خواست مردم در مذاکرات وین پا پس نکشیدن از حقوق اصلی ملت است

double-quot تهران - جارپرس - یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: اینکه در روند مذاکرات وین و بازگشت به توافق، ایران چقدر از خواسته‌هایش را به دست آورد به قدرت استدلال و منطق نمایندگان کشورمان در مذاکرات باز می گردد.
کد خبر : 79733
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 - 8:23
خواست مردم در مذاکرات وین پا پس نکشیدن از حقوق اصلی ملت است

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، صباح زنگنه گفت: بعد از سرکار آمدن ترامپ و خروجش از برجام تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر برگشت و این یک ظلم در حق کشور و مردم بود. دولتمردان ما خواسته های خودشان را به صورت روشن برای رفع تحریم ها باید بیان کنند. کشورهای اروپایی و آمریکا هرچند اعلام می کنند که به معاهدات بین المللی و برجام پایبند هستند اما اگر این پایبندی به خواست مورد نظر ایران منجر نشود، زیر سوال است. خواسته ایران رفع محدودویت‌ها به طور کامل است.

وی ادامه داد: غربی ها سناریوهای متعدد برای بازگشت به برجام و اجرای آن می نویسند و ایران هم باید تمام شرایط داخل و خارج را بررسی کند و متناسب با نیازها و خواسته هایش بر تحقق آن اصرار کند. هر یک از طرف ها خواسته های صد درصدی خود را در مذاکرات دنبال می کنند اما اینکه چقدر از این‌ها محقق شود در گفت‌وگو معلوم می شود.

این کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: پا پس نکشیدن از حقوق اصلی ملت که شامل بهره‌مندی از تجارت آزاد با جهان و مبادلات ارزی با ایران و برقراری یک شرایط طبیعی می‌شود، امری است که در مذاکرات دنبال می شود و خواست مردم است و باید محقق شود. غربی ها مایل هستند ایران در محدودیت باشد و از طرفی ۱۰۰ درصد خواسته‌شان را در مذاکرات ایران بپذیزد؛ اینکه در این روند ایران چقدر از خواسته هایش را به دست آورد به قدرت استدلال و منطق نمایندگان کشورمان در مذاکرات باز می گردد.

زنگنه گفت: دولت‌های غربی متاسفانه به دلیل قدرت اقتصادی آمریکا و تسلطش بر شبکه پولی دنیا ناگزیرند از آمریکا تبعیت کنند، اما اینکه این کشورها چقدر آزادی عمل دارند و می توانند در مذاکرات به نتیجه برسند موضوعی است که الان نمی توان درباره آن با قطعیت صحبت کرد. انتظار است که کشورهای اروپایی پیشنهادات و قوانیتی وضع کنند که از اعمال محدودیت های یک جانبه آمریکا در رابطه با برجام جلوگیری شود. ما هم می دانیم که حجم عظیم مبادلات تجاری آمریکا با کشورهای اروپایی و دنیا یک واقعیت ملموس و غیرقابل انکاری است، باید دید آیا دولتمردان آمریکا آنقدر آزادی عمل دارند و در کنگره می توانند قوانینی را ایجاد کنند یا خیر.

وی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا اختیار دارد دستورات اجرایی صادر کند و این دیگر ربطی به کنگره ندارد، اگر اراده دولت آمریکا بر این باشد که به راه حل برسد اولین کار صدور دستورات اجرایی در لغو تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران است. باید دید در آینده نزدیک چه می شود. تا رفع تحریم های برجامی و مغایر با برجام باید منتظر گفت‌وگوهای سیاسی و کارشناسی در وین بود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.