حقوقی که تنها کفاف ۱۵ روز زندگی کارگر را می‌دهد

double-quot تهران - جارپرس - دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: امروز جامعه مزدبگیر شرایط خوبی ندارد و حقوق فعلی شاید تنها کفاف ۱۵ روز زندگی یک کارگر را بدهد، در حالیکه رقم سبد هزینه‌های زندگی در اسفندماه ۱۰ میلیون تومان اعلام شد.
کد خبر : 89847
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 - 22:30
حقوقی که تنها کفاف ۱۵ روز زندگی کارگر را می‌دهد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، اصغر برشان درباره اینکه افزایش دستمزد امسال موجب ریزش نیروی کار می‌شود، اظهار کرد: ریزش نیروی کار بهانه است، چراکه در سال‌های گذشته چنین وضعیتی وجود داشته و برخی کارفرمایان، بعضاً قرارداد کارگران را تمدید نکرده و با اخراج آنها را به بیمه بیکاری ارجاع داده‌اند.

وی با اعتقاد بر اینکه افزایش دستمزدها بهانه‌ای برای ریزش نیروی کار است، تأکید کرد: وقتی جریان اقتصادی بیمار است و مجلس یک‌شبه ارز دولتی را حذف می‌کند و مشخص نمی‌کند که شرایط خوراک و درمان چگونه است، در این شرایط با کاهش قدرت خرید مردم، تولیدات یک واحد تولیدی به فروش نمی‌رود و مجموع این شرایط موجب تعدیل نیروی کار می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان گفت: کارفرمایان نمی‌توانند اعتراض کنند، چرا نرخ ارز ۲۸ هزار تومان و یا مالیات‌ها افزایش یافت و تنها بهانه و فشار آنها نیروی کار و افزایش دستمزد آنها است، بنابراین اگر واحد تولیدی گردش مالی نداشته باشد ناچار به اخراج کارگران و عدم تمدید قرارداد کارگران می‌شود.

وی ادامه داد: سهم دستمزد در قیمت تمام‌شده بین ۲ تا ۱۵ درصد است و در حالیکه نرخ کالاها و خدمات در کشور بیش از این عدد افزایش می‌یابد و اکنون حتی بدون اینکه افزایش دستمزدی اعمال شده باشد، شاهد گرانی در سطح بازار هستیم.

برشان گفت: هنوز افزایش نرخ آرد و نان به‌صورت رسمی مصوب نشده، قیمت ماکارونی و دیگر کالاهای اساسی… گران شده که این شرایط ناشی از یک اقتصاد بیمار است.

وی درباره وضعیت سفره کارگران با توجه به نوسانات شدید قیمتی کالاهای اساسی، گفت: تنها کاری که شورای عالی کار امسال برای کارگران کرد، افزایش ۵۶ درصدی دستمزدها بود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با تاکید بر اینکه امروز نیروی کار در کشور شرایط خوبی ندارد و به نوعی برای گذران زندگی از امدادهای غیبی استفاده می‌کنند، توضیح داد: کارگران ناچار به سیر کردن شکم خود هستند، اگر با گوشت شد، با مرغ، اگر با مرغ نشد با سیب‌زمینی؛ اما آنچه امروز از زندگی کارگران حذف شده وسایل جانبی زندگی است.

وی در توضیح امدادهای غیبی، گفت: متاسفانه زمانی که یک کارگر پولی برای ثبت‌نام مدرسه فرزند خود ندارد، نمی‌تواند از هزینه خوراک و یا درمان خود بزند، بلکه ناچار به استفاده اندک پس‌انداز خود و یا فروش طلا زن و دختر خود و یا فروش فرش زیرپای خود می‌شود.

برشان تصریح کرد: امروز جامعه مزدبگیر شرایط خوبی ندارد و حقوق فعلی شاید تنها کفاف ۱۵ روز زندگی یک کارگر را بدهد، در حالیکه رقم سبد هزینه‌های زندگی در اسفندماه ۱۰ میلیون تومان اعلام شد.

وی با مقایسه چند قلم کالا در فروردین ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰، گفت: در فروردین سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت هر کیلو گوشت قرمز بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان، مرغ حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، یک کیسه برنج خارجی بین ۵۵ تا ۶۷ هزار تومان و هر کیلو برنج داخلی حدود ۳۵ هزار تومان بود، در حالیکه در فروردین امسال، قیمت گوشت قرمز با استخوان ۱۶۰ هزار تومان، مرغ حدود ۳۱ هزار تومان، یک کیسه برنج خارجی حدود ۲۷۵ هزار تومان و هر کیلو برنج داخلی بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که این نوسانات قیمتی روزبه‌روز جامعه را فقیرتر کرده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.