0 نظر
135 بازدید

دیده‌بان حقوق بشر، اردن را به “کوچ گروهی” آوارگان سوری متهم کرد

double-quot

تهران-جارپرس-در حالی که دیده‌بان حقوق بشر اردن را به کوچاندن گروهی پناهجویان سوری متهم کرده دولت اردن اخبار مربوط به اینکه نمی‌گذارد کمک‌های بشردوستانه به پناهجویان اردوگاه “رکبان” در مرز با سوریه برسد را تکذیب کرد.

کد خبر : 23010
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1396 - 11:52
دیده‌بان حقوق بشر، اردن را به “کوچ گروهی” آوارگان سوری متهم کرد

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، دولت اردن با تکذیب برخی اطلاعات نادرست از سوی سازمان‌ها یا اشخاص مبنی بر اینکه این کشور مسؤول عدم وصول کمک‌های انسانی به اردوگاه آوارگان سوری موسوم به “رکبان” در مرز با سوریه است، این اطلاعات را نادرست دانست.

محمد مومنی، سخنگوی دولت اردن تصریح کرد، برخی از طرف‌ها از اخبار کذب به عنوان ابزاری برای تحت فشار گذاشتن این کشور جهت کوچاندن ساکنان اردوگاه رکبان به خاک اردن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اردوگاه رکبان در خاک سوریه قرار دارد و نه در داخل اردن، گفت: این مساله بدین معنی است که وصول کمک‌ها به این اردوگاه از سوی سازمان‌های بین‌المللی باید از داخل سوریه انجام شود و هیچ ارتباطی به اردن ندارد.

سخنگوی دولت اردن افزود، دولت مرکزی تدابیر و امنیت لازم را جهت رساندن کمک‌ها تدارک دیده و به نمایندگان سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه اعلام کرده که آماده تامین امنیت این کمک‌هاست، اما جزئیات لجستیک مربوط به این مساله همچنان توسط سازمان‌های ذی‌ربط در دست بررسی است.

در همین راستا، دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) مقامات اردن را به کوچاندن پناهجویان سوری و اخراج گروهی خانواده‌های سوری از خاک خود متهم و درخواست کرد، تا زمانی که مطمئن نشده پناهجویان سوری با خطر شکنجه یا اذیت‌های سنگین مواجه نمی‌شوند آنها را به سوریه بازنگرداند.

این سازمان در گزارش خود با عنوان “نمی‌دانم چرا ما را بازمی‌گردانند، کوچاندن و دور کردن پناهجویان سوری از اردن” افزود: مقامات اردنی اقدام به کوچاندن گروهی پناهجویان سوری می‌کنند، سوری‌ها فرصت واقعی برای اعتراض به کوچاندن خود را ندارند و دولت اردن نیز نیازشان را به حمایت بین‌المللی اعلام نمی‌کند.

در این گزارش آمده است، در پنج ماه اول سال ۲۰۱۷ مقامات اردنی در هر ماه حدود ۴۰۰ پناهجوی سوری ثبت نام شده را مجبور به کوچ کرده‌اند، علاوه بر این حدود ۳۰۰ تن نیز داوطلبانه کوچ کرده‌اند. همچنین حدود ۵۰۰ پناهجو غیر از پناهجویان مذکور در شرایط نامشخص ماهانه به سوریه بازمی‌گردند.

پل وریلیک، مدیر بخش حقوق پناهجویان دیده‌بان حقوق بشر گفت: اردن نباید مردم سوری را بدون اطمینان از اینکه خطری آنها را تهدید نمی‌کند و ایجاد فرصتی برای اینکه اثبات کنند به حمایت نیاز دارند، به این کشور بفرستد.

وی افزود: اما اردن گروه‌هایی از پناهجویان را به صورت گروهی اخراج، افراد مظنون به نقض امنیتی را از اقدامات قانونی واجب محروم کرده و چشم خود را به روی خطراتی که پناهجویان را در بازگشت‌شان به سوریه تهدید می‌کند، بسته است.

این مقام مسؤول در ادامه گفت: اردن نباید پناهجویان سوری را به صورت گروهی مجبور به کوچ کند. باید فرصتی به مظنونان برای اعتراض به شواهدی که علیه آنهاست داده شود و مسؤولان خطرات نقض حقوق بشری که متعرض پناهجویان به هنگام بازگشت‌شان می‌شود را در نظر بگیرند.

اردن بیش از ۶۵۴ هزار و ۵۰۰ پناهنده سوری را از سال ۲۰۰۱ در خود پناه داده است. دیده‌بان حقوق بشر بارها از کشورهای دیگر خواسته کمک‌های خود را به اردن افزایش داده و بخش اعظمی از پناهجویان سوری را در کشور خود جای دهند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.