0 نظر
65 بازدید

رئیس جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد

خرید ۷۰۰ تن برنج از کشاورزان گیلان

double-quot گیلان - جارپرس -رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه از شنبه خرید سه رقم ندا، فجر و شیرودی با قیمت سازمان حمایت شروع خواهد شد، گفت: تا امروز نزدیک به ۷۰۰ تن برنج از کشاورزان خریداری شده است.
کد خبر : 130486
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 3:35
خرید ۷۰۰ تن برنج از کشاورزان گیلان

به گزارش ایسناصالح محمدی در آیین ملی برداشت مکانیزه برنج در روستای محمودکیان از توابع شهر طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا، با بیان اینکه برای نخستین بار آیین برداشت مکانیزه و معرفی رقم آنام به طور همزمان برگزار شد، گفت: این رقم از کلمه مادر گرفته شده و در معرفی این رقم همکاران موسسه تحقیقات برنج از سال ۸۳ تا سال ۹۹ برای معرفی آن به بخش کشاورزی متحمل زحمات بسیاری شده اند.

وی اضافه کرد: این رقم ۳۵ سانتیمتر کوتاه تر از هاشمی است و ۱۰ روز زودتر از رقم هاشمی می رسد؛ همچنین به لحاظ عملکرد ظرفیت تولید ۵.۵ تا ۶ تن شلتوک در هکتار را دارد و در صورت مدیریت صحیح، برداشت شلتوک این رقم تا هشت تن نیز رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده است که در حوزه برنج می تواند به مرز خودکفایی برسد و با معرفی این رقم و با این متوسط عملکرد و به پشتوانه خرید تضمینی و حمایتی شرکت بازرگانی دولتی می توان به کشاورز اطمینان داد تا این رقم را کشت کند و به این صورت می توان کسری و خلاء تولید را به راحتی پر کرد؛ بدون آنکه نیازی به واردات برنج باشد.

محمدی تاکید کرد: نشاء مجدد برنج در چند سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی در استان گیلان برخلاف سال های گذشته که با بارش باران و حمله کرم ساقه خوار مواجه می شد رواج یافته، به طوریکه در سال گذشته ۱۰۰ هکتار کشت مجدد برنج در استان گیلان انجام شد.

وی با اشاره به چالش های زراعت برنج در زمینه تامین منابع آبی از کمک و مدیریت جهادی و بویژه استاندار گیلان و فرمانداران تقدیر کرد و افزود: امسال در استان مازندران ۴۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری آن استان به علت کمبود منابع آبی زیر کشت برنج نرفت، اما با مدیریت آب و تنظیم تقویم زراعی، ۸۵ درصد کشاورزی استان طبق این تقویم انجام شد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: با وجود همه سختی های سال زراعی ۱۴۰۲ از شنبه خرید سه رقم ندا، فجر و شیرودی با قیمت سازمان حمایت شروع خواهد شد و تا امروز نزدیک به ۷۰۰ تن برنج از کشاورزان خریداری شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.