زنگ‌ها برای مهربانی به صدا درمی‌آیند

double-quot تهران - جارپرس - یک دسته دانش‌آموز روپوش‌رنگی با کوله‌های رنگ‌وارنگ و لب‌هایی که خنده همچون بادبادکی شوخ ازشان سُر می‌خورد وَ اوج می‌گیرد تا آسمان، کافی‌ست تا هر خیابانی را رنگ نشاط بپاشد. خیابان‌هایی که انگار در دوسالی که گذشت، چیزی گم کرده بودند. این دنیا ‌قدر دو سال، بلندبلند حرف‌زدن‌ها، دنبال همدیگر دویدن‌ها و شادی‌های کودکانه در اطراف مدرسه‌ها را به همه خیابان‌های شهر بدهکار است.
کد خبر : 102177
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 14:07
زنگ‌ها برای مهربانی به صدا درمی‌آیند

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، کرونا بساط خود را جمع کرده و رفته و از امروز، رنگِ شادی و بدو بدوهای زنگ ورزش است که خون می‌دواند به رگ‌های حیاط‌ مدرسه. میز و نیمکت‌ها، در و دیوار کلاس و خط کشی‌های روی زمین برای صف‌ها، تیرک بسکتبال و تور والیبال، همه و همه برای پذیرایی از کودکان قدونیم‌قد و نوجوان‌های پرانگیزه آغوش می‌گشایند تا دوباره حرف‌های تازه، کلیدِ دنیایی نو ‌شوند که فرزندانمان باید بسازند؛ دنیایی پر از آرزو، تلاش، ساختن و ایمان.

با این اوصاف، اول مهر، فقط اول مهر نیست، بلکه مقصدِ نهایی، خیابان‌های پرشور و امیدی‌ست که نسل آینده ایران اسلامی را نوید پیشرفت، سرآمدی و اقتدار می‌دهد.

۱۱۰ هزار مدرسه پذیرای ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش آموز 

افتتاح ۹۰۰۰ کلاس درس جدید

امروز، دوم مهر ماه، زنگ آغاز سال تحصیلی و زنگ ایثار و مقاومت در مدارس نواخته می‌شود و درهای مدارس پس از ۲۵ ماه تعطیلی به روی دانش آموزان گشوده می‌شود. امسال ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه حضور پیدا می‌کنند که از این تعداد ۴۹ درصد دختر و ۵۱  درصد پسر هستند.

حدود ۱۶۰۰ مدرسه را با ۹۰۰۰ کلاس درس جدید در زیربنایی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع آماده شده است و حدود ۲۷۰ هزار دانش آموز وارد  ۹۰۰۰ کلاس درس نوساز می‌شوند. سازمان نوسازی مدارس، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت این مدارس کرده است و خیرین مدرسه ساز نقش به‌سزایی در ساخت این فضاها داشته‌اند.

۷۵ هزار معلم جدید در راه مدارس

یکی از نگرانی‌های همیشگی دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت، تامین معلم برای کلاس‌های درس بوده است. وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته و در جدیدترین مصاحبه‌اش با ایسنا، اعلام کرده است که تمهیدات لازم اندیشیده شده و سال تحصیلی را به گونه‌ای آغاز می‌کنیم که کلاس بدون معلم نداشته باشیم.

بنابراعلام وی،  ۹۵ هزار نیرو در سال جدید به آمار معلمان رسمی افزوده می شود که ۷۵ هزار نفرشان نیروی جدید هستند. شمار آن دسته از همکاران که امسال به سن بازنشستگی می رسند، ۸۸ هزار نفر است، ولی تا کنون کمتر از نیمی از آنها برای بازنشستگی اقدام کرده‌اند.

توصیه به دانش‌آموزان برای تزریق دز یادآور واکسن و رعایت بهداشت

کاظمی معاون وزیر آموزش و پرورش، برای حفظ سلامت دانش آموزان در ایام مدرسه، همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضدکرونایی تاکید دارد و می‌گوید: توصیه می‌کنیم دانش آموزان دز یادآور تزریق و واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. در خرداد ماه سال جاری بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال دز دوم واکسن خود را دریافت کرده بودند. با توجه به استمرار شرایط شیوع کرونا با این وجود دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند و کلاس‌های درس نیز باید از تهویه هوای مناسب برخوردار باشند.

وی می‌افزاید: همچنین توصیه می‌کنیم دانش آموزان زیر ۱۲ سال هم با توجه به تائیدیه‌های وزرات بهداشت واکسن مناسب خود را تزریق کنند. اما واکسیناسیون اجباری نیست. ۱۴ فرورردین امسال و پس از بازگشایی مدارس به مدت دو ماه، ۹۴ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور یافتند با این وجود و شروع پیک جدید کرونا ما شاهد افزایش مبتلایان و اوج‌گیری آن نبودیم و دلیل آن رعایت دستورالعمل‌‎های بهداشتی توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان بود.

