0 نظر
103 بازدید

حقوق ۵۰۰ هزار تومانی و مشکل بیمه کارگران

double-quot
تهران – جارپرس – دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت:هم اکنون در برخی از موارد دیده می‌شود که کارگران با ماهی ۵۰۰ هزار تومان و بدون بیمه در کارگاه‌های مختلف کار می‌کنند و کارفرمایان نیز این افراد را به کار می‌گمارند.

کد خبر : 20491
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1396 - 5:01
حقوق ۵۰۰ هزار تومانی و مشکل بیمه کارگران

به گزارش جارپرس به نقل از تسنیم، کارگران همواره یکی از بخش‌های مورد تأکید در برنامه‌های انتخاباتی تمام کاندیداهای ریاست جمهوری قرار می‌گیرندو البته همواره وعده‌هایی به آنان داده می‌شود که بخش زیادی از آنها نیز عملی نمی‌شود.

تشکل‌های کارگری همواره در زمینه مطالبات اقشار مختلف را بیان می‌کنند و به همین علت خبرنگار تسنیم در خراسان رضوی گفت‌وگویی با هادی ابوی دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور داشته که محور آن گلایه‌های کارگران در بخش‌های مختلف از قوه مجریه و توقعات آنها از رئیس جمهوری بعدی است و مشروح آن در زیر آمده است.

مهم‌ترین موضوعات آورده شده در گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خراسان رضوی با دبیرکل کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور در زیر آورده شده است.

– مشکلات حوزه‌ اشتغال به موضوع پیدا کردن کار برای افراد جویای آن ختم نمی‌شود.
– هنوز هم در حوزه ساماندهی به قراردادهای موقت مشکلات اساسی وجود دارد.
-عملکرد دولت در حوزه ساماندهی قراردادهای موقت بسیار ضعیف بوده است.
– هنوز هم شاهد انعقاد قراردادهای سفید امضا هستیم و حجم زیادی از اختلافات بین کارگران و کارفرمایان به این موضوع مربوط می‌شود.
– برخی از کارگران به علت مشکلات نظارت بر قانون با ماهی ۵۰۰ هزار تومان و بدون بیمه در کارگاه‌های مختلف کار می‌کنند.
– بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی آینده کارگران به خطر انداخته است.
– دغدغه کارگران از وضع حال آنها گذشته بلکه ما نگران فردای خود هستیم که در سن بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی توان پرداخت مستمری کارگران را نداشته باشد.
– کارگران در ایران تفریحات سالم را به طور کامل فراموش کرده‌اند.
– اینکه کاندیداها می‌گویند برای احقاق حقوق کارگران تلاش می‌کنند به معنی این است که تا کنون حقوق این قشر احقاق نشده است.
-خواهش کارگران این است که کاندیداها یک وعده بدهند و همان را عملی کنند نه اینکه صد وعده بدهند و هیچ کدام را عملی نکنند.
– هیچ کدام از آمارهای بیکاری و یا کارخانجات تعطیل شده واقعی نیست.
– دیدگاه سیاسی را در مورد کارگران باید دور انداخت.
-اصلا درست نیست که یک رئیس جمهور در طول یک دوره خدمت حتی یک بار هم با نمایندگان کارگران جلسه نداشته باشد.

تسنیم: تحلیل شما در مورد عملکرد اقتصادی دولت چه بوده و باتوجه به آمارها نظرتان در مورد وضعیت حوزه اشتغال چیست؟

ابوی: واقع امر این است که بیکاری از قدیم بوده و هر کسی که ادعا کند که بیکاری را ریشه‌کن می‌کنم برنامه‌هایش تنها در نوشتن و برنامه خوب به نظر می‌آید اما در عمل امکانپذیر نیست.

در همین دولت هم اقداماتی برای اشتغال انجام شده و تعدادی به سر کار رفته‌اند اما اتفاقات دیگری هم رخ داده به عنوان مثال این دولت برنامه خود را با برجام بسته و اتفاقات برنامه‌ریزی شده رخ نداده و از طرف دیگر مناسبات سیاسی کشور با کشورهای همسایه که تا حدودی دچار مشکل شده بیکاری را افزایش داده به عنوان مثال همین توریستی که سابق بر این به مشهد می‌آمده و حالا کمتر شده تأثیر زیادی در چرخه اشتغال خراسان رضوی داشته است.

