0 نظر
96 بازدید

روسیه: آمریکا درباره فعالیت‌های بیولوژیک نظامی خود توضیح دهد

double-quot تهران - جارپرس - سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد، مسکو خواستار پاسخ دادن آمریکا به سوالاتی درباره فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی‌اش در حوزه جمهوری‌های پسا-شوروی است.
کد خبر : 93376
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 12:40
روسیه: آمریکا درباره فعالیت‌های بیولوژیک نظامی خود توضیح دهد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ما انتظار داریم واشنگتن نه اطلاعات کلی، بلکه توضیحاتی اساسی در رابطه با موضوعات خاص مطرح شده از سوی طرف روسی در ارتباط با فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در فضای پسا-شوروی ارائه کند.

این دیپلمات همچنین متذکر شد که روسیه از آمریکا می‌خواهد که رویکردی مسئولانه در راستای پایبندی به کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) اتخاذ و به تقویت این مکانیسم کمک کند.

ماریا زاخارووا همچنین تاکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند تا فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی نامناسب خود را در فضای پسا شوروی با انتشار اخبار جعلی توجیه کند.

این دیپلمات روس در ادامه به سندی که در تاریخ ۹ ژوئن در وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا با موضوع بیانیه‌هایی درباره ماهیت صلح‌آمیز ادعایی فعالیت‌های آمریکا در حوزه بیولوژیک در فضای پساشوروی منتشر شد، پرداخت.

او در این راستا گفت: از نظر ما این مطالب اخبار جعلی و بخشی از یک کمپین اطلاعاتی به راه افتاده از سوی واشنگتن برای توجیه فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در فضای پساشوروی در راستای منحرف کردن توجه بین‌المللی از ماهیت واقعا غیرشفاف و نامناسب آن‌هاست. زاخارووا تاکید کرد که این امر با تعهدات بین‌المللی واشنگتن، از جمله تعهدات تحت کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) در تضاد است.

این سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: به دلایل واضح، آمریکا ترجیح می‌دهد در مورد فعالیت‌های جاری در فضای پسا شوروی سکوت کند و به ارائه اطلاعات در راستای کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) نپردازد.

او خاطر نشان کرد، ارزیابی‌ها در خصوص این که فعالیت‌های پنتاگون و ساختارهای مربوطه منحصرا متمرکز بر مسائل حوزه سلامت هستند درست نیستند. واضح است که حوزه مراقبت‌های سلامت نیاز به مشارکت ارتش آمریکا ندارد.

زاخارووا تاکید کرد، توضیحات متعدد درباره اینکه آمریکا در حال جمع‌آوری نمونه‌های زیستی و نظارت بر وضعیت اپیدمیولوژیک است “تنها منجر به تقویت و تشدید نگرانی‌های فدراسیون روسیه در قبال پس زمینه پایبندی به کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیک و سمی از جمله حقایق فاش شده در اوکراین می‌شود.”

همچنین پیشتر یک مقام ارشد پارلمان روسیه تاکید کرد در صورتی که صحبت مطرح شده از سوی رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه اسبق لهستان در خصوص ارائه تسلیحات هسته‌ای به اوکراین عملی شود، متعاقبا یک جنگ هسته‌ای قاره اروپا را نابود خواهد کرد.

ویاچسلاو وولودین، رئیس مجلس دومای دولتی پارلمان روسیه گفت: سیکورسکی در حال برانگیختن یک درگیری هسته‌ای در مرکز اروپاست. او نه به آینده اوکراین فکر می‌کند و نه به آینده لهستان. در صورت تحقق پیشنهادهای او، این کشورها و اروپا دیگر موجودیت نخواهند داشت.

او خاطر نشان کرد: سیکورسکی و امثال اینها دلیلی هستند که نشان می‌دهند چرا اوکراین نه تنها باید از ایدئولوژی نازی رها شود، بلکه باید غیرنظامی شود و به وضعیت یک کشور عاری از سلاح هسته‌ای دست یابد.

وولودین همچنین هشدار داد که نمایندگانی مانند سیکورسکی حتی مشکلات بیشتری را در اروپا ایجاد خواهند کرد.

رئیس مجلس دومای دولتی فدراسیون روسیه به این وزیر سابق دولت لهستان توصیه کرد که از سمت خود خلع و ملزم شود تحت ارزیابی روانپزشکی قرار بگیرد و در خانه خود حبس شود.

اوکراین در حال حاضر یک کشور عاری از سلاح هسته‌ای است و طبق سند موسوم به یادداشت بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی که در سال ۱۹۹۴ امضا شد، داوطلبانه تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را از بین برده است. این سند تمامیت مرزها و حاکمیت اوکراین را تضمین می‌کند. روسیه به عنوان یکی از ضامن‌ها مطرح بوده است.

رادوسلاو سیکورسکی، نماینده پارلمان اروپا و وزیر امور خارجه اسبق لهستان، اخیرا پیشنهاد داد که به اوکراین سلاح‌های هسته‌ای داده شود. او استدلال کرد که روسیه با امتناع از احترام به حاکمیت و یکپارچگی اوکراین، مفاد یادداشت بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی را زیر پا گذاشته، بنابراین سلاح‌های هسته‌ای حتی با وجود اینکه اوکراینی‌ها داوطلبانه از آنها خلاص شدند باید به کی‌یف بازگردانده شوند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.