دریادار سیاری: عملیات بیت المقدس میل جنگجویی را از دشمن گرفت

double-quot

تهران – جارپرس -فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: فتح بیت المقدس دستاوردهای مهم نظامی و سیاسی داشت از جمله اینکه به قول نظامیان، میل جنگجویی را از دشمن گرفت.

کد خبر : 20874
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 7:08
دریادار سیاری: عملیات بیت المقدس میل جنگجویی را از دشمن گرفت

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در نشست علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: تاریخ دفاع مقدس از عملیات های بزرگی شکل گرفته است و این عملیات ها باعث شکست دشمن و پیروزی قاطع در ۸ سال دفاع مقدس شده است.
وی افزود: عملیات هایی مانند مروارید، ثامن الائمه(ع)، فتح المبین، والفجر و بیت المقدس حماسه هایی هستند که توسط رزمندگان این مرز و بوم به وجود آمدند و موجب قدرت و افتخار جمهوری اسلامی ایران شدند.
دریادار سیاری با بیان اینکه عملیات بیت المقدس یکی از درخشان ترین عملیات ها علیه دشمن متجاوز بوده است، اضافه کرد: در این عملیات علاوه بر اینکه به اشغال ۱۹ ماهه قسمتی از خرمشهر پایان داده شد، ضربات قاطع و سهمگینی به توان نظامی دشمن وارد شد و به قول نظامیان این عملیات میل جنگجویی را از دشمن گرفت تا دشمن بداند توسعه طلبی در مرزهای جمهوری اسلامی مقدور نیست.
دریادار سیاری با اشاره به ویژگی ها و مشخصات عملیات بیت المقدس گفت: طرح عملیات به نام کربلای ۳ بود و نام عملیات بیت المقدس، رمز عملیات یاعلی ابن ابی طالب (ع) بود که به مناسبت میلاد مولای بزرگ ما به نام ایشان این عملیات نامگذاری شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: شرکت کنندگان دراین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ملت قهرمان و همیشه در صحنه ایران اسلامی و زمان اجرا ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ تا چهارم خردادماه به مدت ۲۶ روز و محل اجرا جنوب غربی اهواز بود.
وی با اشاره به ویژگی های عملیات بیت المقدس خاطرنشان کرد: این عملیات یک ماه پس از عملیات فتح المبین آغاز شد که زمان بسیار محدودی میان دو عملیات وجود داشت، اما به یاری خداوند و در عین ناباوری دشمن و کشورهایی که از او حمایت می کردند این عملیات با موفقیت به پیروزی رسید و یکی از رموز اصلی عملیات بیت المقدس این بود که دشمن را به طور کامل غافلگیر کرد.
امیر سیاری با بیان اینکه وسعت این عملیات ۶ هزار کیلومتر مربع بود، افزود: در چنین زمین وسیعی انجام عملیات شجاعت و ایثار می خواهد، چرا که وسعت این عملیات ۴ برابر عملیات ثامن الائمه(ع)، ۱۰ برابر عملیات طریق القدس دو برابر عملیات فتح المبین بود.
وی با یادآوری اینکه ۲۶ روز مداومت عملیات اتفاق بسیار مهمی است که نظامیان معنای آن را بهتر درک می کنند، ادامه داد: چگونه می شود در ۲۶ روز نیروی انسانی تازه نفس و تجهیزات نظامی ، مهمات و تدارکات لازم را برای ده ها هزار نفر تامین کرد و در عین حال از خستگی و فرسودگی رزمندگان جلوگیری و در آنها انگیزه ایجاد کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: عملیات عبور از رودخانه یکی از دشوارترین مراحل در عملیات های نظامی است و نیروهای ما توانستند در کمترین زمان ممکن از کارون عبور کرده و همین اتفاق باعث پیروزی ما شد.
امیرسیاری با اشاره به نتایج عملیات بیت المقدس که برای جمهوری اسلامی ارزشمند و باعث افتخار است، گفت: در این عملیات غرور آفرین ۵ هزار و ۴۰۰کیلومتر از خاک ایران اسلامی آزاد شد. ۲۰ هزار نفر به اسارت درآمدند و دشمن بیش از ۱۶ هزار تلفات داد که این نتایج در یک عملیات نظامی بی سابقه است، اما این اتفاق توسط رزمندگان ما رخ داد و ضربه قاطع به توان رزمی و ماشین جنگی دشمن وارد کرد ونشان داد که دشمن کاملاً شکست خورده است.
وی به دست یابی اهداف استراتژیک در عملیات بیت المقدس که در طرح عملیات کربلای ۳ پیش بینی شده بود اشاره کرد و افزود: یکی از این اهداف آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال نظامی بود، درحالی که رئیس رژیم بعث عنوان کرده بود، اگر ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند کلید طلایی بصره را به او خواهیم داد، اما به یاری خداوند با همت مثال زدنی رزمندگان دشمن از خاک ایران بیرون رانده شد هرچند که روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند ما آمده ایم که بمانیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: در این عملیات دشمن به گونه ای شکست خورد و تجهیزات او به طور کامل منهدم شد که کشورهایی که از او حمایت می کردند از ضربه سهمگینی که رزمندگان ایران به رژیم بعث وارد کرد، حیرت کردند؛ هرچند که امام(ره) به این کشورها تاکید کرده بودند که از صدام حمایت نکنید، چراکه وقتی کار او با ایران تمام شود حتما به سراغ شما خواهد آمد که ما در سال های بعد از دفاع مقدس شاهد تحقق این پیش بینی دقیق و آینده نگری حضرت امام(ره) بودیم.
دریادار سیاری در ادامه با بیان اینکه با انهدام ماشین جنگی دشمن آن ها در لاک دفاعی فرو رفتند و حرکت منسجمی از سوی آن ها در جبهه ها دیده نشد، گفت: جمهوری اسلامی از آن روز تا پایان دفاع مقدس در جایگاه برتر قرار گرفت و شهر بصره مورد تهدید رزمندگان اسلام واقع شد که این نتیجه ارزشمند و استراتژیکی در برخورد با دشمن بود؛ دشمنی که با فکر تهاجم سریع وارد عملیات شد و قصد داشت تا روز هفتم جنگ در میدان آزادی تهران مصاحبه تلویزیونی کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه توسعه طلبی در مرزهای ایران را به نفع دشمنان ندانست و عنوان کرد: فتح بیت المقدس دستاوردهای مهم نظامی و سیاسی داشت، دستاوردهایی که اثرات منطقه ای و فرامنطقه ای چشمگیری برای حیثیت و اعتبار نیروهای مسلح ایران به بار آورد و قدرت های نظامی دنیا را وا داشت تا قابلیت های جمهوری اسلامی را تایید کنند، چرا که تا آن روز توان مقابله در رزمندگان ایرانی نمی دیدند.
وی افزود: امام راحل (ره) پاسخ حرکت رژیم بعثی عراق در پایان عملیات بیت المقدس که همزمان با اشغال جنوب لبنان از سوی رژیم صهیونیستی شده بود را اینگونه دادند؛ «راه قدس از کربلا می گذرد» و همین استراتژی باعث شد تمام دسیسه های دشمن نقش بر آب شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به جمله معروف امام(ره) که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، موفقیت نیروهای مسلح در ۸ سال دفاع مقدس را با پشتیبانی همه جانبه ملت دانست و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سه مولفه «ایمان، دانش و شجاعت» را از مهم ترین مولفه های ارتقای سطح دفاعی و بازدارندگی نیروهای نظامی دانستند که هر تهدیدی را در منطقه از بین خواهد برد و ثابت خواهد کرد آزموده را آزمودن خطاست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.