در واقع باید گفت که تعدادی شغل ایجاد شده اما از طرف دیگر بیکاری نیز به وجود آمده و اینکه بخواهیم انکار کنیم که دولت هیچ اشتغالی ایجاد نکرده بی‌انصافی بوده اما اگر بگوییم این موضوع می‌توانست بهتر باشد با داستان‌هایی که رخ داده می‌توان گفت این موضوع هم درست است.

موضوع مهم‌تری که در حوزه اشتغال وجود دارد این است که بخشی از جویندگان کنونی کار اشتغال دارند اما به دنیال شغل مطلوب‌تری می‌گردند ما آمار جامعی از نیروی کار کشور نداریم و نمی‌دانیم که چه تعداد نیروی کار داریم و از این تعداد چه میزان جوینده کار بوده و چه تعداد جوینده کار بهتر هستند که باید برای هر کدام اقداماتی ویژه انجام داد.

اما مشکلات حوزه‌ اشتغال به موضوع پیدا کردن کار برای افراد جویای آن ختم نمی‌شود ارتباطات بین کارگران و کارفرمایان، نظارت بر اجرای قانون، ساماندهی قراردادهای موقت کار و سایر مواردی از این دست از موضوعات بسیار مهم دیگر حوزه کارگری هستند.

هم اکنون نظارت بر اجرای قانون بسیار کمرنگ بوده به عنوان مثال در برخی از کارگاه‌ها افراد حاضر هستند با ماهی ۵۰۰ هزار تومان حقوق و بدون بیمه مشغول به کار باشند و کارفرماها نیز این افراد را به کار می‌گیرند و در اینجا به علت نبود ضمانت اجرایی قانون نیز بی‌خاصیت شده و به همین علت هم در حق کارگران ظلم می‌شود.

در نظر بگیرید در متن قانون به صورت کاملا شفاف آمده که در کارهایی که جنبه دائمی دارند نباید قرارداد موقت منعقد شود و باید این موضوع به شکل تکلیف برای کارفرمایان درآید اما هم اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد و هنوز هم در حوزه ساماندهی به قراردادهای موقت مشکلات اساسی وجود دارد.

تسنیم: سال گذشته دولت دستورالعملی را به عنوان شماره ۴۰ برای پیشگیری از انعقاد قراردادهای موقت اقدام کرد اما بعد از مدت زمانی کوتاه این دستورالعمل کان لم یکن تصور شد تحلیل شما از این موضوع چیست؟

ابوی: این دستورالعمل چند ساعت بیشتر تأثیر نداشت و این اتفاق در اثر فشار کارفرماها اتفاق افتاد متأسفانه در این حوزه عملکرد دولت بسیار ضعیف بوده کارگران در این بخش تنها انتظار دارند که همان حد و حدود قانونی رعایت شود و فراتر از آن نه انتظاری وجود دارد و نه توقعی؛ اگر زمانی خلا قانونی وجود داشته باشد کارگران آن را می‌پذیرند اما جایی که قانون وجود دارد ما مصر این هستیم که دولت‌ها به انجام آن دقت داشته باشند.

وقتی گفته می‌شود که قراردادها باید در ۴ نسخه تنظیم شود و نسخه‌های مختلف آن در اختیار کارگر، کارفرما، تشکل کارگری و اداره کار باشد تا از انعقاد قراردادهای سفید امضا پیشگیری شود اما این موضوع عملیاتی نمی‌شود و ما هنوز هم با حجم زیادی از پرونده‌های مربوط به این موضوع در هیئت‌های حل اختلاف روبه‌رو هستیم.

