0 نظر
166 بازدید

دستورالعملی برای دوز یادآور نداریم/در تامین برخی تجهیزات در مضیقه‌ایم

double-quot تهران - جارپرس - رئیس اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تاکنون شیوه‌نامه‌ای در خصوص دوز یادآور یا دوز سوم به ما داده نشده و واکسن موردنیاز نیز تامین نشده است، گفت: درحال حاضر از سوی وزارتخانه هیچ ابلاغی انجام نگرفته که برای دوز سوم از چه واکسنی استفاده کنیم و هیچ دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای درخصوص نحوه اجرای آن نداریم.
کد خبر : 66378
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 9:34
دستورالعملی برای دوز یادآور نداریم/در تامین برخی تجهیزات در مضیقه‌ایم

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، زهرا نهبندانی گفت: اگر پوشش واکسیناسیون همین جمعیت مجاز بالای ۱۸ سال در کشور را به ۶۵درصد برسانیم و بتوانیم ۶۵ درصد کل جمعیت را واکسینه کنیم، از این طریق ایمنی عمومی ایجاد خواهد شد و افراد زیر ۱۸ سال کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. بنابراین مردم به واکسن و نظام بهداشتی کشور اعتماد کرده و  هر واکسنی که برایشان درنظر گرفته شده است را تزریق کنند و از این طریق خطر بستری و مرگ‌ومیر را در خود و اطرافیان‌شان کاهش دهند.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود که تا پایان شهریورماه روزانه یک میلیون واکسن در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، گفت: هنوز این اتفاق نیفتاده و این موضوع درحد شنیده‌ها است. درحال حاضر تعداد واکسنی که به دانشگاه مشهد داده می‌شود هفته‌‎ای ۱۵۰ تا ۱۶۰هزار واکسن بیشتر نیست. باتوجه به اینکه دانشگاه مشهد روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌کند؛ بنابراین این میزان واکسن درحال حاضر فقط کفاف چندروز در هفته را می‌دهد؛ بنابراین پایین بودن سرعت واکسیناسیون فقط به علت کمبود واکسن است.

در تامین برخی از تجهیزات واکسیناسیون در مضیقه‌ایم

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در تامین برخی از تجهیزات در مضیقه هستیم، گفت: این حجم از واکسن طی ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در حال‌حاضر برای تامین سرنگ، واکسن کریر، تجهیزات اولیه حمل‌ونقل و تامین سرما در مضیقه هستیم. یخچال یا فریزر منفی ۲۰ درجه بسیار کم داریم. واکسن‌هایی که با برندهای دیگر قرار است وارد شوند به دمای پایین‌تری نیاز دارد و ممکن است ما در سطح استان چنین امکاناتی نداشته باشیم. زمانی که بخش خصوصی قرار است به کمک ما بیاید حق‌الزحمه این افراد بایستی پرداخت شود. مشکلاتی مثل ایاب و ذهاب، تامین وسایل نقلیه حمل واکسن و… از مشکلات پیش‌روی ما است.

وی درخصوص روند انجام واکسیناسیون در کشور گفت: از ۲۲ بهمن ۱۳۹۹برنامه واکسیناسیون به صورت همگانی و یکپارچه شروع شد. براساس سند ملی واکسیناسیون در فاز اول گروه‌های ویژه مرتبط با بیماران و افرادی که در خط اول مراقبت از بیماران کرونایی قرار داشتند و کلیه شاغلین در حرفه‌های پزشکی مانند تمام افراد شاغل در بیمارستان‌ها، مراکز ۲۴ ساعته، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، نمونه‌برداری، دندان‌پزشکی، رادیولوژی، دانشجویان پزشکی و پرستاری در همه سطوح بیمارستان‌ها، کارکنان بهداشتی و درمانی و افرادی که مشغول انجام واکسیناسیون بوده‌اند، واکسینه شدند. انجام واکسیناسیون پاکبانان و پرسنل بخش تغسیل در آرامستان‌ها و گروه‌های سنی ۶۵سال به بالا نیز در همان دوره انجام گرفت. در فاز دوم بخش‌های بیشتری مانند افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و گروه‌های سنی ۵۵ سال به بالا نیز در گروه واکسیناسیون قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه فاز سوم واکسیناسیون از اواخر خرداد ماه شروع شده است، گفت: در این فاز گروه‌های شغلی و افرادی که بیماری‎‌های زمینه‌ای پرخطر دارند مانند بیماری‌های قلبی، بدخیمی‌ها، آسم و عروق مغزی و… واکسیناسیون شدند. در پایان مرحله سوم واکسیناسیون خانم‌های باردار پرخطر و بالای ۳۵  سال نیز انجام می‌گیرد.

