0 نظر
213 بازدید

دریافت غیرقانونی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات و ضمانت‌نامه های بانکی

double-quot تهران - جارپرس - نماینده دادستان در دومین جلسه دادگاه سید محمد امامی و متهمان دیگر این پرونده گفت: متهمان از طریق نفوذ و پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران بانک سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه‌های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.
کد خبر : 33662
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 مهر 1399 - 9:05
دریافت غیرقانونی بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات و ضمانت‌نامه های بانکی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سیدمحمد امامی و ۳۲ متهم دیگر روز سه شنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی آغاز شد.

قاضی اسدالله مسعودی مقام ضمن سفارش به متهمان، وکلا و مقامات رسیدگی کننده به پرونده به تقوایی الهی از نماینده دادستان خواست برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: اقدامات مجرمانه شبکه فساد در بانک سرمایه مشتمل بر  اتهامات انتسابی به ۳۴ نفر از متهمان است و این اقدامات با محوریت سید محمد امامی و امیررضا فرزان راداز طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای وابسته بوده است.
امید فولادی ادامه داد: متهمان از طریق نفوذ در مدیران بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سهامدار عمده در بانک سرمایه نقش های مجرمانه خود را در بستر بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به نهاد مزبور پیاده‌سازی کردند و از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان و بعضاً کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز از بانک سرمایه و شرکت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کردند.
نماینده دادستان اضافه کرد: همچنین این متهمان بخشی از اقدامات مجرمانه را در پوشش تهاتر املاک و گران نمایی انجام داده اند.

وی اقدامات مجرمانه این شبکه فساد در بانک سرمایه را حول چهار موضوع عنوان کرد و افزود: اخذ تسهیلات کلان در قالب عقد مشارکت مدنی در مجموع به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان بوده به این شرح است که نامبردگان با شرکت‌های الگو تجارت جهان توسعه تجارت تأمین پوشش قشم و سواحل قشم به شکل کاملاً غیرقانونی و شرایط نامتعارف پس از مدت زمان کوتاهی از تاریخ افتتاح حساب با ارائه درخواست برای دریافت تسهیلات اقدام کردند و از طریق ارتباط گیری با مسئولان و مدیران بانک سرمایه موفق به اخذ مصوبه شدند.
فولادی ادامه داد: اخذ ٢۶ فقره ضمانت نامه های بانکی بالغ بر ۵۹۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نامبردگان که در سال ٩۴ ضمانتنامه های بانک سرمایه را با تاسیس شرکت های صوری به مدیرعاملی افرادی که هیچ سابقه‌ای نداشتند بدون تودیع وثیقه به دست آورند و در ادامه با تولیدکنندگان غلات و نهاده‌های دامی از جمله شرکت پشتیبانی امور دام تهران وارد معامله شدند و بدون پرداخت وجه صرفاً با ارائه ضمانتنامه ها موفق به خرید در حجم کل شدند و کالاهای خریداری شده را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساندند و پس از وصول چک های کالا و تبدیل آنها به ارز ، مبالغ را به خارج از کشور منتقل کردند.
نماینده دادستان افزود: متهم امامی بخشی از وجوه کالاها را با هدف عدم کشف منشأ پول در شرکت‌های خود واریز می کرده و گزارش سازمان اطلاعات سپاه هم به دادگاه داده شده است اجمالاً فرایند دریافت ضمانت ها توسط شرکت ها حتی اصول اولیه را هم رعایت نمی شده است.
وی گفت: با توجه به وثایق ناچیز می توان گفت هیچگونه وثیقه قابل قبولی از شرکت‌ها اخذ نمی شده و نکته قابل توجه این است که تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی در کمتر از یک ماه و چند روز بعد از افتتاح حساب توسط شرکت‌ها مورد تصدیق قرار گرفته است.
نماینده دادستان درباره دلایل کاغذی بودن شرکت‌ها گفت: تمامی شرکت ها در زمان منتهی به پایان سال ۹۴ اقدام به افتتاح حساب و درخواست به شعبه اسکان بانک سرمایه کرده‌اند و هیئت مدیره و موضوع شرکت خود را در یک زمان تغییر داده‌اند.

