رویترز:توافق با ایران دستاوردی منحصر به فرد برای جان کری است

double-quot

تهران – جارپرس -در صورتی که ‘جان کری’ وزیر امور خارجه آمریکا بتواند به توافقی با ایران برسد،دستاوردی منحصر به فرد در دوران طولانی سیاستمداری اش خواهد بود که تاکنون موفقیتی نداشته است.

کد خبر : 10125
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 تیر 1394 - 7:25
رویترز:توافق با ایران دستاوردی منحصر به فرد برای جان کری است

 

به گزارش جارپرس به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، جان کری در سال ۲۰۰۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات در برابر ‘جرج بوش’ رییس جمهوری پیشین آمریکا بود که شکست خورد و به رغم سابقه حضور ۲۸ ساله در مجلس سنا سابقه طرح قانونی مهم ندارد. همچنین مانند دیگر وزرای خارجه آمریکا در پیشبرد مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها شکست خورده که منجر به تقویت این گمانه زنی ها شده است که وی برای رسیدن به موفقیتی شایان توجه بسیار تقلا می کند.

رویترز افزود: کری هفتاد و یک ساله وقت و انرژی زیادی را برای رسیدن به توافق تاریخی با ایران گذاشته، هزاران مایل سفر و ده ها جلسه را با همتای ایرانی خود برگزار کرده است. وی قصد دارد در آخرین دور مذاکرات هسته ای پیش از ضرب الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر) حاضر شود، با آنکه ماه قبل هنگام دوچرخه سواری پای او شکست.

به گفته مقام های مطلع از روند مذاکرات،شیوه مذاکره کری با ایران شامل انعطاف پذیری روشمند، انرژی فراوان و در بعضی موارد سخت گیری است. با وجود این منتقدان می گویند وی بعضی قوانین کلاسیک مذاکرات را نقض کرده؛ نقش ‘وندی شرمن’ مذاکره کننده ارشد آمریکایی را کمرنگ می کند، بیش از حد با ایرانی ها دیدار کرده است و طوری نشان می دهد که تمایل زیادی به توافق با ایران دارد.

طرفداران وی می گویند هیچ کس به اندازه او برای رسیدن به توافق تلاش نکرده است و تلاش های نافرجام او برای پایان دادن به بحران سوریه و رویارویی اسرائیل و فلسطینی ها نشان می دهد وی درحال مقابله با دشوارترین مشکلات، از شکست نمی هراسد.

به گزارش رویترز، عزم و اراده کری برای هدایت مذاکرات از برنامه سفرهای وی در شش ماه گذشته، مشخص است، وزیر امور خارجه آمریکا در شهرهای مختلف از ژنو، پاریس، داووس، لوزان، مونترو، مونیخ و نیویورک با ‘محمدجواد ظریف’ همتای ایرانی اش دیدار کرده است.

این گزارش افزود: مذاکره کنندگان کهنه کار می گویند تمایل کری برای دیدار با ایرانی ها باعث شده اینگونه به نظر برسد که وی تمایل زیادی برای رسیدن به توافق دارد به جای اینکه تنها زمانی وارد مذاکرات شود که حضور وی برای حل و فصل دشوارترین مسائل ضروری است.

‘ریچارد آرمیتاژ’ یکی از معاونان وزارت خارجه در دولت بوش پسر می گوید: ‘این موضوع که عملکرد وزیر خارجه را بر اساس سفرهای زیاد قضاوت کنیم بسیار نادرست است.’

وی ادامه داد: ‘دولت اوباما بسیار برای رسیدن به توافق تمایل دارد، ایرانی ها این موضوع را درک کرده اند. اگر وزیر خارجه بسیار علاقه دارد همواره در آخرین لحظه ممکن هر دور از مذاکرات حاضر شود، دیگر برای ایرانی ها انگیزه ای برای امتیازدادن باقی نمی ماند. ‘

آرمیتاژ این نظر را درمورد مذاکرات هسته ای داشت که نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران بدون اعلام از قبل یا اعلام در مدت زمان کوتاه قبل از نظارت ضروری است تا طرفین مطمئن شوند تهران تقلب نمی کند.

مقامات ارشد دولت آمریکا این موضوع که کری موقعیت شرمن را تضعیف کرده ، رد می کنند و می گویند آنها به خوبی با هم کار می کنند اما بعضی موضوعات باید در سطوح ارشد بررسی و تصمیم گیری شود.

به ادعای رویترز، آنها همچنین می گویند کری در بعضی موارد به شدت سخت گیری می کند، برای نمونه در حالیکه ضرب الاجل رسیدن به چارچوب توافق در لوزان نزدیک بود، وی شامگاه ۲۷ مارس (۷ فروردین) به اتاق هتل ظریف رفت و گفت اگر ایرانی ها نرمش لازم را نشان ندهند، وی از وزرای خارجه دیگر کشورهای عضو ۱+۵ که در حال پرواز به لوزان بودند،خواهد خواست تا به این شهر نیایند.

این رسانه انگلیسی همچنین به نقل از مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شده است ایران فردا صبح موضوعی را که پیش از این مذاکره در مورد آن را طفره رفته بود،مطرح کرد.

براساس این گزارش، کری که در سال ۲۰۱۳ به وزارت خارجه منصوب شد، کارنامه ای ۲۸ ساله در مجلس سنا دارد و خدمات وی در عادی سازی روابط ویتنام و آمریکا مشهور است.

یکی از نزدیکان وی می گوید: ‘او می دانست مذاکرات با ایران مانند طی کردن مسیری بسیار طولانی است.’

بر اساس این گزارش، وی در روزهای آخر مذاکرات در لوزان یکبار اتاق مذاکرات را ترک کرد تا تلفنی را از کاخ سفید پاسخ دهد و وقتی برگشت موضع وی بسیار سخت گیرانه تر شده بود و حاضران این وضعیت را به عنوان نشانه ای از کنترل کاخ سفید بر مذاکرات می دانستند. یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید به نظر او کاخ سفید نکته ای را به کری دیکته نمی کند و اگر چنین صحنه ای اتفاق افتاده است شاید تنها طرح و نقشه ای برای فشار بیشتر بر ایران بوده باشد.

رویترز افزود، موافقان و مخالفان کری معتقدند رسیدن به توافق با ایران می تواند میراث خوبی برای کری به رغم شکست های دیپلماتیک پیشین وی باشد.

‘کریم سجادپور’ کارشناس بنیاد خیریه کارنگی می گوید:’ اگر کری بتواند به این موفقیت برسد هیچ کس دیگر شکست های قبلی او را به یاد نمی آورد.’

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.