تسنیم: در این مورد هم صحبت‌هایی توسط وزیر کار مطرح شده بود اما همچنان شاهد انعقاد این دسته از قراردادها هم هستیم شما در این مورد چه تحلیلی دارید؟
ابوی: متأسفانه این موضوع هم کاملا درست بوده و در حوزه کار و کارگری هنوز شاهد قراردادهای سفید امضا هستیم البته بخش زیادی از این موضوع به ضعف قانون و قانون‌گذار بازمی‌گردد و البته مجری قانون هم باید برای رفع این معضل راهکاری را بی‌اندیشند و با مذاکره برای حل آن اقداماتی را برنامه‌ریزی کند.

۳ سال پیش طرحی مطرح شد که حقوق و مزایای کارگر به حساب شخصی وی واریز شود اما این طرح به علت برخی از مشکلاتی که در قانون وجود داشت این طرح تصویب نشد اما ما باید به جایی برسیم که علاوه بر اینکه با صدور آئین نامه‌ها خلاهای قانونی را رفع کنیم برای نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم.

تسنیم: چندین سال است که شاهد این سهیم بند دوم قانون تعیین دستمزد یعنی هزینه معیشت خانوار در نظر گرفته نمی‌شود و ما هر سال شاهد هستیم که سفره کارگران کوچک‌تر می‌شود شما این وضعیت را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

ابوی: در چند سال گذشته مصر به این بودیم که هزینه معیشت خانوار برای تعیین دستمزد در نظر گرفته شود که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتاده است و عللی هم از طرف کارفرمایان و دولت مطرح می‌شده اما امسال به علت اینکه نرخ تورم اعلام شده بسیار پایین بود به عنوان نماینده کارگران آن را به عنوان مبنای افزیاش دستمزد قبول نداشتیم و سعی بر این شد که درصد افزایش دستمزد بیش از نرخ تورم باشد.

درخواست ما این است که شورای عالی کار با اینکه در قانون آمده که به صورت سالانه اقدامات مربوط به تعیین حقوق و دستمزد را انجام دهد با توجه به اینکه این شورا در هیچ جای قانون از برگزاری جلسات به صورت فصلی منع نشده تا در طول سال نشست‌هایی را برگزار کرده و برای تأمین معیشت کارگران گام بردارد.

کار ما تنها به یک دولت نیست و به دولت‌ها ارتباط دارد و باید گفت در زمان دولت‌هایی که نرخ تورم بالای ۳۰ درصد بود افزایش حقوق و دستمزد بر مبنای تورم صورت نگرفت و به همین علت نباید تورم بسیار پایین امسال هم برای افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

تسنیم: در اخبار مختلف در مورد حقوق و مزایای عقب افتاده صحبت‌های زیادی آورده می‌شود شما وضعیت را در این حوزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابوی: مطالبات کارگران در ۲ بخش وجود دارد بخش نخست اینکه هم اکنون در برخی از کارگاه‌ها شاهد هستیم که حقوق و مزایای کارگران عقب افتاده که ارتباط به کارفرمای مستقیم دارد و علاوه بر این مطالبات کلی دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه از سال ۶۲ تا ۶۷ هیچ افزایش حقوقی برای کارگران صورت نگرفت که دولت باید در این امر اقداماتی را انجام دهد.

همچنین یکی از مطالبات اصلی ما از دولت و دولت‌ها این است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مطالبه سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود همه اینها تعهداتی است که مجلس و دولت و غیره به آحاد مردم می‌دهند و حق بیمه آنها را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کنند؛ این رقم جریمه نبوده بلکه مطالبه و دغدغه اصلی و جدی جامعه کارگری است زیرا کارگران هم اکنون برای آینده خود نگران هستند آنها ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و امید آنها هم دریافت مستمری و تأمین آینده‌شان است اما زمزمه‌هایی که هم اکنون مبنی بر ورشکستگی سازمان تأمین اجتماعی و نبود توانمندی این سازمان برای پرداخت مستمری‌ها وجود دارد نگرانی زیادی را برای کارگران ایجاد کرده است.

