درخواست تشکیلات خودگردان برای احیای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه

double-quot تهران - جارپرس - تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان فعال کردن نقش کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شد که از چند سال پیش فعالیتش متوقف شده است.
کد خبر : 62998
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مرداد 1400 - 15:58
درخواست تشکیلات خودگردان برای احیای کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، حسین الشیخ، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و وزیر امور مدنی فلسطین گفت: ما خواهان فعال سازی نقش کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه هستیم و درخواست روسیه را برای برگزاری نشست وزارتی این کمیته تأیید می‌کنیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اخیرا خواهان فعال کردن فعالیت کمیته چهارجانبه شده بود.

روسیه با همکاری فلسطینی‌ها برای برگزاری نشست این کمیته تلاش می‌کند اما هنوز حمایت کافی دریافت نکرده است.

یک منبع فلسطینی اعلام کرد: آمریکا در این زمان از هیچ طرحی حمایت نمی‌کند چراکه نگران است که فشار باعث فروپاشی دولت اسرائیل شود. تلاش‌ها برای احیای کمیته چهارجانبه از چند وقت پیش وجود دارد اما موفقیت آمیز نبوده است. تشکیلات خودگردان رسما خواهان احیای کمیته شد و آمادگی خود را برای ورود به مذاکرات اعلام کرد اما پاسخ مثبتی دریافت نکرد.

کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه ۲۰۰۲ برای نظارت بر مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی تشکیل شد اما به دلیل اینکه برخی فکر می‌کردند نقش مؤثری ندارد فعالیتش متوقف شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز احیای این کمیته را به موافقت فلسطینی‌ها با معامله قرن مشروط کرد. اما با روی کار آمدن جو بایدن تغییراتی رخ داد و این کمیته ۲۴ مارس اولین نشست خود را برگزار کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین روی نقش فعال تر آمرکیا حساب باز کرده است اما می‌داند که در زمان کنونی اتفاقی نمی‌افتد چراکه ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی آماده اتخاذ اقدامات بزرگ نیست. اکنون صحبت درباره تقویت سیاسی و اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین است. همچنین همگان منتظر تصویب بودجه دولت اسرائیل در ماه نوامبر هستند.

مسئولان اسرائیلی روز گذشته پیش بینی کردند که دولت نفتالی بنت بعد از تصویب بودجه به دلیل خواسته‌های آمریکا درباره فلسطینی‌ها منحل شود.

احتمالا فشار آمریکا اختلافات داخلی در دولت اسرائیل ایجاد کند. برخی از اعضای ائتلاف مثل یائیر لاپید، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ خواهان مذاکرات با فلسطینی‌ها هستند اما بنت و دیگران مثل گدعون ساعر مایل به مذاکرات نیستند و حق فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور را قبول ندارند.

یک تحلیلگر اسرائیلی گفت که بنت به هیچ وجه مایل به ورود به مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین نیست.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.