دادستان اتریش پرونده قتل داماد رئیس جمهوری قزاقستان را مختومه اعلام کرد

double-quot
تهران – جارپرس – دادستان اتریش پرونده رسیدگی به مرگ «راحت علی اف» داماد «نورسلطان نظربایف» و سفیر سابق قزاقستان در اتریش، را بعد از هفت سال رسیدگی، مختومه اعلام کرد که این پرونده قابل تمدید و بازگشایی نیست.
کد خبر : 19367
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 8:18
دادستان اتریش پرونده قتل داماد رئیس جمهوری قزاقستان را مختومه اعلام کرد

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری کانیوز که خبرهای آسیای میانه را پوشش می دهد، موسسه پزشکی قانونی از سوئیس موسوم به «سنت گالن» به این نتیجه رسید که «هیچ نشانه ای از عمدی بودن مرگ راحت علی اف پیدا نشده است.
بر اساس این گزارش، دادستان اتریش در بیانیه ای نوشت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی و بعد از مطالعات و بررسی عمیق ، هیچگونه نشانه ای از دخالت غیر در مرگ «راحت علی اف» مشاهده نشده است.
علی اف که از رهبران مخالف نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان بود و به اتهام قتل تحت پیگرد بود سال ۲۰۱۱ توسط پلیس اتریش بازداشت شده و قرار بود محاکمه شود.
مقامات اتریشی دو درخواست استرداد وی را که توسط دولت قزاقستان ارائه شده بود رد کردند و پس از تحقیق در مورد موضوع، در ماه مه سال ۲۰۱۱ حکم بازداشت آقای علی اف را صادر کردند.
راحت علی اف خود را تسلیم مقامات کرد و هشت ماه برای انجام تحقیق در توقیف بود تا زمانی که در ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۵ جسد او در سلولش در حالی که حلق آویز شده بود مشاهده شد.
تحقیقات مقدماتی دولت اتریش نشان داد که او خودکشی کرده است، اما وکیلان و خانواده اش بشدت این موضوع را به چالش کشیدند.
راحت علی اف که یکی از تاجران موفق و دومین نفر در بین مقامات امنیتی قزاقستان محسوب می شد، با «داریغه» دختر نورسلطان نظربایف ازدواج کرده بود.
پس از بروز اختلاف با رییس جمهوری، راحت علی اف از بهار سال ۲۰۰۷ میلادی در خارج از قزاقستان به سر برد.
دادگاه قزاقستان او را در سال ۲۰۰۸ میلادی به صورت غیابی و به اتهام خیانت به وطن ، مشارکت در قتل دو کارمند بانک و فساد مالی، گناهکار دانست و به ۴۰ سال زندان محکوم کرد .
علی اف با رد این اتهامات گفته بود که تصمیمش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خشم نورسلطان نظربایف را برانگیخته و سبب تعقیبش شده است.
«نورسلطان نظربایف» ربیس جمهوری قزاقستان تیرماه سال گذشته در یک سخنرانی با اعلام مبارزه شدید علیه رشوه خواری و فساد در این کشور آسیای میانه هشدار داد که حتی اگر اعضای خانواده، نزدیکان و وابستگانش هم به اموال و املاک دولتی دست درازی کنند، آنها را روانه زندان خواهد کرد.
رئیس جمهور قزاقستان در ادامه بازداشت «راحت علی اف» داماد سابقش را یاد آور شد و افزود: هرچند او پدر نوه هایم بود ولی با این وجود او را روانه زندان کردم.
وی تصریح کرد: «مگر مردم فراموش کرده اند که من پدر سه نوه ام را به زندان فرستادم؟!. آیا آنها همراه با مادرشان با چشمان گریان برای طلب بخشش نزد من نیامده بودند؟!. البته که آمدند ولی وقتی دیدم که فساد وی معلوم و آشکار است با وجود تلاش نزدیکان برای راضی کردن من، نتوانستم حکم را اجرا نکنم.»
نظربایف ۷۵ ساله از زمان استقلال قزاقستان در سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون قدرت را در این کشور جداشده از شوروی سابق در اختیار دارد.
نورسلطان نظربایف سال گذشته برای پنجمین بار به عنوان رییس جمهوری قزاقستان انتخاب شد تا برای بیست و پنجمین سال پیاپی، حاکم بلامنازع این کشور باشد.
قزاقستان یکی از پنج کشور آسیای مرکزی با حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت از شمال با روسیه، از شرق با چین، در جنوب شرقی با قرقیزستان، در جنوب با ازبکستان و در جنوب غربی با ترکمنستان همسایه است. مرزهای شمال شرقی قزاقستان به دریای خزر محدود می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.