خرج کردن تسهیلات غیرقانونی در سینما و شبکه نمایش خانگی
فولادی اظهار داشت: تسهیلاتی که باید در حوزه قراردادهای منعقده برای امور بازرگانی و تولید اقتصادی مصرف می‌شد توسط متهم امامی و افراد وابسته به او عمدتا با هدف از بین بردن منشا پول، در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان شده است و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.
وی ادامه داد: همچنین مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلند مدت به نام اقوام متهمان از جمله خواهر و مادر محمد امامی شده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه اقدامات مجرمانه در هفت محور مشخص است، افزود: تحصیل مال ازطریق نامشروع از طریق دریافت غیرقانونی در مجموع به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مشارکت مدنی از بانک سرمایه به نام شرکت‌های مختلف، تحصیل مال ازطریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ ٥٠٩ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه برای پنج شرکت‌، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه، تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی در مجموع به مبلغ ۱۱۲ میلیارد و ٤٣٢ میلیون تومان از شرکت‌های سرمایه گذاری فرهنگیان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان در پوشش قراردادهای حق‌العمل کاری، تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیر قانونی وجوه به میزان ۴۱ میلیارد و ۴۹۵ میلیون تومان در پوشش انعقاد قراردادهای حقالعمل کاری، تحصیل مال از طریق نامشروع از بانک سرمایه به مبلغ ۱۲۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان در فرایند دریافت املاک لواسان و چناران از بانک سرمایه و انتقال ملک خیابان شهید فیاضی از مجرای گران نمایی، اقدام مجرمانه متهمان در مقام تسویه مطالبات بانک سرمایه با توسل به گزارش کارشناسی خلاف واقع و جعل اسناد رسمی بوده است.
نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول سید محمد امامی گفت: نامبرده تهیه کننده فیلم و سریال متهم است به اینکه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهادهای مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت نامه یا قرارداد حق‌العمل کاری به نفع شبکه منسوب به خود خارج کند.
فولادی اظهار داشت: نفوذ وی در این نهادها به اندازه‌ای بوده که در نصب و عزل مدیران ارشد و میانی نقش موثری داشته و مجموعه بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به او در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط شبکه وی مدیریت شده است و حتی چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی تهیه شده است که نشان از نفوذ وی دارد.

خدمات متهم امامی به غندالی و خانواده او
وی اضافه کرد: محمد امامی، خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفرهای خارجی خانواده غندالی را از طریق شخصی انجام می‌داد.
نماینده دادستان گفت: متهم محمد امامی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به برادر فاطمه شامانی برای حق انتشار دو فیلم ساخته شده توسط شامانی پرداخت کرده است.
وی در ارتباط متهم امامی با مجید زاهدی معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، افزود: امامی دو خودروی BMW X و یک آپارتمان در منطقه چیذر تهران برای زاهدی خریداری کرده بود.
نماینده دادستان افزود: همچنین بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی توسط متهم امامی صرف خرید خودرو و املاک متعدد برای دوستان و آشنایان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید خودروی AOD برای احمد امامی پدر محمد احمدی و خرید خودروی اسپورتیج برای مهسا پیراسته همسر اول متهم امامی و خرید خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای سارا امامی خواهر متهم ردیف اول پرونده است.

فولادی با تاکید بر آگاهی متهمان در مجرمانه بودن اقدامات اظهار داشت: امامی و فرزان راد و مرتبطان آن‌ها منابع بانکی را به طریق نامشروع و کلان تصاحب کردند و از استرداد آنها به بانک خودداری ورزیده و تمام این فرایند را با علم به مجرمانه بودن انجام دادند.
وی ادامه داد: متهمین محمد امامی و امیررضا فرزان راد با وقوف به مقررات ناظر بر اخذ تسهیلات بانکی، نتیجه اقدامات خود را در عدم رعایت مقررات و ضوابط بانکی و سیاست‌های پولی کشور می‌دانستند و به نظام اقتصادی کشور ضرر هنگفتی وارد کردند که موجب اخلال و آشفتگی در نظام مالی کشور شد.

