دیپلماسی وحدت آفرین تهران-ریاض؛ ضرورت هوشیاری در قبال بدخواهان

double-quot تهران - جارپرس - روزنامه پاکستانی «داون» پیشرفت در عادی‌سازی روابط تهران و ریاض به ویژه سفر اخیر وزیرخارجه ایران به عربستان را یک تحول چشمگیر و موجب وحدت آفرینی در جهان اسلام دانست و نوشت: این صلح نوپا دشمنان خود را دارد لذا ایران و عربستان باید درقبال توطئه های بدخواهان از جمله اسرائیل هوشیار باشند.
کد خبر : 132092
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 14:39
دیپلماسی وحدت آفرین تهران-ریاض؛ ضرورت هوشیاری در قبال بدخواهان

به گزارش جارپرس از ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون سرمقاله امروز خود را به تحولات اخیر در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به ویژه سفر امیرعبداللهیان به ریاض و دیدار با ولیعهد و وزیر امور خارجه سعودی اختصاص داد و نوشت: روابط ایران و عربستان از تبادل مواضع تند بر سر اختلافات ژئوپلیتیکی، در عرض چند ماه به طرز چشمگیری گرم شده است. این تحول جدید در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به عربستان نیز به نمایش گذاشته شد.

در این سرمقاله آمده است: دیپلمات ارشد تهران پس از رایزنی‌های مهم با همتای سعودی خود به دیدار ولیعهد جوان سعودی محمد بن سلمان که قدرت واقعی در پشت تخت و تاج آل سعود محسوب می‌شود رفت. تا چند ماه پیش، چنین تبادل هیات‌ها میان دو کشور غیرقابل تصور بود، اما به لطف یک ابتکار دیپلماتیک برجسته که توسط چین – و با حمایت بی‌سر و صدای عراق و عمان – تهران و ریاض اکنون در حال ایجاد روابط مثبت مبتنی بر احترام متقابل و یکپارچگی منطقه‌ای هستند

روزنامه داون نوشت: آمریکایی‌ها که ایران را دشمن اصلی خود می‌دانند طبیعتا از هرگونه مذاکرات مستقل سعودی‌ها با تهران خرسند نیستند از طرف دیگر ایران و عربستان باید نسبت به تحرکات عناصر خرابکار هوشیار باشند. اسرائیل سرمایه گذاری زیادی در به اصطلاح پیمان ابراهیم برای جلب نظر اعراب انجام داده است لذا ممکن است این رژیم بار دیگر متوسل به تخصص خود یعنی خرابکاری و از بین روند صلح نوپا در منطقه شود.

این روزنامه پاکستانی افزود: نزدیکی روابط ایران و عربستان در سراسر جهان اسلام اثر آرام بخش خواهد داشت، به ویژه در نقاطی که تنش‌های فرقه‌ای بالا بوده است. علاوه بر این، جنگ مرگبار در یمن نیز می‌تواند به پایان سرخط برسد. از زمانی که ایران و عربستان شروع به گفت وگو کردند، سطح درگیری‌ها در یمن کاهش یافته است. لذا انتظار می‌رود هر دو کشور برای حل مسائل سرزمینی در منطقه از طریق مکانیسم‌های دوجانبه تلاش نمایند.

روزنامه داون افزود: پیگیری تلاش‌های دو کشور برای حل دوستانه اختلافات باقی مانده منجر به تقویت روند صلح می‌شود. ریاض از رئیس جمهور ایران برای سفر به عربستان دعوت کرده است. چنین سفری از سوی سید ابراهیم رئیسی باعث تقویت بیشتر روابط دو کشور خواهد شد. در حالی که درست است که از بین رفتن بیش از چهار دهه خصومت متقابل یک شبه انجام پذیر نیست، اما به نظر می‌رسد همه چیز در مسیر درستی پیش می‌رود لذا هر دو طرف باید نسبت به خرابکاران محتاط باشند.

براساس این گزارش، رسانه‌های چاپی و الکترونیکی پاکستان هفته گذشته با انعکاس اخبار مرتبط با سفر امیرعبداللهیان به عربستان اعلام کردند که شاه سعودی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفر رسمی به عربستان دعوت کرده و توافق شد که سید ابراهیم رئیسی در آینده نزدیک به ریاض سفر نماید.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه با محمد بن‌ سلمان ولیعهد عربستان سعودی در جده دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین دیدار رسمی یک مقام عالی ایران با ولیعهد سعودی پس از عادی‌سازی روابط دو کشور است.

پیش از این دیدار نیز روز پنجشنبه وزیر امور خارجه با همتای سعودی خود رایزنی و در نشست خبری مشترک شرکت کرده بود. دیدار با ولیعهد سعودی در حالی انجام می‌شود که دو ماه قبل فیصل بن‌ فرحان وزیر خارجه این کشور در سفری به تهران با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ایران دیدار و دعوت‌نامه رسمی ملک سلمان برای سفر آیت‌الله رئیسی را به عربستان سعودی ابلاغ کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.