دبیرکل اکو بر نقش راهبردی بنادر ایران برای آسیای میانه تاکید کرد

double-quot تهران - جارپرس - دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو بر نقش بنادر جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه برای کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی تاکید کرد و گفت این سه کشور از اهمیت راهبردی برای آسیای میانه برخوردار و مزیت های بی بدیلی را برای این منطقه به همراه دارند.
کد خبر : 98555
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 مرداد 1401 - 11:32
دبیرکل اکو بر نقش راهبردی بنادر ایران برای آسیای میانه تاکید کرد

 

به گزارش جارپرس از ایرنا، خسرو ناظری در کنفرانس دو روزه بین المللی وزرای حمل و نقل کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که در شهر آوازه ترکمنستان در حال برگزاری است، تصریح کرد: برای به حداکثر رساندن اتصال، پروژه ای به نام “دروازه اکو” به تازگی راه اندازی شده است تا امکان ایجاد مناطق اکو در کشورهای عضو را برای تسهیل بیشتر حمل و نقل و کاهش هزینه های انجام تجارت در منطقه بررسی کند.

وی گفت: ما خوشحالیم که تعهد خود را برای اطمینان از ادغام نزدیک همه کشورهای عضو، به ویژه کشورهای محصور در خشکی، از طریق بهبود اتصال از طریق ایجاد یک شبکه حمل و نقل منطقه ای پیشرفته در راستای چشم انداز ۲۰۲۵ اکو و برنامه توسعه پایدار سازمان ملل، تکرار می کنیم.

رئیس اکو در پیام تصویری خود در این کنفرانس تاکید کرد که این سازمان برای دستیابی به هدفی مترقی، رویکردی کل نگر شامل تدوین سیاست و چارچوب قانونی، اجرای رویه ها و کنوانسیون های استاندارد بین المللی، توسعه زیرساخت ها، ظرفیت سازی فنی و مکانیسم هماهنگی و همکاری با شرکای بین المللی و بانک های مربوطه را در پیش گرفته است.

وی گفت: اکو همیشه رویکرد کریدور را در اولویت قرار داده است و در توسعه زیرساخت ها، اتصال بین منطقه ای و بین المللی در  اصل یک راهنما بوده است.

ناظری گفت: دبیرخانه اکو با درک جدیت بحران کووید-۱۹، ابتکارات متعددی را برای کاهش اثرات منفی این بیماری همه گیر و کاهش خطرات تا حد ممکن انجام داده است.

دبیرکل اکو تاکید کرد: سازمان همکاری اقتصادی اکو به عنوان یک سازمان توسعه بین دولتی منطقه ای با ۳۰ سال تجربه در تعاملات منطقه ای به ویژه با کشورهای عضو محصور در خشکی، تمام ارزش ها، اهداف و اولویت های مشترک پیش بینی شده در سازمان های بین المللی و برنامه اقدام وین را به اشتراک می گذارد.

خسرو ناظری  اطمینان داد که اکو به مشارکت در هرگونه ابتکار، طرح و فعالیت منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه تجارت و حمل‌ونقل ادامه خواهد داد و به شرکای بین‌المللی علاقه‌مند خواهد پیوست تا در بهبود ارتباط بین کشورهای عضو خود و جهان مشارکت بیشتری داشته باشد.

سید محسن اسپری معاون دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو  نیز  با بیان اهمیت این مجمع، به نقش کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی که شبکه های حمل و نقل کشورهای مختلف را در یکپارچگی منطقه ای و بین المللی متحد می کند، تقویت ثبات و همکاری های متقابل سودمند اشاره کرد. در این راستا وی بر لزوم تجمیع تلاش‌های مشترک در زمینه ایجاد تعامل سازنده در این بخش به عنوان یکی از عوامل مهم پیشرفت اقتصادی و توسعه پایدار تاکید کرد.

در  این مجمع که به ابتکار ترکمنستان و تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شد، هیئت هایی از حدود ۴۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین المللی حضور دارند. روسای آژانس های سازمان ملل متحد، سازمان های معتبر بین المللی، منطقه ای و زیرمنطقه ای و ساختارهای مالی، نمایندگان بخش خصوصی، انجمن های غیردولتی و دانشگاهیان هم در این کنفرانس که امروز سه شنبه به کار خود پایان خواهد داد، حضور دارند.

