0 نظر
158 بازدید

حرف‌ها و وعده‌های پوچ مهمترین عامل بی اعتمادی به بورس است

double-quot تهران - جارپرس - کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل مختلفی در ازبین‌رفتن اعتماد به بورس دخیل هستند که مهم‌ترینش حرف‌ها و وعده‌های پوچ دولتمردان است.
کد خبر : 82137
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1400 - 12:38
حرف‌ها و وعده‌های پوچ مهمترین عامل بی اعتمادی به بورس است

به گزارش جارپرس از ایسنا، مهدی مدنی اظهار کرد: اعتماد و انگیزه مهم‌ترین رکن برای انجام سرمایه‌گذاری و معاملات در بازار سهام است و در چند سال اخیر بازار سرمایه از بی‌برنامگی و بی‌اعتمادی به سیاست‌گذار رنج می‌برد.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر بازار سه مدیر جدید به خود دید و این موضوع باعث شد که هر مدیر، راهکاری که برای نجات بازار در نظر می‌گیرد به سرانجام نرسد و چند ماه هم می‌شود که بازار سرمایه برخلاف وعده‌های دولت جدید که گفته بود بورس اولویت اول ماست، وضعیت مطلوبی ندارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رفتارهای غیرحرفه‌ای و تبلیغات وسیعی از زبان برخی مسئولان و برخی مدیران شرکت‌ها باعث شد مردم عادی بدون حتی یک روز تجربه معامله‌گری در پیک قیمت‌ها وارد بازار شوند و در ادامه با سقوط بازار در ضررهای سنگین و آسیب‌های روحی شدید قرار بگیرند.

مدنی اضافه کرد: هرچند در اکثر بازارهای مالی در جهان، مردم عادی آخرین افرادی هستند که اقدام به خرید سهام می‌کنند اما این تبلیغات گسترده و هماهنگ در پیک قیمت‌ها در ادامه با سقوط بازار موجب ازدست‌رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شد، اعتمادی که زمان زیادی خواهد برد تا به روال قبلی‌اش برگردد.

این فعال بازار سهام تصریح کرد: در شرایط فعلی، انگیزه و اعتمادی از سوی حقیقی‌ها و حتی برخی حقوقی‌ها برای واردکردن پول به بازار وجود ندارد و باتوجه‌به اینکه اصلاح روند معاملات در بازار بورس، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در روند انتخابات بود، در صورتی می‌تواند مقدمات بازگشت اعتماد به بازار را فراهم کند که با اصلاح رویه‌ها و اصلاح اعداد تأثیرگذار برای بورس در بودجه (از قبیل بهره مالکانه، نرخ دلار، نرخ خوراک، نرخ گاز و انرژی و…) ، عدم استمرار سیاست‌های غیراصولی، عدم وضع قوانین ضد بازار و جلوگیری از نرخ‌گذاری دستوری کالاها و همچنین عدم کنترل و دخالت در روند معاملات توسط حقوقی‌های وابسته و سازمان به این مهم دست یابد.

مدنی با بیان اینکه نرخ بهره بالا و قیمت‌گذاری دستوری از دیگر موانع بازگشت مسیر بازار سهام به تعادل و رشد است، تصریح کرد: دولت جدید برخلاف شعارهایی که داد به دنبال سیاست سرکوب قیمت‌ها حرکت کرده و هم‌زمان ارزش پول را مدیریت نکرده است و نرخ بهره بین‌بانکی در ۱۸ ماه اخیر از زیر ۱۰ درصد به بالای ۲۰ درصد رسیده است که یکی از عوامل تأثیرگذار در ریزش بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اصلاح موارد ذکر شده به نفع بورس، می‌تواند پول‌های تماشاگر را از حالت انتظار خارج کرده و به بازار جذب شود و با شروع روند متعادل و افزایش نقدشوندگی، سرمایه‌های سرگردان را نیز به بازار سوق خواهد داد و رفته‌رفته اعتماد قبلی باز خواهد گشت که البته اگر اراده و اعتقادی از سمت دولت برای انجام این امور باشد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.