درخواست انگلیس از چین و روسیه برای توافق روی استراتژی افغانستان

double-quot تهران - جارپرس - براساس بیانیه وزیر خارجه انگلیس در سازمان ملل، لندن امروز (چهارشنبه) از چین و روسیه می‌خواهد تا بر سر رویکرد بین‌المللی هماهنگ برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای شبه‌نظامیان توافق کنند.
کد خبر : 68805
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 9:45
درخواست انگلیس از چین و روسیه برای توافق روی استراتژی افغانستان

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه قرار است با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان حضور در نیویورک برای مشارکت در مجمع عمومی دیدار کنند.

انگلیس که در حال حاضر گروه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را هماهنگ می‌کند، از این نشست برای درخواست برای همکاری بیشتر به منظور ارتقای امنیت بین‌المللی با تمرکز ویژه بر افغانستان استفاده خواهد کرد.

تسلط سریع طالبان بر افغانستان به دنبال خروج نیروهای ایالات متحده، انگلیس و ناتو در ماه گذشته، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است که این کشور بار دیگر به عنوان یک قرارگاه آموزشی برای شبه‌نظامیان اسلامگرا مورد استفاده قرار گیرد.

در همین رابطه لیز تراس، وزیر خارجه جدید انگلیس پیش از این نشست در بیانیه‌ای گفت: اگر ما نمی‌خواهیم که افغانستان به پناهگاهی برای ترور جهانی تبدیل شد، پس جامعه بین‌المللی -شامل روسیه و چین- باید در تعامل با طالبان یک صدا عمل کند.

طالبان وعده داده است که نگذارد افغانستان، جایی که اسامه بن لادن برنامه حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ را چید و آن زمان قدرت در دست طالبان بود، دوباره به مکانی امن برای گروه‌ها برای طراحی حملات به غرب تبدیل شود.

هفته گذشته در جریان یک نشست بلوک امنیتی تحت رهبری چین و روسیه، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین گفت که “طرف‌های مرتبط” در افغانستان باید تروریسم را ریشه‌کن کنند و اینکه چین کمک بیشتری برای این کشور در ظرفیت خودش تامین خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در همان نشست در سخنانی گفت که مسکو به تعامل با طالبان نیاز دارد و اینکه قدرت‌های جهانی باید رفع توقیف دارایی‌های افغانستان را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.