دریغ از یک کلمه عذرخواهی!

double-quot
تهران – جارپرس – «دریغ از یک کلمه عذرخواهی!»،‌ «افزایش سرطان در ایران»، «زیر بمباران، انتخابات آزاد در کشور داشتیم» و «لزوم پذیرش کسب ‌وکار‌های جدید» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره پنجشنبه ۱۴ بهمن است.
کد خبر : 19011
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 - 6:23
دریغ از یک کلمه عذرخواهی!

**دریغ از یک کلمه عذرخواهی!
یران عزادار است؛ عزادار پرکشیدن ۱۶ آتش‌نشان! پیکرها با اشک به خاک سپرده شدند، اما این پایان کار نبود. باید تدبیری اندیشیده شود تا این حادثه تکرار نشود. دردناک است اما پیچیده نیست که بررسی شود چه نهادی در انجام وظایف خود قصور کرد تا با شناسایی نقاط ضعف آن مانع از تکرار اتفاقات تلخ شد. دیروز در حالی که همگان منتظر عذرخواهی بودند، نه تنها این کار انجام نشد، بلکه نهادهای دیگر را در بروز حادثه پلاسکو مقصر دانستند!

روز چهارشنبه رحمانی فضلی در قامت وزیر کشور و محمدباقر قالیباف در قامت شهردار تهران به مجلس آمدند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان درباره حادثه پلاسکو باشد. قالیباف می‌گوید: «۳۱ دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، دستور تخلیه ساختمان به نیروها داده شده بود.» در این هنگام برخی این سوال را داشتند که آیا اخطار ۳۱ دقیقه قبل از ریزش ساختمان، پاسخ مناسبی برای بی توجهی به بافت فرسوده و خطرناک ساختمان ۵۳ ساله است؟ او بیشتر هم توضیح می‌دهد: «نیروهای مردمی را بیرون کرده بودند. شهید امینی نیز به همراه برخی دیگر از آتش‌نشان‌ها از مسیر در حال خروج بودند تا کسی از مردم و بچه‌ها در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخشی از پله‌ها فرو می‌ریزد.» البته وزیر کشور قبل از شهردار تهران به پشت تریبون رفت و اظهارات او سبب شد تا پس از توضیحات قالیباف ابهاماتی مطرح شود.

**افزایش سرطان در ایران
چندی است که اخباری مبنی بر افزایش شدید و بدون کنترل سرطان در رسانه‌ها منعکس می‌شود. این امر واکنش‌های زیادی به دنبال داشته و اکثر کارشناسان آن را تکذیب کرده‌اند؛ بلندپایه‌ترین آنها که متولی امر بهداشت و درمان کشور نیز هست، در این زمینه گفت: چیزی به اسم سونامی سرطان در کشور نداریم، اما به آمارهای منتشره در مورد این بیماری هم نمی‌توان اعتماد کرد، چراکه سیستم ثبت مبتلایان به سرطان در کشور سنتی است و برخی مبتلایان به سرطان که بیماری آنها هنوز تشخیص داده نشده به آمار بیماران سرطانی اضافه نشده‌اند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت عنوان کرد: دولت اقدامات خوبی برای حمایت از این بیماران انجام داده است، اما باید اقدامات گسترده‌تری را برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج انجام دهیم. معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان ایران نیز در این باره گفت: با وجود گزارش‌هایی درباره سیر صعودی ابتلا به سرطان در کشور، این موضوع به معنی افزایش لجام گسیخته یا به عبارتی سونامی سرطان در ایران نیست. کاظم زنده دل خاطرنشان کرد: سرطان در کشورمان در سال‌های آینده افزایش می‌یابد، طوری‌که در ۲۰ سال آینده ابتلا به این بیماری در کشور احتمالا دو برابر خواهد شد، در عین حال احتمال افزایش دو برابری سرطان مشروط به آن است که عوامل خطر مانند مصرف سیگار، قلیان، افزایش وزن، کم تحرکی، مصرف الکل و تغذیه ناسالم همچون مصرف بالای نمک، غذاهای آماده و مصرف ناچیز سبزی و میوه ثابت بماند و اگر مردم بیشتر در معرض این عوامل خطر باشند، به‌طور حتم ابتلا به بیماری افزایش بیشتری خواهد یافت.

آمارها نشان می‌دهد کشور ما در مورد سرطان وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها دارد، اما این موضوع، دلیلی بر بی‌توجهی ما نسبت به این بیماری نمی‌شود. ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به ارتباط افزایش سن و بروز سرطان، گفت: نرخ بروز سرطان در ایران با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. او افزود: بیشترین بروز سرطان در سال‌۱۹۹۰ در گروه سنی ۸۰ سال و بالاتر بوده و در سال ۲۰۱۵ بیشترین بروز سرطان در گروه سنی ۷۵ تا ۷۹ سال مشاهده شده است. بنابراین با توجه به اینکه کشور ما در سال‌های آینده با کهولت سن و افزایش افراد سالخورده مواجه می‌شود، بحث پیشگری از سرطان دارای اهمیت است. اما چگونه می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؟

**زیر بمباران، انتخابات آزاد در کشور داشتیم
. برای بررسی صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره لزوم تقویت پایه‌های انقلاب و آنچه باید انجام شود، مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است. مبلغ معتقد است که امروز، نوعی انقباض انتخاباتی در کشور حاصل شده است که به نحوی منجر به محدودیت رای مردم و آموزه بزرگ امام خمینی‌(ره) می‌شود، بنابراین باید هوشیار بود.

وی در بخشی از این گفت وگو بیان داشت: هنوز در اذهان بسیاری از افراد هست که در اوج جنگ تحمیلی و زیر بمباران، انتخابات آزاد در کشور برگزار می‌شد در کشور انتخابات آزادانه برگزار شد. تحت چنین شرایطی بسیاری از حکومت‌ها به خود اجازه می‌دهند محدودیت‌های جدی‌ در کشور به‌ویژه در دموکراسی پدید آورند اما همان‌طور که اشاره شد، ما در این وضعیت توانستیم دموکراسی را تمام و کمال رعایت کنیم. مردم زیر بمباران شهرهایشان، به پای صندوق‌ها رفتنند و انتخابات‌ها برگزار شد. اگر نوع برگزاری انتخابات و حتی قانون انتخاباتی آن دوران که بسیار شرایط سختی داشتیم را با قانون انتخابات فعلی قیاس کنید، متوجه انبساط و خوبی‌هایی در قانون آن مقطع می‌شوید که به تدریج بند و تبصره‌هایی به قانون انتخابات اضافه و کم و سبب این شد که شرایط کاندیداتوری محدودتر و شرایط تبلیغات سیاسی و انتخاباتی دستخوش تغییر شود که نتیجه آن هم کاهش آزادی در انتخاب بود و بحث‌هایی از این قبیل در این مدت اتفاق افتاده است.

** لزوم پذیرش کسب ‌وکار‌های جدید
محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با «آرمان» در رابطه با لزوم گسترش کسب و کارهای نوین به ویژه ادامه روند فعالیت اسنپ و تپسی می‌گوید: «بخش سنتی بازار جای مانع تراشی برای فعالیت‌های نوپا و دانش محور، باید به فکر تجدید ساختار باشد و خود را برای رقابت بهتر آماده کند. در سایه رقابت، هم کیفیت ارتقا پیدا می‌کند و هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.