فرزان راد متهم متواری در آلمان
نماینده دادستان در خصوص اتهامات امیر رضا فرزان راد فرزند رضا، متواری به کشور آلمان گفت: نامبرده به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان یافته را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده دار بوده است.
وی ادامه داد: فرزان راد همراه محمد امامی، ذی نفع قطعی عواید حاصل از اقدامات مجرمانه در بانک سرمایه است که با بازیابی اطلاعات تلفن همراه متهمان امامی، غندالی، شامانی و تدقیق در محتوای مکالمات مورد تبادل بین فرزان راد و امامی روشن کننده نقش محوری وی در رهبری عملیات مجرمانه است.
نماینده دادستان گفت: مکالمات مزبور موید آن است که جوابیه استعلامات مراجع قضایی و انتظامی خطاب به مدیران خائن بانک سرمایه توسط او تنظیم شده و جهت ارسال در اختیار مدیران بانک سرمایه قرار می‌گرفته است.
وی اضافه کرد: حتی اسامی کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی املاک به منظور تملیک به بانک سرمایه هم توسط وی برای محمد امامی ارسال می‌شده است.
نماینده دادستان افزود: همچنین موارد اولیه عزل و انتصاب مدیران بانک سرمایه هم توسط وی تنظیم شده و برای محمد امامی ارسال می‌شده است. بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته که برخی عواید نامبرده شده تبدیل به املاک و خودروهای لوکس در کشورهای آلمان و امارات شده است.

فولادی گفت: متهم امامی اغلب وجوه مجرمانه را نیز از طریق صرافی‌ها یا محموله‌های قیر به دبی انتقال می‌داد و عواید مزبور توسط متهم فرزان راد در دبی مورد تحصیل قرار می‌گرفت و حسب درخواست امامی، وجوه مزبور بعضا جهت پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه توسط فرزان راد برای محمد امامی ارسال می‌شد.
وی ادامه داد: همچنین متهم فرزان راد با هماهنگی‌های امامی در امارات و آلمان ملاقات‌هایی با غندالی و همسرش فاطمه شامانی و علی بخشایش برای مجاب کردنشان به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های منتسب به شبکه خود را داشته است.
نماینده دادستان اضافه کرد: فرزان راد همچنین پرداخت غیرقانونی تسهیلات به شرکت‌های کاغذی همچون پایدار کالای پاسارگاد، فنل کژال، الکتروکژال، جهان گستر پژواک و راهبرد پویان آدان را از محمد امامی پیگیری می‌کرده است که مبین ذینفعی وی در خصوص ضمانت‌نامه‌های دریافتی به نام شرکت‌های یادشده است.
وی افزود: همچنین اظهارات اشخاصی مانند مهدی محمدی، محمد تقی روحی و نادر دولتشاهی نزد ضابطان و بازپرسی موید ذینفعی در خصوص دریافت تسهیلات از بانک سرمایه به نام شرکت‌های گلگلون تجارت جهان، باران تجارت آوا و لوله سازی دقیق زاگرس است.
نماینده دادستان اظهارداشت: نامبرده به دلیل تسهیلات کلانی که از بانک‌های رفاه و مسکن از طریق غیرقانونی اخذ کرده بود، به دلیل ترس از تعقیب کیفری و بازداشت در هشتم دی ماه ۹۱، کشور را به مقصد ترکیه ترک کرد و پس از آن نیز به کشور بازنگشت.
وی خاطرنشان کرد: این متهم (فرزان راد) عملیات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه از امارات از طریق عوامل خود در داخل کشور هدایت کرده است.

اعلان قرمز و جلب بین‌ المللی برای متهم فرزان راد
نماینده دادستان تصریح کرد: علی رغم اقدام بازپرسی دایر بر صدور اعلان قرمز و جلب بین‌المللی برای متهم فرزان راد، متاسفانه اقدامات مذکور، منتهی به بازداشت و انتقال او به ایران نشده است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، به گزارش ایرنا، ٢٧ مرداد ماه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۲ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. در این جلسه قهرمانی نماینده دادستان به قرائت بخش اول کیفرخواست ۲۴۰ صفحه ای متهمان و دلایل انتساب جرم پرداخت. پس از قرائت بخش اول کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.
سیدمحمد امامی تهیه کننده سریال «شهرزاد» است که نامش از سوی نماینده دادستان تهران و برخی متهمان پرونده بانک سرمایه در دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی مطرح شد.
رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان تهران در یکی از جلسات دادگاه بانک سرمایه گفت: سیدمحمد امامی و دلاویز (متهم ردیف دوم پرونده) در بانک سرمایه همه کاره بودند و در اعطای تسهیلات به خود و سایرین دخالت می‌کردند. امامی بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه می‌فروختند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.