در کشورهای دیگر برای تعیین حقوق و دستمزد علاه بر نیازهای اساسی مانند مسکن، تغذیه و سایر مواردی از این دست آیتم تفریحات سالم را نیز در نظر می‌گیرند و ما در ایران از این موضوع به طور کامل خداحافظی کرده‌ایم و موارد اینچنینی را به هیچ عنوان در محاسبات خود قلمداد نمی‌کنیم و علاوه بر این آینده ما که در گروی تعهدات سازمان تأمین اجتماعی است نیز دچار مشکل شده که یک بار برای همیشه باید تکلیف آن تعیین شود.

یک بار یکی از این کاندیداها باید دل شیر داشته باشد و این مطالبه را تعیین تکلیف کند و این نقدینگی را به سازمان تأمین اجتماعی تزریق کند تا سازمان بتواند فعالیت خود را ادامه دهد دغدغه کارگران از وضع حال آنها گذشته بلکه ما نگران فردای خود هستیم که در سن بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی توان پرداخت مطالبات خود را نداشته باشد.

تسنیم: یکی از اقشاری که در تبلیغات انتخاباتی روی آنها مانور زیادی داده می‌شود کارگران هستند ارزیابی شما از تبلیغات نامزدهای کنونی چیست؟

ابوی: اینکه کاندیداها در مورد کارگران صحبت می‌کنند و روی آنها مانور می‌دهند به این معنی است که مطالبه‌ای وجود دارد و وعده‌هایی قبلا داده شده که عملی نشده‌اند اگر این وعده‌ها واقعا عملی شده بودند امروز این افراد به عنوان کاندیدا در مورد احقاق حقوق کارگران حرف نمی‌زدند.

خواهش ما این است که به ما وعده ندهید بلکه عمل کنید؛ نگویید صد مورد به کارگران اهدا می‌شود وعده یکی از آنها را بدهید و همان را عملی کنید به عنوان مثال ساماندهی قراردادهای موقت یکی از خواسته‌های اصلی کارگران است و این موضوع به جز آسیب رساندن به جامعه فایده دیگری به همراه ندارد زیرا انگیزه و نبوغ فرد را از بین می‌برد و این موضوع به بدنه تولید آسیب می‌رساند و البته به ضرر کشور نیز هست.

تسنیم: در این وضعیت دولت بایدچه اقداماتی انجام دهد با توجه به اینکه کارگران از رکود نالان هستند؟

ابوی: دولت باید با تسهیل در برخی از امور بازار را از رکود خارج کند به عنوان مثال دولت با اهدای وام کم بهره در بخش مسکن می‌تواند بازار را تحریک کرده و در نتیجه مشاغل وابسته به این بخش نیز تحریک شده و مشکلات عده زیادی از کارگران نیز رفع می‎شود دولت باید در این حوزه نقش محوری داشته باشد اما نباید نقش حاکمانه را ایفا کند.

تسنیم: آیا آماری در حوزه تعداد کارگران بیکار شده و یا واحدهای تعطیل شده وجود دارد؟

ابوی: هیچ وقت نمی‌توان آماری از واحدهای تعطیل شده یا افراد بیکار ارائه داد زیرا هیچ کدام از این آمارها واقعی نیست و در مورد واحدهایی که تعطیل می‌شوند باید گفت که همه آنها مربوط به رکود نیست آغاز به کار یک کارخانه این نیست که ماشینی را روشن کنی و کارگر را بیاوری که کار کند این موضوع نیاز به مدیریت، مشاوره و سایر مواردی از این دست دارد که باید برای آنها هم برنامه‌ریزی داشت.

تسنیم: توقع شما از رئیس جمهوری بعدی چیست؟

ابوی: یک اجرای قانون و دوم همکاری و همراهی با گروه‌های کارگری و همفکری با آنان رئیس جمهورها نباید به کارگران چشم بسته بگویند که نمی‌توان مطالبات آنها را پاسخگو باشند این امر اصلا درست نیست که یک رئیس جمهور در طی یک دوره خدمتگذاری هیچ گفت‌وگویی با کارگران نداشته‌اند.

نباید موضوعات مربوط به کارگران را از منظر سیاسی نگاه کرد بلکه باید به توقعات جامعه کارگری یعنی امنیت شغلی و تأمین معاش خارج از دید سیاسی نگاه کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.