اهداف اصلی این کنفرانس که در قالب ترکیبی برگزار می‌شود، تجزیه و تحلیل پیشرفت کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در زمینه حمل‌ونقل پایدار و اهداف توسعه توسعه پایدار، برای تعیین تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا و سایر موارد در این زمینه است. چالش ها. موضوعات کلیدی شامل نقش کلیدی حمل و نقل در بهبود پس از کووید-۱۹ و کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری از محورهای این کنفرانس است.

به اشتراک گذاری دانش، تجربه و راه حل های نوآورانه برای تامین مالی زیرساخت ها در دوره پس از همه گیری، اطمینان از پایداری و ثبات آن، شناسایی توصیه ها و فرصت ها برای بهبود نگهداری زیرساخت های حمل و نقل در کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه  گسترش حمایت های بین المللی در این زمینه  از اهداف این کنفرانس اعلام شد.

ایده برگزاری مجمع کنونی در کشورمان توسط ترکمنستان مطرح و در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوب ۲۰۲۱ گنجانده شد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان در این همایش گفت: تجزیه و تحلیل فرآیندهای مدرن و روندهای غالب در اقتصاد جهانی به طور قانع کننده ای نشان می دهد که توسعه حمل و نقل و ارتباطات به طور فزاینده ای مهم و تعیین کننده می شود.

وی تصریح کرد: بهینه سازی ارتباطات حمل و نقل و حمل و نقل، ساخت زیرساخت های مدرن برای تحویل مواد خام و محصولات نهایی در حال تبدیل شدن به یک عامل کلیدی یکپارچه، به ویژه برای کشورهایی است که دسترسی مستقیم به پایانه های دریایی ندارند.

بردی محمداف  افزود: ترکمنستان متقاعد شده است که معماری حمل و نقل قرن بیست و یکم معماری یکپارچگی است که فضاها، مناطق، صنعتی، منابع و پتانسیل های انسانی را به هم متصل می کند.

سردار بردی محمداف تاکید کرد: آینده متعلق به سیستم ارتباطی حمل و نقل ترکیبی با دسترسی به بزرگترین هاب های دریایی، رودخانه، جاده، ریلی و هوایی بین المللی و منطقه ای، ترکیب بهینه آنها و استفاده از مزایای هر یک از آنهاست.

خانم رباب فاطمه، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی سازمان ملل متحد در امور کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی و کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک، پیام مکتوب آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را در ان کنفرانس قرائت کرد.

رئیس سازمان ملل متحد در یک نطق خوشامدگویی از دولت ترکمنستان و همه شرکت کنندگان در مجمع برای گردهم آمدن و تمرکز بر موضوع مهم – توسعه حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه که دسترسی به دریا ندارند، تشکر کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود با اشاره به موانع بزرگی که بر سر راه بهبود ارتباطات حمل و نقل در کشورهای محصور در خشکی قرار دارد، زیرساخت های ناکافی را که باعث تشدید نابرابری و آسیب پذیری در برابر تغییرات اقلیمی می شود، تعداد زیاد گذرگاه های مرزی دانست. وی مراحل پیچیده ترانزیت اداری و مرزی چالش های اضافی ناشی از همه گیری COVID-۱۹ شامل تاخیر در حمل و نقل، هزینه های حمل و نقل بالا و اختلال در زنجیره تامین را از دیگر موانع سیستم ترانزیت بین المللی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: افزایش سرسام آور هزینه های حمل و نقل آسیب پذیری های تجارت را تشدید و رکود اقتصادی متعاقب آن، توانایی دولت ها را برای تامین مالی پروژه های زیربنایی بلندمدت محدود کرد.

آنتونیو گوترش در پیام خود به اهمیت اقدامات مشترک برای بازگشت حمل و نقل به مسیر قبلی توسعه اشاره کرد.

اهمیت برنامه اقدام وین برای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی، که یک نقشه راه است  در این پیام مورد قرار گرفت. این برنامه خواستار دسترسی کارآمد و مقرون به صرفه  و از دریا بر اساس آزادی حمل و نقل است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.