داوطلبان انتخابات مجلس آماده ثبت‌نام باشند

double-quot تهران - جارپرس - ثبت‌نام اولیه از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود. کسانی که ثبت نام اولیه را انجام ندهند، امکان حضور در انتخابات را نخواهند داشت.
کد خبر : 128971
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 15:32
داوطلبان انتخابات مجلس آماده ثبت‌نام باشند

به گزارش جارپرس از ایسنا، با نهایی شدن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ اسفند با قانون جدید برگزار می‌شود. محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که «مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بار با ماده تناسبی شدن انتخابات در تهران مخالفت کرده بود»، اظهار کرد: «نمایندگان مجلس امروز این ماده را از طرح اصلاح قانون انتخابات حذف کردند.  پیش از این شورای نگهبان نظر خود درباره سایر مواد این طرح اعلام کرده بود و مجلس هم اصلاحات لازم را اعمال کرده بود و اکنون قانون مصوب مجلس باید به شورای نگهبان ارسال شود و شورای نگهبان آن را تایید کند و سپس برای اجرا، ابلاغ شود.»

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم امروز اعلام کرد که زمینه اجرایی شدن اصلاحیه قانون انتخابات از امروز فراهم شد. وی گفت که« طرح اصلاح قانون انتخابات شامل ۵۷ ماده است که بر سر ۵۶ ماده آن هیچگونه اختلاف نظری وجود نداشت؛ اختلاف نظر فقط بحث برگزاری انتخابات به صورت تناسبی در شهر تهران بود. امروز در مجلس شورای اسلامی بند اختلافی حذف شد و زمینه اجرایی شدن اصلاحیه قانون انتخابات کشور از امروز فراهم شد.»

بر این اساس برای اولین بار داوطلبان این انتخابات باید ثبت‌نام اولیه را انجام دهند. ثبت نام اولیه به مدت یک هفته انجام می شود و کسانی که در این مرحله ثبت نام نکنند، فرصت دیگری برای ثبت نام نخواهند داشت. در واقع این ثبت نام الزامی است. این ثبت نام از طریق سامانه‌ای که وزارت کشور معرفی خواهد کرد انجام می‌شود. محمدرضا غلامرضا رئیس ستاد انتخابات درباره این سامانه گفته است که «ما در وزارت کشور و هم شورای نگهبان، باید سامانه ای را برای پیش ثبت نام ایجاد می‌کردیم که این اتفاق افتاده است و با تلاش هایی که همکاران کمیته فناوری داشتند، نسخه اولیه سامانه را نوشتیم و شورای نگهبان هم سامان اختصاصی خود را تهیه کرده است. این هفته، اولین مانور روی سامانه آغاز می شود که سامانه زیر بار برود که اگر اصلاح قانون انتخابات تبدیل به قانون شد بتوانیم تا ۱۶ مرداد خود را آماده کنیم. کلیپ های آموزشی نحوه ثبت نام هم آماده می شود.»

این ثبت نام به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و داوطلبان باید مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند. اسلامی در این باره به ایسنا گفت:« ثبت‌نام اولیه به مدت یک هفته انجام می‌شود و فرایند بررسی مدارک هم از همان تاریخ ثبت نام اولیه آغاز می شود. داوطلبان باید مدارکی از جمله مدارک تحصیلی، استخدامی، مدارک استعفا براساس ماده ۲۹ قانون انتخابات و تابعیت را بارگذاری کنند. مراجعی از جمله وزارت علوم، دانشگاه آزاد، سازمان اداری و استخدامی و حوزه علمیه مدارک داوطلبان را بررسی می‌کنند و در صورت تایید همه این دستگاه‌ها، داوطلب می‌تواند ثبت نام خود را نهایی کند. در واقع  در قانون جدید، نهادهای مرتبط با اجرا  و نظارت فرصت بیشتری برای احراز صلاحیت خواهند داشت و دیگر با ازدحام در زمان ثبت نام اصلی که در اواخر مهر خواهد بود، مواجه نخواهیم شد.»

اسلامی در پایان گفت: «پس از ابلاغ قانون جدید، ستاد انتخابات کشور اطلاعیه ثبت نام را منتشر خواهد کرد. داوطلبان حتما به این اطلاعیه توجه داشته باشند.»

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.