روز انتظار مردم برای تشییع استاد “شجریان”

double-quot تهران - جارپرس - مراسم تشییع مرحوم استاد شجریان امروز قرار بود در آرامگاه فردوسی برگزار شود که به جهت هماهنگی با خانواده وی که هنوز به مشهد نرسیده بودند، به تعویق افتاد.
کد خبر : 33991
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 - 19:43
روز انتظار مردم برای تشییع استاد “شجریان”

به گزارش جارپرس ، مدام زمان اعلام شده تغییر می‌کرد؛ از ظهر جمعه به عصر و سپس به سحرگاه. مشخص نبود اهالی خراسان چه زمانی باید به بدرقه استاد محمدرضا شجریان بروند. آخرین زمانی که آخر شب در پست اینستاگرام همایون شجریان اعلام شد «سحرگاه» بود. حدود ۶ صبح به سمت توس و آرامگاه فردوسی که در ۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد، حرکت کردیم. جمعیت اندکی حدود ۵۰ نفر در آرامگاه حضور داشتند و چشم انتظار پیکر فرزند خراسان بودند تا او را در آغوش بکشند.

حدود ساعت ۷.۳۰ ویدئویی از استاد همایون شجریان منتشر شد که در میان انبوه علاقه‌مندان به مرحوم شجریان در مقابل بهشت زهرا(س) تهران حضور داشت و عنوان می‌کرد که پیکر پدر به فرودگاه منتقل شده تا به مشهد برود و فردا (شنبه) تشییع گردد.

این اولین اعلان عمومی برای تشییع در روز شنبه بود. ویدئویی که به سرعت بازنشر شد. اما یک سوال وجود داشت: بالاخره مراسم تشییع پیکر استاد شجریان امروز برگزار می‌شود یا فردا؟

مسعود ریاضی عضو شورای شهر مشهد گفت «پیکر استاد به مشهد آورده شده اما در مورد برگزاری مراسم تصمیم قطعی گرفته نشده است».

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی هم اظهار کرد «درباره برگزاری مراسم منتظر رسیدنِ خانواده مرحوم استاد شجریان هستیم. به محض رسیدن آقای همایون شجریان و خانواده‌شان به مشهد جلسه‌ای را در این‌باره برگزار کرده و جزییات را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

بنابراین هیچکس پاسخ صریحی نمی‌داد که «امروز یا فردا». همه دنبال یافتن جوابی برای همین سوال بودند. افراد مختلف در جمعیت از یکدیگر مرتبا درباره همین موضوع سوال می‌کردند.

در همین حین هم لحظه به لحظه بر جمعیت حاضر در آرامگاه فردوسی افزوده می‌شد. آرامگاه که صبح میزبان کمتر از ۱۰۰ نفر بود، تا ظهر چندین برابر شده بود.

شلوغی و تجمعی که البته از قبل پیش‌بینی می‌شد و مسئولان هم با توجه به شیوع کرونا، بارها در این زمینه هشدار داده بودند. ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، شب گذشته گفته بود «به سهم خود از مردم عزیز خواهش می‌کنم که اگر در مراسم تدفین استاد شجریان حضور پیدا می‌کنند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با خود اطفال و افراد سالمند را نیاورند تا اتفاق بدی رخ ندهد». موضوعی که به‌ نظر می‌رسید آنچنان از سوی مردم رعایت نشد و در بین جمعیت تعداد زیادی از افراد سالمند هم دیده می‌شد.

جمعیت آنچنان فزونی یافت که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد «از همه کسانی که به این محل مراجعه کرده‌اند، خواهش می‌شود از ماسک استفاده کنند و حتما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشند و مدت طولانی هم در محل حاضر نباشند؛ دوست‌داران مرحوم استاد شجریان که در محل حاضر هستند، ابراز ارادت خود را به قرائت فاتحه‌ای خلاصه کنند».

حدود ساعت ۱۳ بود که نهایتا محمدرضا محمدی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، میان جمعیت حاضر شد و ضمن ابراز تسلیت به جمعیت حاضر در آرامگاه، گفت «می‌دانم تجمع شما به دلیل ارادتی‌ است که به استاد شجریان دارید و باعث اذیت شما شده و می‌شود؛ منتها عرض می‌کنم خدمت شما که خانواده استاد شجریان هنوز در مسیر هستند و به مشهد نرسیدند. پیکر استاد بزرگوار وارد مشهد شده اما منتظر خانواده ایشان هستیم و به محض تصمیم‌گیری درباره برنامه تدفین استاد شجریان، از طریق رسانه‌ها به عموم مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و مسلما بدون حضور شما تدفین انجام نخواهد شد و ضمن قدردانی از ابراز ارادت شما به جامعه بزرگ موسیقی و به ویژه استاد شجریان اما عاجزانه خواهش می‌کنم به دلیل اینکه اذیت نشوید، به خانه‌ها بازگردید؛ ما برنامه تدفین را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنرانی‌ که با واکنش برخی از حاضران مواجه شد اما محمدی در ادامه بیان کرد «باور بفرمایید خانواده استاد شجریان هنوز نیامده‌اند و تنها پیکر ایشان با هواپیما به مشهد رسیده و خانواده با خودرو در راه هستند.  در هر صورت استاد در اینجا قرار است دفن شوند و حتما قبل از آن به شما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد».

پس از این اظهارات بود که اندک‌اندک جمعیت مشتاق و علاقه‌مند به استاد محمدرضا شجریان راه بازگشت را در پیش گرفت اما کماکان به همان میزانی که از مسیر خروجی خارج می‌شدند، افرادی بودند که به آرامگاه فردوسی می‌آمدند. عده‌ای بین راه می‌گفتند حتی اگر قول فردا هم داده شود تا فردا اینجا خواهیم ماند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.