زنگنه: اختصاص ارز با نرخ بازار مبادله برای سفرهای خارجی منشا قانونی ندارد

double-quot تهران- جارپرس- نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کسری تراز تجاری پرداخت هزار یورو برای هر سفر خارجی از سوی بانک مرکزی، منشا قانونی ندارد.
کد خبر : 139409
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 اسفند 1402 - 10:02
زنگنه: اختصاص ارز با نرخ بازار مبادله برای سفرهای خارجی منشا قانونی ندارد

به گزارش  جارپرس از ایرنا، محسن زنگنه در نشست علنی امروز – سه شنبه ۱۵ اسفندماه – مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: در شرایطی که ما کسری تراز تجاری داریم و بسیاری از تولیدکنندگان در صف دریافت ارز هستند، بانک مرکزی قانونی را برای سفرهای خارجی مصوب کرده است که حدود هزار یورو برای هر سفر با قیمت بازار مبادله پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: با این کار عملا خیلی از افرادی که می خواهند به کشورهای نزدیک سفر کنند به عنوان مثال ۳ تا ۴ نفر از اعضای خانواده در حقیقت سفرشان رایگان می شود.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این سوال وجود دارد در شرایطی که اکنون ما کسری تراز تجاری داریم و تولیدکنندگان بعضا بیش از ۱۰۰ روز در صف دریافت ارز هستند این تصمیم بانک مرکزی خلاف عدالت است و باعث شده حجمی از صف را جلوی صرافی ها داشته باشیم.

زنگنه عنوان کرد: این موضوع نه منشا قانونی و نه منشا عقلی دارد که در چنین شرایطی بخواهیم برای قشر متوسط و مرفه جامعه از خزانه کشور ارز ارزان را به این افراد بدهیم. بنابراین درخواست می شود که این موضوع پیگیری شود تا بانک مرکزی جلوی این رویه اشتباه را بگیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر زنگنه، گفت: این نکته بسیار مهم است که حتما در کمیسیون باید پیگیری شود و رئیس بانک مرکزی باید برای پاسخ به این موضوع و بحث اختصاص سود ۳۰ درصد به پروژه هایی که عملا ۳۶ درصد تمام می شود در کمیسیون حاضر و نتایج آن به صحن ارائه شود.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: از دوشنبه ۷ اسفندماه و در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان در پایان سال، سرانه فروش ارز برای مسافرت ‌های هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به هزار یورو به قیمت مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافت و عملیات عرضه نیز در شعب منتخب ‎بانک‌های عامل ‎ملی، ملت و سامان آغاز شده است.

روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: مدارک مورد نیاز برای خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور است و تحویل ‎ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.