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: فرهنگیان و تمام پرسنل بانک‌ها از جمله گروه‌های شغلی هستند که در فاز دوم مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. همه پرسنل بانک‌ها و تمامی فرهنگیان محترم فارغ از شرایط سنی واکسینه می‌شوند. حدود ۲۶ شغل دیگر نیز موردنظر هستند که واکسیناسیون آنها در فاز دوم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سه و نیم میلیون نفر تعداد کل افرادی است که مشمول واکسیناسیون در سطح دانشگاه مشهد هستند، گفت: امیدواریم بتوانیم سرعت واکسیناسیون مابقی گروه هدف را به حداکثر برسانیم و بقیه افراد را هم قبل از فصل سرما واکسینه کنیم؛ زیرا این ویروس نیز مانند مابقی ویروس‌های تنفسی بسیار «سرمادوست» است.

نهبندانی با بیان اینکه دانشگاه مشهد نسبت به میزان واکسن دریافتی بیشترین تزریق واکسن را داشته است، گفت: در مقایسه با کل دانشگاه‌های خراسان بزرگ اعم ازخراسان جنوبی، شمالی و رضوی بیشترین درصد تزریق واکسن و پوشش واکسیناسیون را دانشگاه مشهد داشته است و درصد تزریق در دانشگاه مشهد از مابقی دانشگاه‌ها بیشتر بوده است.

وی افزود: دانشگاه مشهد این افتخار را پیدا کرد که با راه‌اندازی مراکز تجمیعی و بسیج امکانات خود، تا روزی ۴۰ هزار واکسن را در روز تزریق نماید.

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون اعم از مراکز تجمیعی و مراکز جامع خدمات سلامت به صورت شبانه‌روزی خدمات‌دهی می‌کنند، گفت: تمامی مراکز بدون تعطیلی کار می‌کنند حتی در روزهای عاشورا- تاسوعا نیز همکاران ما به صورت دو شیفت سرکار بودند، از این طریق توانسته‌ایم سرعت واکسیناسیون را به روزی ۴۰ هزار تزریق در روز برسانیم و از روزی ۳۰ هزار تزریق واکسن که میزان ایده‌آل است، ۱۰هزار واکسن نیز بیشتر تزریق کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه حجم بیشتر واکسیناسیون را هنوز پیش‌رو داریم و دو سوم جمعیت همچنان باقی مانده‌اند، گفت: باتوجه به تامین واکسنی که از سمت وزارتخانه انجام می‌شود تلاش ما این است که در زمان کوتاهتری واکسیناسیون را به انجام برسانیم. طبیعی است که پرسنل ما نیز مثل مابقی اعضاء جامعه مبتلا به گونه‌های جدید این بیماری می‌شوند و یا مشکلاتی برایشان به وجود بیاید که نتوانند به صورت مداوم کار را انجام دهند؛ بنابراین برای ترمیم نیروهای بیمارمان و مراکز جدیدی که راه‌اندازی می‌کنیم نیاز به نیروی انسانی واکسینه شده خواهیم داشت.