توزیع ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی در میان دانش‌آموزان

امسال وزارت آموزش و پرورش ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی سفارش چاپ داده بود که توزیع آن از ۱۰ شهریورماه به مدارس آغاز شد و همزمان با بازگشایی مدارس توزیع خواهد شد.

آنگونه که لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اعلام کرده است نزدیک به ۹۷۰ عنوان کتاب درسی داریم که برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ عنوان تغییراتی داشته‌اند؛ از اصلاح جزئی گرفته تا کتب نونگاشت. تعداد خیلی کمی کتب نونگاشت یا با تغییرکلی بوده‌اند. تعدادی کتب نونگاشت در حوزه کاردانش و حدود ۱۳ تغییر کلی کتب درسی داشته‌ایم و مابقی اصلاحات جزئی بوده است.

ادامه طرح تثبیت یادگیری

 آموزش فارسی با کتاب داستان

معاونت آموزش ابتدایی نیز برنامه‌هایی برای سال تحصیلی جدید و ارتقای کیفیت آموزش دارد. نجفی پازوکی، سرپرست معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است طرح تثبیت و جبران یادگیری باید در طول سال تحصیلی نیز ادامه یابد تا ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌های یادگیری در دوران آموزش غیرحضوری تا حدودی جبران شود.

به گفته وی همچنین بسته‌های آموزشی ویژه معلمان کلاس اول طراحی و تدارک دیده شده است تا معلم به کمک آن بسته بتواند وضعیت آموزشی کلاس خود را ارتقا دهد. کتاب فارسی دانش آموزان کلاس اولی، حجم محتوای خواندنی بالایی ندارد و پیش‌بینی شده از همان هفته اول که دانش‌آموز می‌خواهد آموزش ببیند، معلم آموزش خود را با دو کتاب داستان همراه کند. اگر معلم آموزش را با داستان پیش ببرد و ۲۰ هفته برای آموزش نشانه‌ها داشته باشیم، در واقع دانش آموز ۴۰ کتاب داستان را خوانده و تحلیل کرده که باعث می شود حجم محتوای خواندنی دانش آموز بیشتر شود.

شبکه شاد در کنار آموزش و پرورش

اما تکلیف شبکه شاد که بار آموزش را در دوران کرونا به دوش کشید و هزینه بسیاری صرف آن شد چه می‌شود؟ آیا با حضوری شدن مدارس استفاده از این شبکه به دست فراموشی سپرده می‌شود؟ وزیر آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: شبکه شاد نباید تعطیل شود. بچه‌های ما باید در این زیست بوم هم حضور داشته باشند. باید فرزندانمان را متناسب با زمان تربیت کنیم.

نوری درباره هزینه استفاده از اینترنت در شبکه شاد نیز می‌گوید: طبق تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارتباطات داشتیم قرار بوده اینترنت شاد تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال ۱۴۰۱ رایگان باشد که با وزیر ارتباطات  و معاون اول رئیس جمهور در این باره صحبت کردیم که به آن عمل شود.

 

اجرای ورزش زورخانه‌ای در صبحگاه مدارس ابتدایی

معاونت تربیت و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش نیز دست به کار شده و چندبرنامه برای افزایش تحرک و پویایی در مدرسه طراحی کرده است که از جمله آنها می‌توان به اجرای ورزش زورخانه‌ای در صبحگاه مدارس ابتدایی اشاره کرد.

به گفته صادق ستاری‌فرد، ورزش پهلوانی، زیربنای سجایای اخلاقی در جامعه است. اجرای این طرح در راستای توسعه جوانمردی، فتوت، بزرگ منشی و اقتدا به مولای ورزشکاران و پهلوانان امیرالمومنین علی (ع) است که با توجه به شروع کار مدارس در صبحگاه، این طرح با اجرای ورزش باستانی و زورخانه‌ای که با بسم‌الله شروع و با دعا ختم می‌شود، آثار تربیتی برای دانش‌آموزان به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، در کنار همه تمهیدات اندیشیده شده، مشکلات‌ و چالش‌های آموزش و پرورش برای ورود به سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کم نبوده است؛ از افت کیفیت آموزش گرفته تا افزایش جمعیت دانش آموزی، آمار قابل توجه بازماندگان از تحصیل، کمبود معلم با توجه به حجم بالای خروج نیروهای در آستانه بازنشستگی و افزایش تراکم کلاس‌های درس، ساماندهی سرویس‌های دانش‌آموزی، ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز و گلایه‌هایی که در زمینه اجرای رتبه بندی فرهنگیان وجود دارد.

با این همه، سال تحصیلی جدیدِ پساکرونایی آغاز شده و باید امید بست که مشکلات مذکور، حرکت قطار آموزش و پرورش را با کندی مواجه نکند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.