0 نظر
142 بازدید

حمایت رفاهی از دانشجویان دوره دکترا افزایش می یابد

double-quot
تهران – جارپرس – وزیر علوم،تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه حمایت رفاهی از دانشجویان دوره دکترا را افزایش می دهد.
کد خبر : 28590
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 بهمن 1397 - 10:01
حمایت رفاهی از دانشجویان دوره دکترا افزایش می یابد

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، «منصور غلامی» در جلسه علنی امروز – سه شنبه – مجلس برای پاسخ به سوال رضا انصاری نماینده داراب درمورد برنامه های این وزارتخانه برای ساماندهی وضعیت دانشجویان دوره دکترا در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال اظهارداشت: حمایت از دانشجویان دکترا و در اختیار قرار دادن شرایط برای تحصیلات مطلوب و رفاه آنان همواره مورد تاکید این وزارتخانه بوده است.
غلامی افزود: دانشجویان دکترا را به عنوان بخش مهمی از دانشجویان دوره تکمیلی در نظر می گیریم و رفاه آنان از قبیل تامین خوابگاه، تامین هزینه های زندگی را سال به سال تقویت کرده و می کنیم.
وی اظهارداشت: درمورد تامین هزینه های زندگی به هر دانشجوی دکترا ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به صورت وام پرداخت می شود، در مقایسه با پنج سال گذشته مبلغی که برای این منظور پرداخت شده از ۸۰۰ میلیون تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان ارتقا یافته است.
وی افزود: ۲۱ نوع وام مختلف برای دانشجویان در نظر گرفته شده است به طور خاص وام ضروری برای دانشجویان مقطع دکترا همچنین سه میلیون تومان وام ودیعه مسکن به آنان داده می شود و در کنار آن وام های مختلف برای این که بتواند هزینه های زندگی و آسایش برای آنان باشد، در اختیار آنان قرار داده می شود.
وی تصریح کرد: در کنار این موارد برای دانشجویان دکتری دامپزشکی مانند دانشجویان پزشکی پرداخت هزینه در دوره انترنی صورت می گیرد، ما با توجه به مصوبات قانون آن چیزی که برای حمایت از دانشجویان لازم بوده انجام داده ایم.
وزیر علوم ادامه داد: ما در بحث حمایت از دانشجویان در دوره تحصیل برای آسایش فکری آنان صندوق رفاه را به عنوان حمایت ویژه در نظر گرفتیم.
وی اظهار داشت: ودیعه مسکن در شهرهای بزرگ و کوچک از ۹ تا ۱۵ میلیون تومان است ، بعد از فارغ التحصیلی موعد توقف را دو سال گذاشتیم که به راحتی بتوانند وام را پس دهند.
وی با بیان این که ۲۵ میلیون تومان برای دانشجویان نخبه ودیعه مسکن پرداخت می شود، افزود: همه دانشجویان در این زمینه پوشش داده شدند، ممکن است نیاز دانشجویان متاهل بیشتر از این ها باشد.
غلامی گفت: در لایحه بودجه ۹۸ درخواستی که برای تقویت صندوق رفاه دانشجویان ارایه شد ؛ به سمت کاهش رفت که امیدواریم در کمیسیون تلفیق به آن سمت نرود.
وی در مورد ماموریت های وزارت علوم اظهار داشت: در ماموریت ها برای اشتغال بعد از فارغ التحصیلی مسوولیت خاص دیده نشده این که درمورد آموزش دانشجویان برنامه ریزی کنیم که به سمت تاثیرگذاری بیشتر برود این کار انجام شده است.
وزیر علوم افزود: ما برای دوره های تحصیلی سرفصل درس های دوره دکترا را بازنگری جدی داشتیم، خصوصا در رشته های بین رشته ای و با محتوای جدید، برای این که در زمان فراغت از تحصیل دانشجویان بتوانند اشتغال داشته باشند و بتوانند توسعه فناوری های مبتنی بر دانش داشته باشند باید مراکز رشد ایجاد کنیم.
غلامی یادآور شد: در دانشگاه ها و مجموعه پارک های مربوط به وزارت علوم ۱۹۰ مرکز رشد علم و فناوری از رشته های فنی، کشاورزی، علوم انسانی وجود دارد.
وی با یادآوری این که ۴۳ پارک علم و فناوری وجود دارد، گفت: سال گذشته برای ارتقای بودجه پارک های فناوری مجلس کمک کرد، امسال هم دولت پیشنهاد خوبی داه است که امیدواریم از کمیسیون تلفیق رای خوبی بگیرد.
وی اظهار داشت: ما افزایش قریب هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان را در نظر گرفتیم که عموما افرادی را با مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در خود جای دادند و اشتغال پایدار و ارزان را ایجاد کردند.
وزیر علوم افزود: توجه به فناوری ها و به روز کردن از طریق کمک به پارک ها و مراکز رشد و هدایت دانش جویان دکترا به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان در حال انجام است.
غلامی تصریح کرد: در یک سال گذشته با همکاری با وزارت صنعت داشتیم قرارداد فرصت مطالعاتی دانشجحویان در صنعت را اجرایی کردیم که هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان در بخش صنعت فرصت مطالعاتی دارند.

