خشمی که گاهی زندگی بشر را ویران می‌کند!

double-quot تهران - جارپرس - زندگی انسان با طبیعت درهم آمیخته و در اکثر موارد طبیعت موهبت‌های فراوانی به بشر بخشیده است و با زیبایی‌های منحصربفرد خود آرامش انسان‌ها را نیز فراهم می‌کند اما گاهی خشم طبیعت موجب وقوع حوادث طبیعی بزرگی می‌شود که می‌تواند بسیاری از انسان‌ها را به کام مرگ بکشاند و یا زندگی آنان را ویران کند.
کد خبر : 95564
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 10:44
خشمی که گاهی زندگی بشر را ویران می‌کند!

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، طبیعت همواره زیبایی‌های فراوانی با خود به همراه دارد، جنگل‌، کویر، کوه‌ها، دریا، آبشارها و… تنها بخش کوچکی از طبیعت بی‌کران هستند که هرکدام به نحوی دارای زیبایی است و می‌تواند زندگی انسان‌ها را توام با زیبایی و آرامش کند اما حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، فوران آتش‌فشان، طوفان، سونامی و… نیز بخش جدایی ناپذیر طبیعت هستند که می‌توانند خسارات مالی فراوانی برجای بگذارند و یا بقا و زندگی بسیاری از انسان‌ها را در معرض خطر قرار دهند.

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که وقوع آن در ایران فراوانی بیشتری دارد اما متاسفانه تا امروز در هیچ کجای دنیا امکان پیش‌بینی زمان وقوع آن وجود ندارد و همین موضوع نیز مقابله با این بلای طبیعی را با چالش جدی مواجه کرده است، می‌توان گفت تقریبا در تاریخ تمامی جوامع ردپای وقوع یک زلزله سهمناک و درنیتجه کشته شدن انسان‌های بسیار و ویرانی شهرها وجود دارد در ایران نیز هنوز خاطره تلخ زلزله بم که یکی از تلخ‌ترین زلزله‌های کشور بود از ذهن‌ها پاک نشده است.

با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن زمان زلزله تنها می‌توان اقداماتی انجام داد تا خسارات مالی و تلفات جانی زلزله را به حداقل رساند و درمیان این اقدامات نیز مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است همچنین باید پیش از زمان وقوع این حادثه طبیعی تمامی امکانات و تجهیزات ایمنی لازم را آماده کرد چراکه در چنین مواقعی نجات جان انسان‌ها مهم‌ترین موضوع و اولویت است و حتی از دست رفتن یک دقیقه می‌تواند منجر به فوت انسانی شود.

زلزله قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری نیست

خسرو کیانی_ سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری  در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص آمادگی‌های لازم پیش از وقوع زلزله و لزوم رعایت نکات ایمنی درمورد آن، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری یک منطقه لرزه‌خیز بوده و از این لحاظ جزو شش استان اول در کشور محسوب می‌شود همچنین بیشترین تراکم گسل ایران در این استان وجود دارند.

وی  با اشاره به وجود دو زون گسلی زاگرس و البرز در ایران، افزود: چهارمحال و بختیاری در مرکز زاگرس‌نشین و درواقع در مرکز زون گسلی زاگرس قرار دارد و دارای ۳۲ گسل شناخته‌شده فعال است که از این تعداد ۱۱ گسل بیشترین فعالیت را دارند بنابراین می‌توان گفت تمامی پهنه استان در معرض خطر زلزله قرار دارد و هیچ نقطه‌ای از آن در حاشیه امن وجود ندارد.

کیانی ادامه داد: در مناطق زاگرس‌نشین به صورت مرتب زلزله‌های نسبتا شدید به صورت طوفان زلزله یعنی تعداد بالا در فاصله زمانی کوتاه رخ می‌دهد البته حسن زلزله‌های زاگرس این است که تعداد آن‌ها زیاد است اما بزرگی آنان کوچک است همچنین یکی دیگر از محاسن زلزله‌های زاگرس و بالا بودن تعداد آن‌ها این است که به مرور انرژی آن‌ها تخلیه می‌شود و به دلیل کم بودن بزرگی آن‌ها خسارت کمی دارند اما خطر وقوع زلزله‌های زاگرس‌نشین عمق کم آن‌ها است چراکه این زلزله‌ها در عمق پایین رخ می‌دهند و به سطح زمین نزدیک هستند و درنتیجه احتمال وارد شدن خسارت نیز افزایش پیدا می‌کند.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: زلزله‌هایی که عمق آن‌ها کمتر از ۷۰ کیلومتر باشد زلزله سطحی محسوب می‌شوند و به دلیل نزدیک بودن به سطح زمین خطر و خسارات بیشتری به همراه دارند که اکثر زلزله‌های گسل زاگرس نیز به همین صورت هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری بر روی گسل زاگرسی زلزله یکی از حوادث اصلی است که برای آن برنامه‌ریزی انجام شده و به ویژه در اسناد استانی با عنوان سند کاهش خطرات حوادث و سند آمادگی پاسخ استان که در دست تهیه است به آن توجه ویژه می‌شود و جز اولویت‌ها قرار می‌گیرد همچنین در سنوات گذشته طرح پهنه‌بندی لرزه‎ای استان تهیه شده است که براساس آن می‌توان روند گسل‌های فعال و اطلاعات آن‌ها در هر نقطه از استان را بررسی کرد.