خیرین کمک کنند

نهبندانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه خیرین به چه صورت‌هایی و در چه زمینه‌هایی بهتر است کمک‌رسانی داشته باشند، گفت: تامین هرکدام از این نیازمندی‌ها توسط جامعه خیرین باقیات‌الصالحات است و نه‌تنها در پاندمی کووید بلکه برای نسل‌های آینده نیز باقی می‌ماند؛به‌طورمثال خودروی حمل واکسن، خودرو ویژه‌ای است که باید مناسب‌سازی شود و از طریق شرکت‌های استانداردی که این کار را انجام می‌دهند، تهیه شود. تهیه این خودروها یک صدقه جاریه خواهد بود یا تهیه خودرویی که بتوانیم حمل واکسن به شهرستان‌ها را داشته باشیم. اگر خودرو به تعداد بیشتر با حجم و سرمایه بالاتر تهیه شود می‌تواند به تسریع واکسیناسیون، سلامت و اثربخشی واکسن کمک ویژه‌ای کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است، گفت:  واکسینه شدن عوارض ابتلاء، میزان بستری و میزان فوت را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه اطلاعات اشتباه در شبکه‌های اجتماعی در برخی موارد مردم را به واکسیناسیون بی‌اعتماد کرده است. مردم به هیچ عنوان به تبلیغات منفی در خصوص واکسیناسیون توجه نکنند. زمانی‌که یک گروه پرخطر و مسن‌تر واکسن را دریافت می‌کنند، احتمال دارد به‌ندرت در میان این گروه عارضه یا مرگ ومیر وجود داشته باشد ولی وقتی گروه‌های میانسال  مثل کادر بهداشت و درمان که جزو اولین گروه‌هایی بودند که واکسینه شدند را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌شود خطر بستری یا فوت در این گروه نسبت به بقیه جامعه بسیار پایین آمده است.

زمستان پرمخاطره‌ای خواهیم داشت

وی با بیان اینکه امسال زمستان پرمخاطره‌ای خواهیم داشت، گفت: طولانی شدن روند واکسیناسیون در کشور به  دلایل مختلفی از جمله عدم تامین واکسن به موقع  بوده است که این موضوع باعث شده مرتبا با ویروس‌های جهش‌یافته مختلف روبه‌رو شویم و درنتیجه میزان مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از این جهش ژنتیکی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر شود.

نهبندانی افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که لطفا به واکسن و نظام بهداشتی کشور اعتماد کنند و هر واکسنی که برای آنها در نظر گرفته شده را تزریق کنند و از این طریق خطر بستری و مرگ‌ومیر را در خود و اطرافیان‌ کاهش دهند. عزیزترین افراد خانواده ما کودکان هستند و ما زمانی که کودکی به دنیا می‌آید شروع می‌کنیم به واکسینه کردن او، قطعا اگر به واکسن‌ها اعتماد نداشتیم این کار را انجام نمی‌دادیم.

سینوفارم در حال گرفتن مجوز تزریق در افراد زیر ۱۸ سال است

وی با بیان اینکه واکسنی که قابل تجویز برای افراد زیر ۱۸ سال باشد، فعلا در کشور وجود ندارد، گفت: درحال حاضر واکسن‌هایی مانند فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون توانسته‌اند که تاییدیه تزریق برای سنین زیر ۱۸ سال را بگیرند. سینوفارم نیز در مراحل گرفتن این تاییدیه است. اگر بتوانیم پوشش واکسیناسیون همین جمعیت مجاز بالای ۱۸ سال را به بالای ۶۵ درصد و ۷۰ درصد در کل جمعیت برسانیم در این حالت می‌توانیم ایمنی عمومی ایجاد کنیم تا افراد زیر ۱۸ سال نیز کمتر در معرض خطر قرار بگیرند.

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در شرایط فعلی که زمان انجام واکسیناسیون در کشور ما طولانی شده است و گروه‌های زیادی همچنان واکسینه نشده‌اند، تمام افرادی که واکسینه می‌شوند همچنان ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستند. هرکسی که واکسن می‌زند همچنان باید ماسک زدن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی را ادامه دهد. مردم بایستی دوری از تجمعات و مکان‌های آلوده مثل وسایل نقلیه عمومی و… را همچنان ادامه دهند تا واکسیناسیون به سطح قابل قبولی برسد و سیستم بهداشت وزارت اعلام کند که بالای ۷۰ درصد افراد جامعه واکسینه و ایمن شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته زمانی که می‌گفتیم وضعیت نارنجی است، تمام کادر درمان و همکاران ما وحشت‌زده می‌شدند زیرا وضعیت نارنجی یعنی میزان ابتلاء زیاد، اما درحال حاضر ما در وضعیت قرمز و یا بدتر هستیم. وقتی رنگ‌بندی می‌گوید رنگ قرمز یعنی تعداد مرگ‌ومیر بیشتر از ۱۰ مرگ در ۱۰۰هزارنفر جمعیت است. در این شرایط میزان سرایت بیماری خیلی زیاد است.

