0 نظر
167 بازدید

سابقه تاکید بر رعایت حقوق متهمان

double-quot تهران - جارپرس - یک حقوقدان معتقد است: ضابطین آنگونه که باید و شاید به حقوق متهم احترام نمی گذارند و علت آن را باید در اقرار محوری و نوع نگاه ضابطین و دادسرا دانست. 
کد خبر : 79610
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 9:23
سابقه تاکید بر رعایت حقوق متهمان

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، نعمت احمدی درباره سخنان رییس قوه قضاییه مبنی بر لزوم توجه  بیش از پیش به حقوق متهمان گفت: مسئله رعایت حیثیت حقوق متهمین و خانواده آن‌ها مسئله تازه‌ای نیست.  از  دهه ۶۰ که ورود به خانه‌ها به منظور دستگیری گروهک‌ها یا وابستگان به رژیم سابق پیش آمد، ناراحتی هایی  به وجود آورد تا جایی که منجر به اعلامیه معروف ۸ ماده‌ای حضرت امام (ره)  شد. در این اعلامیه به صراحت اعلام شد که شما به دنبال متهم می گردید به بقیه اعضای خانواده او کاری نداشته باشید. حتی اگر وسایل دیگری را دیدید شما حق ندارید  جستجو کنید.

وی افزود: در قانون اساسی هم صراحتا این موضوع آمده  که هر عملی که  انجام می شود  باید مبنای قانونی داشته باشد.

این حقوقدان تصریح کرد: نهایتا در سال ۸۳  مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بخشنامه‌ای را خطاب  به  نیروهای امنیتی و  انتظامی صادر کردند و اواخر دوره مجلس ششم از نمایندگان مجلس خواسته شد که عین این بخشنامه را تبدیل به قانون کنند و سرانجام قانون حفظ حقوق شهروندی در یک ماده واحده در چندین بند و تبصره تصویب شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر به  این بخشنامه نگاه کنید متوجه می شوید  که دغدغه عدم رعایت حقوق خانواده متهم و حقوق  متهم از ابتدای پیروزی انقلاب بوده است. متاسفانه  در یک کشاکش نابرابر  دست اندرکاران با وجود صراحت قانون اساسی و فرمان ۸ ماده ای امام (ره) و  قانون حفظ حقوق شهروندی  و منشور حقوق شهروندی به آن توجه نمی کنند.

احمدی افزود: این که آقای محسنی اژه ای مجددا دستورالعملی صادر کرده و صحبتی کنند  بالاتر از قانون اساسی و قوانین عادی و فرامین حضرت امام و رهبری  نیست و  باید راهکاری اندیشیده شود.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه سیستم دادسرای ما سیستم اقرار محور است؛ یعنی دنبال این هستند که از متهم اقرار بگیرند و یا این که ادله جمع کن هستند یعنی ابتدا طرف را بازداشت می‌کنند و بعدا به دنبال این هستند که از داخل  منزل  یا ابزار و وسایلش که  حریم خصوصی است دنبال ادله جرم بگردند.  ضابطین آنگونه که باید و شاید به حقوق متهم احترام نمی گذارند و علت آن را باید در اقرار محوری نوع نگاه ضابطین و دادسرا دانست.

احمدی افزود: اگر قانون حفظ حقوق شهروندی را نگاه کنید حتی زمان مراجعه به منزل متهم و جلب فرد و نحوه تحقیق و نحوه بازجویی در قانون قید شده و ذیل قانون به عنوان تخطی جرم تلقی شده اما از سال ۸۳ تا کنون کماکان این اتفاقات میفتد تاجایی که رییس قوه قضاییه مجددا همان صحبتی را کردند که آیت الله هاشمی شاهرودی کرده بود لذا باید فکر اساسی کرد.

وی در پایان گفت: وقتی وارد منزل یک فرد می شوید و محیط ناامنی را برای خانواده او به وجود می آورید یا اسناد و وسایل شخصی فرد را با خود می‌برید نوعی شکنجه است که نسبت به متهم و خانواده اش اعمال می شود و از آن می شود سوءاستفاده کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.