روانچی: تحمیل تحریم‌ها توسط برخی از دولت‌ها را محکوم می‌کنیم

double-quot تهران - جارپرس - مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در بخش امور بشر دوستانه ECOSOC سخنرانی کرد.
کد خبر : 94236
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 11:24
روانچی: تحمیل تحریم‌ها توسط برخی از دولت‌ها را محکوم می‌کنیم

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، متن این سخنان به شرح زیر است:

آقای رئیس،
مایلم حمایت خود را از بیانیه ای که نماینده پاکستان از طرف گروه ۷۷ و چین ارائه کرد، اعلام نمایم و موارد زیر را در ظرفیت ملی کشورم مطرح نمایم.
آقای رئیس،
جامعه بین المللی در تلاش برای رسیدگی به شرایط اضطراری بشردوستانه با چالش های نوظهور و در حال تحول مواجه است. با افزایش تعداد افرادی که از اثرات بلایای طبیعی، درگیری‌های مسلحانه و اشغال خارجی رنج می‌برند، همه‌گیری COVID-۱۹ و همچنین اقدامات قهری یکجانبه، که از جمله به محاصره و حتی گرسنگی مردم منجر می‌شود، ظرفیت ما برای مقابله کاهش یافته و در عین حال مانع توسعه کشورهای فاجعه‌زده می‌شود. در منطقه ما، وضعیت وخیم انسانی در افغانستان، سوریه، فلسطین و یمن درد و رنج عظیمی را برای مردم به بار آورده است. و در همسایگی ما، هجوم گسترده پناهجویان افغان به کشورهای همسایه آن این فاجعه را به شدت تشدید کرده است.
آقای رئیس،
ما قویاً بر این باوریم که پرداختن به علل ریشه‌ای بحران‌های انسانی و شرایط اضطراری و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه پیشگیری، تنها راه‌حل‌های پایدار و بادوام برای این پدیده جهانی است.
از نظر ما، تمام اصول و اهداف منشور ملل متحد، به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، باید توسط همه کشورها و همچنین سازمان های کمک های بشردوستانه به شدت رعایت شود. ضمن تأکید بر نقش و مسئولیت اصلی دولت ها در واکنش به شرایط اضطراری بشردوستانه، مالکیت و رهبری ملی در هماهنگی کمک های بشردوستانه برای اطمینان از ارسال مؤثر کمک های بشردوستانه باید مورد اذعان قرار گیرد.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت فعالیت‌های کمک‌های انسان دوستانه از جمله سیستم واکنش بشردوستانه سازمان ملل متحد با حفظ ماهیت صرفاً انسان دوستانه آن تأکید می‌کند. نگرانی‌های مشروع درمورد منحرف شدن مسیر کمک‌های بشردوستانه و همچنین فعالیت‌های مغایر آن که تحت این عنوان صورت می گیرد باید بلافاصله با تحقیقات کامل و مستقل پاسخ داده شود. علاوه بر این، سازمان ملل متحد باید اطمینان دهد که تمام کمک های بشردوستانه بین تمام جمعیت های نیازمند بدون تبعیض و بدون دخالت بی مورد توزیع می شود.
آقای رئیس،
جمهوری اسلامی ایران اقدامات قهری یکجانبه را یکی از موانع اصلی که مانع تلاش‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و همچنین یکی از منابع اصلی ایجاد بحران‌های انسانی در سراسر جهان می داند. ما تحمیل تحریم ها توسط برخی از دولت ها را که از آنها به عنوان اهرم سیاسی در روابط دوجانبه خود استفاده می کنند، به شدت محکوم می کنیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در معرض انواع بلایای طبیعی از جمله زلزله، خشکسالی، گرد و غبار و طوفان شن و سیل  قرار دارد که منابع ما را تحلیل می برد، از تحریم های یکجانبه غیرقانونی به شدت آسیب دیده است.
در پایان، آقای رئیس، در راستای سند “چارچوب سِندای برای کاهش خطر بلایا،” انتظار می رود گامی عملی زیر نظر سازمان ملل برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه کشورهای همسایه در مهار بلایایی مانند گرد و غبار برداشته شود. ما همچنین از همکاری میان نهادهای مربوطه سازمان ملل در مورد مسائل مربوط به بلایا، از جمله تقویت تاب آوری، کاهش خطر، توانبخشی و بازسازی استقبال می کنیم.متشکرم

خاطر نشان می سازد گروه ۷۷ و چین در سخنرانی خود به آثار منفی اجتماعی و اقتصادی اقدامات اجباری یکجانبه (تحریم های یکجانبه) اشاره نمود و بر پیامدهای منفی این تحریم ها بر ظرفیت کشورهای هدف برای پاسخگویی مؤثر به چالش های بشردوستانه از جمله همه گیری کووید-۱۹ تاکید، و تعهد دولت ها برای لغو و خودداری از اعمال آن تحریم ها را یادآوری نمود.
انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.