حملات هوایی ارتش میانمار علیه یک منطقه مرزی همزمان با حمله نیروهای امنیتی به سوگواران

double-quot تهران - جارپرس - جدیدترین تحولات مربوط به میانمار حاکی از آن است که نیروهای امنیتی این کشور به سرکوب معترضان مخالف با کودتا ادامه داده و در همین راستا به روی شرکت کنندگان در تجمعی برای سوگواری یکی از کشته های روز شنبه که خونین‌ترین روز اعتراضات ضد کودتایی اخیر این کشور تا کنون است،‌ آتش گشودند؛ همچنین هزاران تن از مردم ایالت "کارن" به دنبال حملات هوایی ارتش در این ایالت به تایلند گریختند.
کد خبر : 51866
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 13:28
حملات هوایی ارتش میانمار علیه یک منطقه مرزی همزمان با حمله نیروهای امنیتی به سوگواران

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از الجزیره، همزمان کشورهای غربی به محکوم کردن روند تشدید خشونتها در این کشور جنوب شرق آسیا ادامه می دهند.

بر اساس گزارشها،‌  حدود سه هزار تن از مردم ایالت کارن در جنوب شرق این کشور به دنبال بمباران نیروی هوایی ارتش که با بهانه عملیات علیه یک منطقه تحت کنترل یک گروه مسلح قومی صورت گرفت، به تایلند فرار کردند.

یک سازمان واقع در ایالت کارن میانمار به نام “سازمان زنان کارن” گفت: ارتش میانمار دست به اجرای حملات هوایی علیه پنج منطقه در این ایالت از جمله یک کمپ آوارگان زده است. در ادامه بیانیه این گروه عنوان شد: هم اکنون روستاییان منطقه در جنگلها مخفی شده اند و بیش از سه هزار تن دیگر از مرز تایلند عبور کرده و به آنجا پناه برده اند.

در این بیانیه آمده است: ما خواستار یک پاسخ بین المللی در قبال جنایتهای در حال وقوع هستیم تا این پیام را بفرستیم که ارتش میانمار نمی‌تواند دیگر از مجازات فرار کند.

یک شبکه تایلندی نیز گزارش کرد، حدود سه هزار تن از این مردم به تایلند آمده اند. مقامهای تایلندی هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

از سوی دیگر خشونتها علیه معترضان مخالف با کودتا در میانمار در نقاط دیگر ادامه پیدا کرده و در جدیدترین تحولات مربوط به آن، گروه های معترضان برای سوگواری کشته های روز شنبه که خونین ترین روز اعتراضات ضد کودتای اخیر میانمار با به جا گذاشتن دست کم ۱۱۴ کشته بوده، تجمع کردند.

گزارش شد که نیروهای امنیتی در میانمار به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند.

شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند حمله به سوگواران در نزدیکی یانگون، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین مرکز تجاری میانمار، رخ داد و تلفاتی در پی نداشت.

در تازه ترین واکنش ها جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا خشونت‌ها علیه معترضان در میانمار را قویا محکوم کرده اند.

یک گروه مدافع حقوق زندانیان گزارش داد که روز یکشنبه ۱۳ معترض دیگر نیز در وقایع مربوط به اعتراضات کشته شده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که خشونت‌ها علیه معترضان در میانمار را محکوم می‌کند و در این خصوص به خبرنگاران در ایالت زادگاهش یعنی ایالت دلاویر گفت:”این وحشتناک است.”

او اظهار کرد: “این کاملا شرم آور است. براساس گزارشاتی که من گرفته‌ام، تعداد زیادی از افراد به شکل کاملا غیرضروری کشته شده اند.”

اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای خشونت‌های نظامیان میانمار را “غیرقابل قبول”خواند و محکوم کرد.

در همین رابطه وزیران دفاع دوازده کشور از جمله آمریکا، انگلیس، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای استفاده نظامیان میانمار از زور علیه شهروندان غیرمسلح را محکوم کردند. به‌ گفته آنها، یک ارتش حرفه‌ای باید از مردمش حمایت کند نه آنکه به آنها صدمه برساند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.