زبان فارسی عامل ماندگاری فرهنگ و تمدن ایرانی است

double-quot

تهران – جارپرس – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دلیل ماندگاری و مانایی فرهنگ و تمدن ایرانی، زبان فارسی است، افزود: این زبان هویت ملی و دینی و عامل انسجام ملی به شمار می رود.

کد خبر : 22099
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مرداد 1396 - 11:30
زبان فارسی عامل ماندگاری فرهنگ و تمدن ایرانی است

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه هشتاد وچهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادب فارسی تصریح کرد: زبان فارسی به مثابه یک ظرف و مجموعه ای است که همواره ایرانی ها را در هر نقطه دنیا کنار هم قرار داده و باعث انسجام آنها شده است.
وی ادامه داد: اگر امروز در سرزمین ایران تمدنی وجود دارد، ریشه های آن زبان فارسی است، زبانی که در این جغرافیا به درازی یک تاریخ است.
صالحی امیری گفت: در ایران دو شخصیت برجسته در زمینه اشاعه و گسترش زبان فارسی طی چند دهه اخیر فعالیت داشته اند.
به گفته وی، مقام معظم رهبری یکی از این افراد است که نسبت به زبان و ادب فارسی حساسیت و دقت لازم را دارا هستند.
عضو کابینه دولت یازدهم، حداد عادل رییس بنیاد سعدی را شخصیت فرهنگی و فرهیخته دانست که تلاش های فراوانی در حوزه فرهنگ ادب و زبان فارسی انجام داده است.
صالحی امیری، همچنین حداد عادل را از چهره های موثر در این حوزه برشمرد و گفت: از طرف دولت و وزارت ارشاد و به عنوان رییس شورای پاسداشت زبان فارسی، از او قدردانی می کنم.
صالحی امیری با بیان اینکه در این سرزمین تبار و تمدن طولانی وجود دارد، نقطه عطف تمدن نوین اسلامی را انقلاب اسلامی معرفی کرد که اهداف و آرمان های بلندی برای آن تعریف شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمدن های مختلف این سرزمین، به دوران صفوی اشاره و اضافه کرد: دولت ملی، انسجام ملی، قدرت ملی و تحولات دینی در این دوره
به شدت محسوس است.
به گفته صالحی امیری، در دوران صفویه ریاست و دیانت در کنار هم قرار گرفت و به راحتی رابط آشتی جویانه میان این دو به وجود آمد.
وی از دوران ساسانی به عنوان دورانی یاد کرد که در آن اسلام ظهور یافته و افزود: در این دوره تمدن ایران فراتر از مرزهای کنونی بود، ایران یکی از قدرت های برتر آن روز به شمار می رفت.
صالحی امیری با بیان اینکه هر نقطه جغرافیایی ایران به ساعت ها زمان نیاز دارد تا درباره هویت تاریخی و تمدنی آن صحبت کرد، اظهار داشت: نقطه اتصال ما برای تعالی این تمدن زبان فارسی است، بنابراین اگر امروز از چنین تمدنی برخوردار هستیم، آن را مدیون زبان فارسی بوده و هستیم.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سرزمین به کرار مورد حمله کشورها در تاریخ قرار گرفته، زیرا قصد انهدام زبان و هویت تمدن آن وجود داشت، در حالیکه جامعه هیچگاه زبان فارسی را فراموش نکرد و این زبان در بطن و متن جامعه به مثابه یک خورشید درخشان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که با حضور رییس بنیاد سعدی، قائم مقام وزیر علوم، مسوول یونسکو در ایران و برخی چهره های فرهنگی ایران در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، از دانشجویان خارجی برتر در سطوح مختلف که از یک ماه گذشته برای فراگیری زبان فارسی در ایران به سر می برند با اهدای لوح قدردانی به عمل آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.