0 نظر
152 بازدید

دولت سعودی در حادثه منا مقصر واقعی است

double-quot

تهران – جارپرس – رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود درخصوص حادثه منا گفت که کل گزارش دولت در جلسه غیرعلنی نشان داد که دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است.

کد خبر : 11610
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مهر 1394 - 6:47
دولت سعودی در حادثه منا مقصر واقعی است

 

به گزارش روز یکشنبه (۵مهرماه) خبرنگار پارلمانی جارپرس ، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادار است به خاطر حادثه دردناکی که در منا رخ داد و تعداد زیادی از زائرین خانه خدا در وضع اسف‌آوری به خاک و خون کشیده شدند. این ضایعه اسفناک دل همه مسلمانان را به درد آورد.

 

وی افزود: وزیر کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر عبداللهیان معاون عربی – آفریقایی وزارت خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحات کافی در مورد ابعاد این حادثه و اقداماتی که در روزهای مختلف دولت در این زمینه انجام داده است، ارائه دادند، ما تشکر می‌کنیم، ضروری است این اقدامات هم پیگیری کنند.

 

لاریجانی با اشاره به گزارش دولت در جلسه غیرعلنی مجلس تاکید کرد: کل این گزارش نشان داد که دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است ،در کار خودش برای عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است، متاسفانه همه ابعاد قضیه زمانی که مطالعه می‌شود، نشان می‌دهد که در انجام این عمل سهل‌انگاری داشته، به موقع خدمات رسانی نکردند و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشتند که جلوی تبعات آن را بگیرند.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه به جای اظهار پشیمانی، حرف‌هایی می‌زنند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است، دولت سعودی باید تنبه پیدا کند، شما در حرم امن الهی برای یک عمل عبادی که در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می‌شود، باید زمینه لازم فراهم کنید، هدایت کار به موقع انجام شود و به موقع خدمات‌رسانی کنید و اگر هم حادثه‌ای رخ داد، بتوانید تبعات آن را کم کنید.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: در سیر این حادثه که بررسی شد، نشان می‌دهد که هم سوء مدیریت در ابتدا وجود داشته، راه‌ها را بلاوجه بستند، برای کنترل حادثه تدبیر لازم نداشتند و بعد هم خدمات دهی پس از آن هم برای اینکه تبعات تلفات آن کاهش پیدا کند، کم یا اصلا وجود نداشته است.

 

لاریجانی اظهار داشت: تاسف‌آورتر این است که بعد از اینکه بعثه مقام معظم رهبری و مسئولین سازمان حج تماس‌هایی برقرار کردند که هیات‌هایی بروند و شناسایی کنند و همچنین بتوانند مردم را از اضطراب دربیاورند، این همکاری‌ها وجود نداشته ، اینها یک مهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست، یک عناد است، لذا باید دولت سعودی توجه داشته باشد که این رفتار نادرست‌شان از خاطر مسلمانان و ایرانیان محو نخواهد شد، اینها به خاطر سپرده خواهد شد.

 

وی افزود: این نگرانی‌ها وجود دارد نسبت به کشوری که مدعی یک دولت اسلامی است، کجای این رفتار به دولت اسلامی شباهت دارد، آن هم نسبت به برادران اسلامی که می‌خواهند فریضه‌های الهی را انجام دهند.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که دولت سعودی در روزهای آینده همکاری درستی داشته باشد برای شناسایی مفقودین تا تعیین تکلیف بشوند و مردم از اضطراب دربیایند، از وزارت خارجه می‌خواهیم که تحرکات خود را افزون کنند تا این مشکلات سریعتر حل شود، همچنین وزارت داخله هم تمهیدات لازم در ستاد خودشان برای این امر که حجاج ما با آرامش بازگردند و بتوانند آسایش مردم را فراهم کنند، تدبیر کنند.

 

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: تلاش دولتمردان این است که زائرانی که امروز ۶۵ هزار نفرند بتوانند اعمالشان را به درستی انجام دهند و با آسایش و آرامش روانی به کشور اسلامی بازگردند که امیدواریم این چنین باشد.

 

 

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.