رکود در بازار آجیل فروشان همدان

double-quot تهران - جارپرس - رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان گفت: بسیاری از مردم قدرت خرید آجیل را ندارند و روزهای باقی مانده به شب یلدا بازار آجیل فروشان همدان در رکود به سر می‌برد.
کد خبر : 77238
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 23 آذر 1400 - 22:02
رکود در بازار آجیل فروشان همدان

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمد ارغوان با اشاره به افزایش امسال ۲۰ تا ۴۰درصدی قیمت آجیل به نسبت سال گذشته اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و کم آبی امسال در دو نوع از مغزهای گردو و بادام آجیل در سطح کشور دارای کمبود هستیم اما سایر ارقام آجیل و خشکبار به وفور بوده و حتی بخش عمده  آن نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه با توجه به افزایش قیمت آجیل مردم قدرت خرید ندارند، تصریح کرد: برخی از آجیل‌های مخصوص از قدیم الایام برای شب یلدا مرسوم بود که توسط آجیل فروشان مخلوط و برای عرضه آماده می‌شد اما اکنون با توجه به قیمت‌ها مشتریان طبق خواسته خود درخواست می‌دهند و مانند گذشته نیست هرچند در برخی از آجیل فروشی‌ها آجیل آماده شده هم وجود دارد.

ارغوان خاطرنشان کرد: قشر آسیب پذیر که قدرت خرید پایین تری دارند معمولا بیشتر از آجیل‌هایی که آجیل فروشی‌ها به صورت‌ آماده شده به آن نقل اضافه می‌کنند و قیمت پایین تری به نسبت چهار مغزها و سایر آجیل ها دارد استفاده می کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در شهر همدان هفت واحد عمده فروشی، ۱۱۹واحد خرده فروشی آجیل و خشکبار، سه واحد آجیل پزی و سه واحد فرآوری و بسته بندی آجیل و خشکبار دارای فعالیت هستند ضمن اینکه شهر همدان هیچ واحد فعالی در زمینه آجیل و خشکبار صادراتی ندارد.

وی همچنین با اشاره به افزایش ۱۵تا ۲۰درصدی قیمت هر کیلو شیرینی یاد آور شد: در شب یلدا تقاضا برای کیک سفارشی به نسبت دیگر شیرینی‌ها بالاتر بوده و معمولا مشتریان کیک خود را طبق سلیقه خود از طریق فضای مجازی نمونه گرفته و به واحدهای صنفی سفارش می‌دهند.

ارغوان در ادامه  تعداد واحدهای پروانه دار زیر مجموعه اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان را جمعا ۵۴۵ واحد برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر در شهر همدان به تفکیک ۳۰واحد خرده فروشی انواع شیرینی،۲۰۶ واحد قنادی و شیرینی پزی،۲۰ واحد کلوچه پزی ،۱۰واحد خشکه پزی، شش واحد عمده فروشی لوازم قنادی ،۲۷ واحد کماج پزی،۲۷واحد تولید نبات، یک واحد نان روغنی پزی، چهار واحد کیک پزی، سه واحد سمنو پزی، یک واحد عمده فروشی نقل و نبات، ۲۵واحد خرده فروشی مواد و لوازم قنادی، سه واحد تولید روغن از دانه‌های روغنی، ۳۱ واحد خرده فروشی شکلات، یک واحد  تولید شیره انگور و دو واحد تولید شیرینی سنتی دارای پروانه دارای فعالیت هستند.

رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان همدان کماج، شیرمال، انگشت پیچ، حلوا زرده، حلوا لوزی و آب نبات قیچی را از جمله شیرینی‌های سنتی استان همدان برشمرد و خاطرنشان کرد: این شش نوع از شیرینی‌های استان همدان در سال ۹۱با کمک فرماندار وقت، مدیر کل  میراث فرهنگی و همکاری اتحادیه ثبت فهرست آثار ملی کشور شد و در حال حاضر ۱۱نوع از شیرینی‌های سنتی و اصیل استان ثبت فهرست آثار ملی کشور است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.