نهبندانی با بیان اینکه تمام تلاش ما و وزارتخانه بر این است که قبل از رسیدن موعد دوز دوم، واکسن مورد نیاز تامین شود، گفت: متاسفانه به دلیل افت‌وخیزی که در تامین واکسن وجود دارد در بسیاری موارد واکسیناسیون با تاخیر انجام می‌شود. در برخی واکسن‌ها شاید تا یک ماه تاخیر در تزریق دوز دوم نیز مشکلی در اثربخشی واکسن ایجاد نکند. تلاش ما این است که دوز دوم را در زمان طلایی خود انجام دهیم و وزارتخانه طبق قولی که داده در یک هفته اخیر واکسن را تامین کند و دوز دوم تزریق شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه همه آنچه که ما در خصوص واکسن کرونا می‌دانیم به کمتر از یک‌سال برمی‌گردد، گفت: وقتی در خصوص واکسن مثلا هپاتیت صحبت می‌کنیم سال‌های متمادی روی این واکسن کار شده است. مراحل آزمایش حیوانی و انسانی را گذرانده است. نتایج را بررسی کرده‌اند و مجددا اصلاح کرده‌اند و آزمون و خطاهای بسیاری شده است، ولی برای واکسن کرونا این شرایط وجود نداشته است. فقط یک‌سال است که واکسن کرونا با برندهای مختلف در دنیا تولید شده است. بعد از پاندمی هنوز سال‌ها زمان لازم داریم تا اثربخشی این واکسن‌ها را بررسی کنیم.

 دستورالعملی برای دوز یادآور نداریم

رئیس گروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دوز یادآور، گفت: برخی افراد باوجود اینکه دو دوز واکسن را زده‌اند اما مجددا مبتلا می‌شوند و باتوجه به اینکه در برخی موارد سطح ایمنی واکسن‌ها سریع پایین می‌آید، دوز یادآور برای برخی از افراد درنظر گرفته خواهد شد. این موضوع در واکسیناسیون سابقه دارد همانطور که در برخی کودکان نیز زمانی که واکسینه می‌شوند، دوز یادآور در سنین مختلف به آنها تزریق می‌شود؛ زیرا لازم است تا سیستم ایمنی را دوباره فعال کنیم. در بسیاری از کشورهای دنیا که ایران نیز جزو آنها است توصیه به تزریق دوز یادآور شده است به خصوص در کسانی که بیشتر در معرض ابتلاء هستند مثل کادر بهداشت و درمان و مشاغل پرخطر.

وی افزود: باتوجه به توصیه وزارتخانه و باتوجه به اینکه فصل سرما را پیش‌رو داریم توصیه می‌شود که در صورت تامین واکسن، دوز یادآور را قبل از فصل سرما تزریق کنیم. تاکنون شیوه‌نامه‌ای در این خصوص به ما داده نشده و واکسن موردنیاز نیز تامین نشده است.  آنچه را که وزارتخانه بعد از بررسی به ما ابلاغ نماید، اجرا می‌کنیم. درحال حاضر هیچ ابلاغی انجام نگرفته که برای دوز سوم از چه واکسنی استفاده کنیم و هیچ دستورالعمل و شیوه‌نامه‌ای درخصوص نحوه اجرای آن نداریم.

نهبندانی گفت: نحوه واکسیناسیون دوز دوم افرادی که بعد از دوز اول  به کرونا مبتلا می‌شوند، بایستی با مشورت پزشک معالج باشد. اگر کسی بعد از تزریق واکسن نوبت اول مبتلا شد بایستی ۴ تا ۶ هفته بعد از شروع علائم نسبت به تزریق واکسن نوبت دوم  اقدام کند. سطح آنتی‌بادی خون این افراد باید کنترل  و تصمیم‌گیری شود که باید واکسن دوز دوم را تزریق کنند و یا نیاز به یک واکسیناسیون مجدد خواهند داشت. رعایت تمام این موارد به‌منظور افزایش اثربخشی واکسن است؛ زیرا بیماری کرونا تاثیر زیادی روی سیستم ایمنی می‌گذارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.