روزنامه آمریکایی: حمله حماس، امید بایدن به ایجاد خاورمیانه جدید را بر باد داد

double-quot تهران- جارپرس-روزنامه آمریکایی نوشت، حملات حماس به تل‌آویو، امید جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را برای مذاکره و ایجاد همسویی بیشتر در منطقه خاورمیانه از طریق عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بر باد داد.
کد خبر : 134357
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مهر 1402 - 10:55
روزنامه آمریکایی: حمله حماس، امید بایدن به ایجاد خاورمیانه جدید را بر باد داد

به گزارش روز یکشنبه  جارپرس ازایرنا، نیویورک تایمز نوشت: دولت جو بایدن ماه ها به دنبال پروژه های دیپلماتیک جاه طلبانه ای برای طراحی خاورمیانه جدید در دورانی جدید بوده است اما به نظر می رسد که همچنان مسائلی برای گفتن درباره این منطقه وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی افزود، حمله تکان دهنده حماس به رژیم صهیونیستی یادآور آن است که درگیری چند دهه ای بین فلسطینی ها و صهیونیست ها همچنان از بین نرفته است هر چند که رهبرانی در واشنگتن، ریاض و دیگر پایتخت های عربی ترجیح می دهند تغییری ایجاد کنند.

مقام های آمریکایی می گویند هنوز زود است که گفته شود آیا این حمله علنا به خواسته حماس یا حامی آن، ایران برای ایجاد اختلال در تلاش های بایدن برای توافق تاریخی بین تل آویو و ریاض صورت گرفته است یا خیر، اما آنها تصدیق می کنند که این حمله می تواند مذاکرات عادی سازی روابط طرف سعودی و صهیونیستی را پیچیده تر و دستیابی به توافقی همچون توافق آبراهام بین اسرائیل و کشورهای کوچکتر عربی را دشوارتر کند.

دستکم در کوتاه مدت، بایدن باید از آرمان خود برای مدیریت درگیری هایی که اکنون بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها در غزه بروز کرده عقب نشینی کند. بعید به نظر می رسد که این انفجار خشونت که در سالهای گذشته به صورت دوره ای فوران کرده، حل و فصل شود.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود آورده است: مخالفان جمهوریخواه بایدن فرصت را از دست ندادند و از درگیری های اخیر در رژیم صهیونیستی برای انتقاد از او استفاده کردند.

این بحران بی تردید نشان داد که اوضاع تا چه اندازه به سرعت می تواند در منطقه ای متشنج به حالت انفجاری در آید. همین هفته پیش جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در فستیوال آتلانتیک گفت خاورمیانه اکنون آرام تر از دو دهه قبل است. این دیدگاه بسرعت در کمیته ملی جمهوریخواهان بازتاب یافت اما اما جمهوریخواهان بر این موضوع تاکید نکردند که سالیوان یک هشدار هم داد و گفت تاکید من بر اوضاع در حال حاضر است زیرا همه چیز می تواند تغییر کند.

این تغییر روز شنبه رخ داد. سالها فلسطینی ها از دستور کار مذاکرات جهان خارج شده بودند. اما این موضوع هرگز از ذهن میلیون نفر از ساکنان غزه و کرانه باختری خارج نشد. خشم و انزجار از اسرائیل به دلیل شهرک سازی ها قابل احتراق بود.

نیویورک تایمز در ادامه به نقل از کارشناسان نوشت: موضوع فلسطین بار دیگر در مذاکرات خاورمیانه جدید مطرح خواهد شد. تا کنون درگیری در فلسطین یک موضوع ثانویه درمذاکرات نمایندگان بایدن با سعودی ها بوده است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اهمیت چندانی به موضوع فلسطین نمی دهد اما ملک سلمان پدر او، و دیگر شاهزادگان سعودی به وضوح علام کرده اند که اسرائیل باید به عنوان بخشی از هر گونه توافقی در مساله فلسطین سازش کند.

واکنش عربستان سعودی به حمله روز شنبه حماس، رژیم صهیونیستی و حامیانش را ناامید کرد. بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه عربستان این حملات را محکوم نکرد، اما در مقابل اشاره کرد که سعودی‌ها از مدت‌ها قبل در مورد خطرات انفجار اوضاع در نتیجه تداوم اشغال، محروم کردن مردم فلسطین از حقوق مشروع خود هشدار داده بودند.

اگر جنگ ادامه یابد فرصت ها برای توافق بین ریاض و تل آویو محدود خواهد شد. اگر رژیم صهیونیستی از تمام قوای خود علیه غزه استفاده کند سعودی ها ممکن است تحت فشار قرار گیرند و فضای چانه زنی برای آنها محدود شود و هزینه هر گونه عادی سازی روابط با تل آویو بالاتر خواهد رفت. همچنین این جنگ تندروهایی در کابینه بنیامین نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی را تحریک خواهد کرد تا در برابر هر گونه توافق سازش با فلسطینی ها مقاومت کنند.

واشنگتن تایمز: جمهوریخواهان سیاست خاورمیانه بایدن را مقصر می دانند

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: منتقدان محافظه کار آمریکایی از جمله دونالد ترامپ و قانونگذاران جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا سیاست خاورمیانه ای بایدن را در حملات حماس مقصر می دانند.

استیو اسکالیس رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد دولت بایدن به دلیل آزادسازی میلیاردها دلار از پول ایران در این حملات حماس مقصر است. ترامپ و برخی دیگر از قانونگذاران آمریکایی نیز ادعا کردند که سیاست خاورمیانه ای بایدن، حماس و حامی آن ایران را جسورتر کرده است.

دولت بایدن، این انتقاد محافظه‌کاران را کارزاری با هدف اشاعه اطلاعات نادرست و ساختگی عنوان کرده و گفته است هیچ یک از ۶ میلیارد دلاری که قرار بود از حساب‌های بانکی کره جنوبی به حساب‌های قطر منتقل شود، واقعا خرج نشده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی درباره انتقال پول به حماس در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که «حتی یک سنت از این بودجه خرج نشده است. این مبلغ را فقط می‌توان برای چیزهایی مانند غذا و دارو برای مردم ایران هزینه کرد و مطلقا هیچ ارتباطی با حملات وحشتناک امروز ندارد و اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.