کیانی با اشاره به تبعاتی که زلزله می‌تواند به همراه داشته باشد، تصریح کرد: رانش زمین، ریزش کوه، آتش‌سوزی و… از جمله این موارد است که ریزش کوه در استان‌های کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری به تبع وقوع زلزله رخ می‌دهد و این حادثه نیز در طرح‌های ذکر شده برای مقابله با زلزله مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت با توجه به وجود سوابق وقوع زلزله در استان آمادگی نسبی در این خصوص وجود دارد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری  یادآور شد: خوشبختانه تا امروز حوادث و به ویژه زلزله در استان به خوبی مدیریت شده‌اند البته در سال ۱۳۵۶ زلزله‌‎ای در منطقه اردل و ناغان رخ داد که تا امروز بزرگ‌ترین زلزله‌ای است که در استان رخ داد و تلفات و خسارات زیادی به همراه داشت اما پس از آن خوشبختانه زلزله بزرگ با تلفات شدید رخ نداده است.

کیانی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد خساراتی که در اثر وقوع زلزله وارد می‌شود ناشی از عملکرد بشر است، بیان کرد: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها مهم‌ترین راه پیشگیری و جبران خسارت‌های زلزله است، ارتقای فرهنگ عمومی، شناخت پدیده زلزله و زندگی مسالمت‌آمیز با آن نیز در این خصوص اهمیت بالایی دارد چراکه تنها حادثه‌ای که در هیچ‌کجای دنیا قابل پیش‌بینی نیست زلزله است البته برخی هشدارها در این خصوص وجود دارد اما تاکنون علم بشر به مرحله‌ای نرسیده است که قادر باشد کاملا وقوع زلزله را پیش‌بینی کند اما می‌توان با استفاده از شناخت‌ زلزله و عوامل ایجاد آن که گسل‌ها هستند و رعایت نکات ایمنی زندگی مسالمت‌آمیزی با آن داشت.

وی افزود: زلزله علاوه‌بر اینکه قابل پیش‌بینی نیست قابل پیش‌گیری هم نیست و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از وقوع آن شود، پس از وقوع زلزله نیز اولویت نخست نجات جان افراد است و بنابراین باید موضوع امداد و نجات مورد توجه قرار بگیرد، درحال حاضر نیز مهم‌ترین دغدغه دستگاه‌های اجرایی و امدادی در چهارمحال و بختیاری  این است که در هنگام وقوع زلزله با مدیریت صحیح میزان تلفات جانی به حداقل برسد.

سرپرست مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری  ادامه داد: برای کاهش میزان تلفات جانی در زلزله امکاناتی همچون نیروی انسانی آموزش‌دیده، تیم‌های امداد و نجات، توزیع و دپوی صحیح تجهیزات و امکانات در تمامی شهرستان‌های استان و نزدیک‌ترین نقاط به مراکز خطر و همچنین تجهیزات به روز در دنیا مانند سگ‌های زنده‌یاب و… لازم است که در طرح سند کاهش خطر دیده شده و برخی از آن‌ها تهیه و مابقی نیز در دست تکمیل است البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله است.

کیانی عنوان کرد: پس از وقوع زلزله نیز باید بازسازی منطقه به گونه‎‌ای انجام شود که اگر حادثه مشابهی در آینده رخ داد خسارات و تلفات کاهش پیدا کند البته شهروندان و مردم نیز می‌توانند نقش اساسی در کاهش خسارات زلزله داشته باشند و در هنگام ساخت منزل خود درنظر داشته باشند که هزینه مقاوم‌سازی بنا یک درصد از کل هزینه ساختمان است اما همین موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و برای بزرگ شدن فضای منزل اقداماتی همچون حذف ستون و… را انجام ندهند چراکه با حذف موارد ایمنی تمامی ساختمان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های مسئول در نظارت بر ساختمان‌ها و ایمنی آن‌ها نیز باید به صورت دقیق بر ساخت و سازها نظارت داشته باشند و از انجام ساخت و ساز به صورت غیرمجاز جلوگیری کنند تا در زمان وقوع زلزله شاهد افزایش خسارات مالی و تلفات جانی نباشیم.

چهامحال و بختیاری دارای لرزه‌خیزی بالایی است

عبدالله رحیمی_کارشناس مرکز لرزه‌نگاری شهرکرد اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری در منطقه‌ای واقع شده که برخورد پوسته عربی با پوسته ایران رخ داده و همین موضوع موجب ایجاد چین‌خوردگی‌های بسیاری شده است همچنین گسل اصلی زاگرس نیز از میان این استان عبور کرده و درنتیجه این موارد لرزه‌خیزی استان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اطراف چلگرد و کوهرنگ، اردل و ناغان، گندمان و بلداجی از مناطق زلزله‌خیز در چهارمحال و بختیاری هستند اما در مجموع وجود گسل زاگرس در این استان احتمال وقوع زلزله را افزایش داده است.

رحیمی ادامه داد: از نظر زمانی امکان پیش‌بینی زلزله وجود ندارد اما می‌توان مناطقی که خطر وقوع زلزله وجود دارد را مشخص کرد و با توجه به این موضوع نیز موارد مهندسی و ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله مورد توجه جدی قرار بگیرد و حتی در برخی مکان‌ها انجام ساخت و ساز ممنوع شود چراکه برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری کاملا بر روی گسل واقع شده‌اند.

کارشناس مرکز لرزه‌نگاری شهرکرد با اشاره به وقوع زلزله در جنوب کشور، خاطرنشان کرد: به این قسمت از کشور منطقه فرو رانش گفته می‌شود یعنی منطقه‌ای که پوسته اقیانوسی در پوسته قاره‌ای فرو می‌رود و این موضوع در سواحل که با دریای آزاد در ارتباط هستند رخ می‌دهد که درنتیجه آن زلزله‌های قوی رخ می‌دهند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.