رئیس موسسه غدیرشناسی: مسابقات مذهبی با نوآوری برگزار شود

double-quot

تهران – جارپرس – رئیس موسسه غدیرشناسی با انتقاد از نحوه برگزاری برخی مسابقات فرهنگی و مذهبی، خواستار ایجاد نوآوری در این مسابقات مذهبی شد.

کد خبر : 21565
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 تیر 1396 - 4:50
رئیس موسسه غدیرشناسی: مسابقات مذهبی با نوآوری برگزار شود

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام سعید شاه آبادی روز چهارشنبه گفت: نسبت به مسابقاتی که در کشور در حوزه دین و به طور خاص در ایام غدیر برگزار می شود، نقد داریم و معتقدیم که رویکرد معرفتی قابل قبولی در طراحی مسابقات موجود دیده نمی شود.
وی افزود: برای مثال ایام غدیر شاهد برگزاری مسابقات فراوانی هستیم که طی آنها سوالاتی تستی در برگه هایی در اختیار مردم قرار می گیرد و آنها چند روزی فرصت دارند تا پاسخ سوالات را به صورت عدد به سامانه مشخصی پیامک کنند تا در قرعه کشی شرکت داده شوند و جوایز بسیار ارزشمندی برای این مسابقات اعلام می شود.
شاه آبادی اضافه کرد: بخش جدی این مسابقه ها از سوی مساجد و مجموعه های دینی و مذهبی و همچنین خیرین شکل می گیرد و برخی از مسابقات نیز با حمایت های برخی نهادها همچون شهرداری ها برگزار می شود و گاهی اوقات نیز یک مدیر در محدوده اداری خود تصمیم می گیرد تا مثلا در ایام غدیر در کنار برگزاری یک جشن، اقدام به برپایی مسابقه ای کند و یک کار معرفتی نیز انجام داده باشد.
وی افزود: در حالیکه دریافت کننده های برگه مسابقه، معمولاً به محتوای سوالات فکر نمی کنند و با مراجعه به افراد مطلع، فقط گزینه صحیح را می پرسند و حتی حوصله شنیدن چند دقیقه توضیح را ندارند و پس از دریافت پاسخ، گزینه صحیح را برای تعدادی زیادی از دوستان و اعضای خانواده ارسال می کنند، درحالی که آنان حتی برگه مسابقه را ندیده اند.

** کارهای ویترینی در مسابقات
شاه آبادی گفت: از طرف دیگر برگزارکنندگان این مسابقات خوشحال هستند که بر اساس آمار هزاران نفر در مسابقه برگزار شده، شرکت کرده اند در حالیکه به اعتقاد بنده چنین فعالیت هایی برای دین، کار هنرمندانه ای نیست و لذا باید تدبیر کرد و نوآوری های بهتری را در حوزه دین به خرج داد.
وی تاکید کرد: شاید به همین دلیل هزینه های بسیار سنگینی در امور دینی صورت می گیرد ولی گاهی اوقات بازدهی ها مطلوب نیست. چون ما بیشتر کارهای شکلی و ویترینی می کنیم. البته نمی خواهم در برگزاری مراسم ها، جشن ها، همایش ها و مسابقات، تشکیک و تردیدی ایجاد کنم. چون همه این کارها جزو تعظیم شعائر است.
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: نکته مهم این است که چنین فعالیت هایی تا چه اندازه دارای ارزش و بار معرفتی هستند و آیا هزینه ای که صرف برگزاری آنها می شود، با خروجی و بازدهی که از آن به دست می آید، همخوانی دارد و آیا بهره وری قابل قبول و قابل دفاعی دارد.

** ذائقه مردم را در مسابقات تغییر داده ایم
شاه آبادی گفت: متأسفانه ذائقه مردم را در حوزه مسابقات مذهبی تغییر داده ایم. شاید صدا و سیما در سال های دور در این قضیه موثر بوده است.
وی افزود: گاهی مسابقه ای با یک سوال بسیار ساده برگزار می شود و پشتیبان این مسابقه نیز جایزه ای همچون یک خودروی گران قیمت قرار می دهد ولی در چنین شرایطی وقتی به بسیاری از مردم پیشنهاد می شود که کتابی را بخوانند و در مسابقه شرکت کنند، حوصله چنین کاری را ندارند، چون ذائقه افراد عوض شده و بسیاری از مردم حوصله چنین کاری را ندارند.

