0 نظر
160 بازدید

ساخت پروتز چشمی با استفاده از نانو تیوب کربن

double-quot

تهران – جارپرس -محققان آمریکایی با استفاده از نانوتیوب کربن موفق به ساخت پروتزی شده اند که جایگزین شبکیه آسیب دیده می شود.

کد خبر : 6896
تاریخ انتشار : شنبه 15 آذر 1393 - 5:52
ساخت پروتز چشمی با استفاده از نانو تیوب کربن

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از نیچر، این فناوری جدید یک لایه نازک، حساس به نور، بی سیم و انعطاف پذیر است که می توان به عنوان بخشی از پروتز چشم مورد استفاده قرار بگیرد. این لایه نازک که اصطلاحا فیلم نامیده می شود، هم قادر به جذب نور است و هم بدون اتصال به هیچ سیمی، نورون های چشم را تحریک می کند.

مرحله اولین این فناوری بر روی جوجه آزمایش شده است و قرار است در صورت توسعه، برای درمان اختلالات شبکیه مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از سلول های عصبی به طور ژنتیکی نسبت به نور حساس هستند. برای تحریک مصنوعی این نورون ها، از روشی به نام اپتوژنتیک استفاده می شود. اپتوژنتیک به تحریک و کنترل سلول های عصبی با استفاده از نور گفته می شود.

این روش نه تنها برای بهبود بینایی، بلکه در ژن درمانی، نقشه برداری مغزی، کاهش حساسیت به درد و درمان اختلالات عصبی مانند صرع و بیماری پارکینسون نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش محققان برای بازیابی بینایی، از علم اپتوژنتیک کمک گرفته اند. آنان با ترکیب نانو میله های نیمه هادی و فیلم نانوتیوب های کربنی سیستمی طراحی کرده اند که نورون ها را تحریک می کند و بینایی بهبود می یابد.

مرحله اولیه این فناوری بر روی جوجه آزمایش شده است و قرار است در صورت توسعه، برای درمان اختلالات شبکیه مورد استفاده قرار گیرد.

مهمترین کاربرد این روش در درمان بیماری شایع انحطاط ماکولا (زوال شبکیه ) است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.