشت، این سازمان در اولین فهرست ‘عوامل بیماریزای اولویت دار’ مقاوم به آنتی بیوتیک، اسامی ۱۲ خانواده باکتریایی را که بیشنرین تهدید برای سلامت انسان محسوب می شوند، منتشر کرد.
این فهرست به ویژه بر خطر باکتری های به اصطلاح گِرَم-منفی که نسبت به آنتی بیوتیک های متعدد مقاوم هستند، تاکید دارد. این باکتری ها توانایی دارند که راه های جدید برای مقاومت در برابر درمان بیابند و همراه ماده ژنتیکی عبور کنند که همین امر به سایر باکتری ها نیز اجازه می دهد که نسبت به دارو مقاوم شوند.
دکتر ‘ماری پل کینی’ معاون بخش سیستم های سلامت و نوآوری سازمان جهانی بهداشت مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها روز به روز در حال افزایش است و ما به سرعت در حال از دست دادن گزینه های درمانی خود هستیم؛ اگر وظیفه تولید آنتی بیوتیک ها را به عهده بازار بگذاریم، آنگاه آنتی بیوتیک های جدیدی را که به آنها نیاز مبرم و ضروری داریم، به موقع تولید نمی شوند.
فهرست سازمان جهانی بهداشت براساس ضرورت نیاز به آنتی بیوتیک های جدید، به سه دسته دارای اولویت حیاتی، بالا و متوسط تقسیم می شود.
در این فهرست، گروه مهم تر از همه شامل باکتری های مقاوم به چند دارو می شوند که به ویژه تهدید خاص در بیمارستان ها، خانه های سالمندان و در میان بیمارانی محسوب می شوند که مراقبت از آنها نیاز به دستگاه هایی نظیر دستگاه های تنفس مصنوعی و کاتترهای وریدی (میله های نازک و قابل انعطاف ) دارد.
این گروه می تواند باعث بروز عفونت های شدید و اغلب کشنده مانند عفونت های جریان خون و پنومونی (ذات الریه) شوند.
این باکتری ها نسبت به شمار زیادی از آنتی بیوتیک ها از جمله کارباپنمها و سفالوسپورین های نسل سوم – بهترین آنتی بیوتیک های موجود برای درمان باکتری های مقاوم به چند دارو- مقاوم شده اند.
ردیف دوم و سوم این لیست – دسته های دارای اولویت بالا و متوسط ​​- حاوی باکتری هایی است که به سرعت نسبت به دارو مقاوم می شوند ؛ این باکتری ها موجب بروز بیماری های رایج تری مانند سوزاک و مسمومیت مواد غذایی ناشی از سالمونلا می شوند.
کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که مقاومت نسبت به داروهایی که برای مبارزه با عفونت مورد استفاده قرار می گیرند، در قیاس با سرطان ،تهدید بزرگتری برای بشریت محسوب می شوند.
درصورتی که آنتی بیوتیک ها تاثیر خود را از دست بدهند، انجام فرآیندهای مهم پزشکی مانند پیوند اعضا، سزارین، تعویض مفصل و شیمی درمانی نیز بسیار خطرناک می شوند.
حدود ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان هر سال به دلیل ابتلا به عفونت های مقاوم به دارو جان خود را از دست می دهند و اگر اقدامی صورت نگیرد تخمین زده می شود که چنین عفونت هایی سالانه ۱۰ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ به کام مرگ بکشاند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.