زنگ‌خطر کرونا در بسکتبال زنان/ جان آدم‌ها شوخی نیست

double-quot تهران - جارپرس - سیستم برگزاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال زنان نقص‌هایی دارد که سلامت دختران ورزشکار را به خطر می‌اندازد و آنها را در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار می‌دهد.
کد خبر : 36935
تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 - 9:47
زنگ‌خطر کرونا در بسکتبال زنان/ جان آدم‌ها شوخی نیست

به گزارش جارپرس از ایسنا، لیگ برتر بسکتبال زنان از ۱۵ آبان ماه آغاز شد که طی دو روز تنها سه بازی از جدول گروه اول برگزار شد. به دلیل ابتلای ۴ بازیکن سینام مشهد و ۴ بازیکن پاز تهران دیدار این تیم‌ها مقابل رقبایشان انجام نشد. این اتفاق زنگ خطری جدی را برای مسئولان فدراسیون به صدا درآورده است که بی‌توجهی به آن به معنی بی‌توجهی به سلامتی و جان بازیکنان است چون سیستم برگزاری مسابقات بیشتر متکی بر خودمراقبتی بسکتبالیست‌ها است که این سیستم دارای نقص است.

سیستم  برگزاری مسابقات به این صورت است که ۱۳ تیم در دو گروه دسته بندی شده‌اند؛ در گروه اول ۷ و در گروه دوم ۶ تیم قرار دارند که بازی‌های گروه اول یک هفته زودتر از گروه دوم آغاز شد. تیم‌ها باید ۲۴ ساعت قبل از شروع مسابقه در تهران قرنطینه شوند، سپس طی دو روز پنجشنبه و جمعه مقابل هم به میدان بروند و بعد از ۱۲ روز استراحت برای انجام دو مسابقه بعدی راهی تهران شوند، یعنی در مرحله رفت و برگشت هر تیم گروه اول ۶ و هر کدام از تیم‌های گروه دوم ۵ بازی انجام می‌دهد اما فقط دو بار(قبل از شروع مرحله رفت و مرحله برگشت) تست کرونا می‌دهد!  در حالی که هر تیم پس از انجام بازی‌های پنجشنبه و جمعه به شهر خود برمی‌گردد تا مسابقه بعدی که ‌۱۲ روز دیگر است، احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد؛ اتفاقی که در شروع مسابقات افتاد، با این تفاوت که در هفته اول تیم‌ها موظف به انجام تست کرونا بودند اما در هفته دوم و سوم تیم‌هایی که بازیکن مبتلا به کرونا نداشتند، تست نمی‌دهند، تا اینکه در شروع دیدارهای دور برگشت و شروع دیدارهای پلی‌آف بار دیگر تست PCR خود را انجام بدهند.

این موضوع می‌تواند سلامت و حتی جان بسیاری از دختران بسکتبال را به خطر بیندازد. مثبت شدن تست ۸ بازیکن در شروع مسابقات نشان داد که تاکید فدراسیون بر خودمراقبتی نمی‌تواند مانع از ابتلای آنها به کرونا شود و در شرایط کنونی که این بیماری جان بسیاری از هم‌وطنانمان را گرفته و بسیاری دیگر را درگیر کرده است، برگزاری مسابقه به این شیوه نوعی شوخی محسوب می‌شود.

روش درست این است که تیم‌ها هر هفته که مسابقه دارند، تست کرونا بدهند سپس به قرنطینه بروند دو بازی انجام بدهند تا ۱۲ روز بعد که دوباره این روند تکرار شود. یعنی طی مرحله رفت و برگشت ۶ بار تست کرونا گرفته شود اما فدراسیون به دلیل ناتوانی مالی برخی از تیم‌ها در پرداخت هزینه تست PCR، مراحل آن را به سه نوبت کاهش داده است. در حالی که اولویت سلامتی بازیکنان است و  فدراسیون باید خیلی سختگیرانه تر با تیم‌هایی که توان مالی انجام تست را ندارند، برخورد کند و حتی آنها را از ابتدا به جدول مسابقات  وارد نمی‌کرد. اکنون نیز باید روشی درست برای برگزاری لیگ در نظر بگیرد، در غیر این صورت سلامت بسیاری از دختران بسکتبال به خطر می‌افتد و احتمال ابتلای آنها به کرونا بسیار زیاد است.

به نظر می‌رسد رایزنی با فدراسیون پزشکی ورزشی برای گرفتن تست رایگان یا نصف قیمت از تیم‌های حاضر در لیگ بسکتبال زنان یک راهکار باشد. هر چند فدراسیون پزشکی ورزشی هم در این مورد سخت‌گیری‌هایی دارد اما به دلیل شرایط خاص ورزش زنان در ایران و کمبود اسپانسر در این بخش انتظار بر این است که مسئولان ورزشی حساس‌تر عمل کرده و با همکاری مانع از رقم خوردن اتفاقات بد شوند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.