**ایران در تولیدات علمی جزو ۱۶ کشور جهان است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه جلسه علنی امروز خانه ملت به سوال شهاب نادری نماینده پاوه در مورد علت نداشتن رتبه جهانی دانشگاه های ایران پاسخ داد.
غلامی در پاسخ به این سوال گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولیدات علمی جزو ۱۶ کشور علمی جهان است که این یک جایگاه بین المللی مهم است.
وی با تاکید بر این که دانشگاه های ایران باید در رتبه های جهانی رتبه داشته باشند، خاطرنشان کرد:این موضوع از باب تکالیف برنامه و قانونی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب همواره مورد توجه ما بوده است.
وی تصریح کرد: ایران در تولیدات علمی در دنیا بین ۱۶ کشور علمی جهان قرار دارد که این یک جایگاه بین المللی مهم است که با تلاش دانشگاه های ما بدست آمده است.
غلامی ادامه داد: در رشته های مختلف از لحاظ تخصصی هم در موارد متعدد دانشگاه های ایران رتبه های بین المللی خوبی دارند و اساتید ما که زحمت این دانشگاه ها را کشیدند این موارد را می دانند و مورد تایید قرار می دهند.
وی با طرح این سوال که دانشگاه های ما به طور کلی در ارزیابی های بین المللی در کجا قرار دارند؟ گفت: رتبه بندی که اخیرا برای سال ۲۰۰۸ توسط نظام رتبه بندی لایدن برای دانشگاه های ایران ارایه شد، ۲۳ دانشگاه کشور در بین لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر با رتبه های مختلف از رتبه زیر ۲۰۰ تا رتبه بالای ۹۰۰ دنیا قرار دارد.
وی تصریح کرد: جایگاه دانشگاه های بزرگ ایران بسیار خوب است، اما این که این رتبه را با چه تلاشی بدست آوردند نکته قابل توجهی است.
وی ادامه داد: در مقایسه همین رتبه بندی برای سال ۲۰۱۸، ۱۹ دانشگاه ترکیه در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است، همچنین از دانشگاه های مالزی پنج و از دانشگاه های عربستان چهار دانشگاه در این لیست قرار دارد.
وی یادآور شد: ما در طرح اقتصاد مقاومتی که بخشی از آن بر مبنای افزایش ظرفیت و توانمندی های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تعریف شده است پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه را برای آمدن در لیست ۲۰۰ دانشگاه و پژوهشگاه برتر دنیا انتخاب کردیم.
وزیر علوم گفت: در دو سال گذشته تلاش بر این بوده است که منابع مالی پیش بینی شده برای حمایت از آنها در اختیار قرار بگیرد که بعضا به دلیل عدم تامین مالی همین کمک مختصر هم صورت نگرفته است
غلامی افزود: بنابراین در مورد این که دانشگاه های ایران در رتبه جهانی قرار دارند شکی نیست اما تعداد ها آنها در مقایسه با رتبه اول ما در منطقه در بین کشورهای جهان اسلام و سرعت نرخ رشد ما در دنیا رتبه اول را داریم، از میان این تعداد دانشگاه تعدادی از دانشگاه های مختلف استان های کشورمان نیز حضور دارند که رتبه خوبی کسب کرده اند.
وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه فردوسی مشهد ‌،‌ دانشگاه شیراز ، شهید بهشتی، گیلان، کاشان ، بوعلی سینا و باهنر کرمان دانشگاه های استانی هستند که این ظرفیت ها و قابلیت ها را از خود نشان دادند که بتوانند در داخل لیست مهمی که اکثریت دانشگاه های بزرگ دنیا در آن حضور دارند، قرار بگیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.