دانشمند آمریکایی دوباره بحث بر سر منشاء کرونا را داغ کرد

double-quot تهران - جارپرس - ارزیابی یک دانشمند برجسته آمریکایی، مبنی بر اینکه یک بازار فروش حیوانات زنده در چین و نه حادثه نشت از یک آزمایشگاه، دلیل احتمالی همه‌گیری کووید-۱۹ است، باعث برانگیخته شدن مجدد بحث پرسابقه بین‌المللی بر سر منشا این بیماری شده است.
کد خبر : 75988
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 15:17
دانشمند آمریکایی دوباره بحث بر سر منشاء کرونا را داغ کرد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از پایگاه ای.زد سنترال، این دانشمند به نام مایکل ووروبی اخیرا گفت تحقیقاتش که در ۱۸ نوامبر در مجله ساینس منتشر شد، نشان می دهد که گزینه نشت در آزمایشگاه به عنوان منشا همه گیری کووید-۱۹ “تقریباً مردود شده است”.

او گفت که بر اساس تحقیقاتش در عوض معتقد است این همه گیری بر اثر سرایت طبیعی از حیوان به انسان رخ داده است.

تحقیقات او، که طی چندین ماه و با کمک مترجمان انجام شد، یک فروشنده زن غذاهای دریایی در بازار فروش حیوانات زنده در هوانان در نزدیکی شهر ووهان چین را به عنوان اولیه ترین مورد شناخته شده ابتلا به کووید-۱۹ شناسایی کرد. او دریافت که حسابدار ۴۱ ساله اهل ووهان که قبلا از سوی چین و سازمان بهداشت جهانی شناسایی شد، اولین مورد شناخته شده ابتلا به COVID-۱۹ نیست.

منشا ویروسی که باعث بیماری COVID-۱۹ در انسان می شود از همان ابتدا منبع بحث و جدل بوده است. مقامات به حیوانات موجود در این بازار به عنوان منشا احتمالی اشاره کرده بودند، اما فرضیه دیگری مبنی بر اینکه ویروس در یک آزمایشگاه تحقیقاتی چینی وجود داشته و سپس از طریق این آزمایشگاه- به طور تصادفی یا عمدی – منتشر شده، همچنان مطرح است.

جدای از پیامدهای سیاسی این منشا، دانشمندانی نظیر ووروبی خواستار تحقیقات شفاف‌تر شده و می‌گویند که درک منشأ این همه‌گیری کلید کاهش شیوع بیماری‌ها در آینده است.

مقاله ووروبی بیان می‌کند، تحقیقات جدید دریافتند که روند رصد بیماری از سوی چین، مورد زودهنگام تری را که “شواهد قوی مبنی بر مطرح بودن بازار فروش حیوانات زنده به عنوان منشا همه گیری ارائه می کند” شناسایی نکرده است.

ووروبی تاکنون مشکلی با این احتمال که نشت در آزمایشگاه عامل پیدایش اولین عفونت انسانی COVID-۱۹ بوده نداشت. او یکی از ۱۸ دانشمند امضا کننده یک نامه سرگشاده ای به تاریخ ۱۴ مه بود که در مجله ساینس انتشار یافت و خواستار یک تحقیقات شفاف داده محور در مورد منشاء COVID-۱۹ شد.

این دانشمندان نوشتند، دانستن چگونگی ظهور کووید-۱۹ برای اطلاع رسانی درباره استراتژی های جهانی مربوط به کاهش خطر شیوعهای بیماری در آینده بسیار مهم است.

ووروبی در مصاحبه ای با رسانه آریزونا ریپابلیک گفت: من به صورت جدی ایده نشت در آزمایشگاه را در نظر گرفتم. اما همانطور که من شواهد را دنبال کردم، همه چیز از این ایده دور بود و قاطعانه بازار فروش حیوانات زنده را به عنوان منشا بیماری نشان می دادند.

ووروبی که یک متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس دپارتمان اکولوژی و زیست‌شناسی تکاملی در دانشگاه آریزوناست، از زمان انتشار مقاله اش مورد توجه رسانه‌ها و بحث‌ها در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است و مجددا بحث‌های عمومی را در مورد این که چطور ویروس SARS-CoV-۲  ابتدا انسانها را آلوده ساخته به راه انداخت.

برخی از واکنش ها انتقادی بود و گروهی با نظریه ووروبی مخالفت کرده و خواستار تحقیقات بیشتر شده اند.

ووروبی تاکید کرد که تحقیقات در مورد منشاء همه گیری همچنان ادامه دارد. او گفت: کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و اکنون در حال کار بر روی تحلیل های تکمیلی هستم.

ووروبی که در جامعه علمی به دلیل فعالیتهای تشخیصی اپیدمیولوژیک مشهور است، گفت: یافته‌های مقاله علمی او شامل “شواهدی قانع‌کننده” است مبنی بر اینکه انتقال گروهی بیماری در بازار هوانان در نزدیکی ووهان آغاز شده است. او پیشتر تحقیقات پیشگامانه‌ای را در مورد تاریخچه شیوع HIV/AIDS انجام داده است.

او با اشاره به بازخوردها در مورد مقاله گفت: گرچه در توییتر طرفداران نظریه نشت در آزمایشگاهی کمی دافعه نشان دادند، اما هیچ چیز قابل توجهی مطرح نشد. و بنابراین من واقعاً فکر می کنم که این مساله به این بازار خاص به عنوان مکان احتمالی منشا همه گیری اشاره می کند.

ووروبی گفت که فروشنده زن غذاهای دریایی که در مقاله شناسایی شده است، وی گویشیان نام داد و در ۱۰ دسامبر بیمار شد و احتمالاً از طریق سرایت تنفسی ویروس از یک حیوان میزبان آلوده شده است. این در حالی است که به رغم این ارزیابی او در این مصاحبه، مقاله اصلی او تاریخ بیمار شدن این زن را ۱۱ دسامبر ذکر کرده بود.

ووروبی در ایمیلی که در روزهای اخیر فرستاد نوشت: فروشنده غذاهای دریایی در ۱۰ دسامبر بیمار شد. این در نسخه چاپی مقاله تصحیح خواهد شد. من پس از پست کردن نسخه اولیه آن را مشخص کردم.

او خاطرنشان کرد که تحقیقاتش این که گویشیان “بیمار صفر” – یعنی اولین مورد کووید-۱۹ در یک انسان – این همه‌گیری بوده را تایید نکرده است بلکه او اولین مورد شناخته شده‌ای از ابتلا است که محققان می‌توانند شناسایی کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.