0 نظر
116 بازدید

خواب سنگین واحدهای تولیدی در پی نوسانات ارزی

double-quot تهران - جارپرس - امروزه یکی از موضوعات بسیار مهم و تعیین‌کننده در هزینه تمام شده محصولات تولیدی، نرخ ارز است، واحدهای تولیدی در این آشفته بازار نرخ ارز در چندین سال اخیر، یکی پس از دیگری به خواب عمیقی فرو رفته‌اند و شاید بیدار کردن هر واحد به این راحتی‌ها امکانپذیر نباشد.
کد خبر : 100432
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 17:23
خواب سنگین واحدهای تولیدی در پی نوسانات ارزی

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، رونق و رشد اقتصادی در هر کشوری یکی از مولفه‌های توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود، برای اینکه این مهم رخ دهد، عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا شاهد رشد سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور باشیم، اما در این سال‌ها مسائل متعدد از جمله نوسانات نرخ ارز، تورم، بروکراسی اداری و … کمر برخی تولیدکنندگان را شکسته است.

نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر سرسام‌آور بوده است، به‌گونه‌ای که با افزایش نجومی نرخ ارز، آرزوهای بسیاری از تولیدکنندگان بر باد رفت و چرخ‌های تولید در کشور، یکی پس از دیگری در حال پنچر شدن است.

تولیدکننده و سرمایه‌گذار برای اینکه بتواند با اطمینان خاطر تولید کند، نیاز به ثبات در بازار دارد، کاهش و افزایش شدید نرخ ارز در هر دو حالت به تولیدکننده آسیب وارد می‌کند و عموما سرمایه‌گذاران تا زمانی‌که اطمینان خاطر از آینده بازار ارز نداشته باشند، دست به ریسک نمی‌زنند.

دولت باید امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را تضمین کند، اگر این اتفاق در کوتاه‌ترین زمان رخ ندهد، شاید زمان برای جبران این تاخیر از دست برود و همین واحدهای تولیدی نیمه‌فعال نیز به جمع واحدهای راکد بپیوندند.

نوسانات نرخ ارز، مانع رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌شود

امین مالکی- رئیس کانون کارآفرینی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی واحدهای تولیدی، اظهار کرد: بالا رفتن و پایین آمدن نرخ ارز، هر کدام به‌صورت جداگانه اثربخشی متفاوتی بر روی تولید دارد.

وی افزود: زمانی‌که نرخ ارز روند کاهشی را طی کند، تاثیر آن با تاخیر بر روی قیمت محصول تولیدی خود را نشان می‌دهد، اما بلافاصله تاثیر آن بر روی مواداولیه مشخص می‌شود، زیرا واحدهای تولیدی در انبارهای خود مواداولیه دارند و با محصولی که با آن مواد تولید می‌شود، قیمت تمام شده به قیمت ارز سابق است، بنابراین تاثیر کاهش قیمت محصول در پی کاهش قیمت ارز با تاخیر رخ می‌دهد و تولیدکننده در این بین متضرر خواهد شد.

مالکی در خصوص تاثیرات بالا رفتن قیمت ارز، گفت: در بالا رفتن نرخ ارز، تولیدکننده در کوتاه مدت سود می‌کند، اما به مرور زمان و بالا رفتن قیمت محصول تولیدی، تقاضا در بازار کم خواهد شد و به واسطه کاهش فروش، تولیدکننده متضرر خواهد شد.

رئیس کانون کارآفرینی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه نوسان نرخ ارز تاثیرات منفی در اقتصاد کشور دارد، گفت: نوسانات نرخ ارز، مانع رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌شود، همواره در نوسانات نرخ ارز، اقتصاد به خواب فرد می‌رود و زمانی‌که اقتصاد دچار رکود شود، توسعه اقتصادی درست، شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: سرمایه‌گذار برای تولید، اشتغال و کارآفرینی نیازمند رشد اقتصادی است و اگر رشد سرمایه‌گذاری، اشتغال و سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، اقتصاد به خواب فرو می‌رود و زنجیره‌های اقتصادی که برای کشور ارزش افزوده به‌همراه داشته و موجب رشد اقتصادی خواهند شد دچار رکود شده و تورم بر کشور حاکم می‌شود.

مالکی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن تورم، هر چند اندک و در بازه زمانی زیاد نیز باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذار می‌شود، گفت: سرمایه‌گذار باید برای وارد کردن سرمایه خود به تولید و اشتغال یک اطمینان خاطر داشته باشد، این نوسانات مکرر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران سرمایه خود را بلوکه کنند و شاهد رشد سرمایه‌گذاری نباشیم و از تبعات آن رکود و تورم خواهد بود.

دولت درصدد است که وابستگی اقتصاد به ارز و تغییرات قیمت آن کم شود

محمدکاظم منزوی- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیرات نوسانات نرخ ارز بر واحدهای تولیدی، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز در ایران علاوه بر جنبه‌های اقتصادی به سایر مسائل نیز مرتبط است و این نوسان بر روی سایر پارامترهای کشور در موضوعات مختلف نیز تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: اگر در کشور تنها نرخ ارز دچار نوسان شود، می‌توان برای پیامدهای آن برنامه‌ریزی کرد و اتفاقات قابل پیش‌بینی است، برای مثال اگر نرخ ارز در کشور افزایش پیدا کند و به‌دنبال آن نیز نرخ اجاره‌بها و مسکن نیز افزایش پیدا کند، سایر اتفاقات ناشی از افزایش نرخ ارز در مواد اولیه و … قابل پیش‌بینی نخواهد بود و اقتصاد را با مشکل مواجه خواهد کرد.

منزوی گفت: گاهی شاهد هستیم که قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی است، اما در ایران قیمت طلا روند افزایشی پیدا می‌کند، قطعا نگرانی ما تنها بابت نوسان نرخ ارز نیست، بلکه تاثیرگذاری آن بر روی سایر بازارهای کشور است و جابجایی شاخص‌ها در بازار موجب تلاطم در نرخ ارز می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دولت درصدد است که وابستگی اقتصاد به ارز و تغییرات قیمت آن کم شود و امیدواریم به جایی برسیم که ارز تاثیری بر اقتصاد، صادرات و واردات نداشته باشد تا در صورت نوسان کمترین آسیب را ببینیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.