** مسابقه «شیعه پاسخ می گوید» با رویکرد معرفتی
شاه آبادی با تشریح فعالیت های موسسه غدیرشناسی و جزئیات مسابقه شیعه پاسخ می گوید، اظهار داشت: این مسابقه با هدف ارتقاء سطح معرفتی محبین اهل بیت(ع) و در راستای اهداف این موسسه طراحی شده است.
وی توجه به ابعاد معرفتی این مسابقه را مهمترین تفاوت با سایر مسابقات فرهنگی و مذهبی دانست و گفت: قصد ما تلاش می کنیم تا فعالیت های دینی از رویکردهای شکلی و ظاهری به رویکردهای واقعی منتقل شوند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به جایگاه و اهمیت مطالعه و کتابخوانی گفت: آمار میانگین سرانه مطالعه در ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر است و با برگزاری مسابقات می توان فرهنگ مطالعه را تقویت کرد.

** چرا کتاب «شیعه پاسخ می گوید»
شاه آبادی گفت: منبع مسابقه «شیعه پاسخ می گوید»، اثری با همین نام از آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید است و موضوع کتاب پاسخگویی به ۱۰ شبهه در حوزه اعتقادات شیعه است.
وی مخاطبان این کتاب را در سطح دیپلم دانست و گفت: البته شرط دیپلم یک شرط الزامی نیست و علاقه مندانی که مطالعات عمومی دینی دارند نیز می توانند در این مسابقه شرکت کنند و مخاطب این مسابقه افراد بالای ۱۸ سال است.

** برگزاری مسابقه همزمان با میلاد امام رضا(ع)
رئیس موسسه غدیرشناسی گفت: مسابقه «شیعه پاسخ می گوید» به صورت حضوری و اینترنتی در جمعه ۱۳ مرداد و همزمان با ولادت علی بن موسی الرضا(ع)برگزار می شود.
وی از امکان ثبت نام گروهی در این مسابقه خبر داد و گفت: در این مسابقه امتیازاتی برای ثبت نام گروهی قائل شده ایم. یعنی زمانی که یک نفر به تنهایی ثبت نام می کند، در قرعه کشی های استانی شرکت داده می شود اما اگر کسی به شکل گروهی با ۱۱۰ عضو شرکت کند، تمام افراد از سرگروه تا اعضا از امتیاز شرکت در دو قرعه کشی کشوری و استانی بهره مند می شوند.
شاه آبادی درباره جوایز این مسابقه گفت: برای قرعه کشی های استانی در مجموع صد کمک هزینه کربلا به ارزش ۵۰۰ هزار تومان با توجه به تعداد شرکت کنندگان هر استان سهمیه ای درنظر گرفته شده و برای جوایز قرعه کشی کشوری نیز ۱۰ هزینه کامل سفر هوایی به کربلا به ارزش تقریبی یک و نیم میلیون تومان به علاوه ۱۴ سکه بهار آزادی است.

** پایان تیرماه مهلت ثبت نام
رئیس موسسه غدیرشناسی گفت: آخرین مهلت ثبت نام در سایت این موسسه، پایان تیرماه است اما علاقه مندان از اول تا پنجم مرداد می توانند از طریق سایت تبیان ثبت نام کنند و در ششم مرداد یک آزمون تمرینی به صورت مجازی برگزار می شود.
وی همچنین گفت: البته برای مسابقه حضوری حتماً باید ثبت نام به صورت گروهی انجام شود و لذا تشکیل گروه الزامی است و شرکت کنندگان مجازی نیز می توانند گروه تشکیل داده و از امتیاز گروه استفاده کنند.
شاه آبادی افزود: اگر تعداد اعضای گروهی که به مرحله قرعه کشی راه پیدا کنند به ۳۱۳ نفر برسد، هدیه ای مانند سفر به مشهد مقدس برای سرگروه در نظر گرفته می شود و برای کسانی که ساکن استان خراسان رضوی یا مشهد و شهرهای اطراف این استان هستند جوایزی مشابه در نظر گرفته می شود.
وی درباره جزئیات این مسابقه گفت: سوالات مسابقه شامل ۵۰ سوال تستی چهار گزینه ای است که نمره منفی ندارد و هر سوال دو نمره دارد و در صورتی که ۵۰ درصد سؤالات را پاسخ دهند در قرعه کشی شرکت داده می شوند.

** قرعه کشی در عید غدیر
شاه آبادی در پایان گفت: مسابقه کتابخوانی شیعه پاسخ می گوید یک مسابقه غدیری است که قرعه کشی آن از شب عید قربان و آغاز دهه ولایت آغاز می شود و ۲۴ نفر در تهران انتخاب می شوند و این تعداد از قرعه کشی استانی خارج می شوند تا یک نفر دو جا برنده نشود و تا ۱۸ شهریور مصادف با عید غدیر قرعه کشی های استانی به ترتیب در استان های مختلف برگزار می شود .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.