حاکم شدن رویکرد عقلانی بر سیاست خارجی عربستان در منطقه

double-quot تهران - جارپرس - کاردار پیشین ایران در عربستان گفت: در چند وقت اخیر شاهد حاکم شدن یک رویکرد نسبتا عقلانی، مبتنی بر سیاست تنش زدایی بر عرصه سیاست خارجی در عربستان در منطقه هستیم.
کد خبر : 120264
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اردیبهشت 1402 - 6:41
حاکم شدن رویکرد عقلانی بر سیاست خارجی عربستان در منطقه

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، احمد دستمالچیان در ارتباط با چرایی تغییر سیاست خارجی عربستان در مدت اخیر در منطقه از جمله عادی سازی روابط با تهران و دمشق و برقراری روابط با سران حماس و تلاش برای حل بحران یمن تصریح کرد: عربستان سعودی، بعد از یک دهه سیاست تنش آفرین و به بن بست رسیدن این سیاست، مجبور شد که به سمت رویکرد عقلانی در عرصه سیاست خارجی حرکت کند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بحران‌هایی که عربستان در مدت اخیر در منطقه ایجاد کرده بود به نوعی علیه منافع ملی این کشور عمل کرد و در ادامه شاهد ایجاد بی ثباتی در منطقه بودیم، افزود: این سیاست هزینه‌های سنگینی را برای عربستان ایجاد کرد و باعث شد که این کشور و محمد بن سلمان از طرح‌های بلندپروازانه‌ای که برای عربستان داشتند تا حدودی عقب بمانند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل این موضوع سرخوردگی دولت سعودی از حمایت‌های آمریکا بود، گفت: در بسیاری از مسائل منطقه‌ای، آمریکا حمایت لازم را از عربستان نکرد و در نتیجه عربستان با توجه به شرایط حاکم بر نظام بین‌الملل و همچنین افول هژمونی آمریکا و عدم تاثیرگذاری موثر واشنگتن در تحولات منطقه تصمیم گرفت که به سمت آرامش ثبات و حاکم کردن سیاست تنش زدایی حرکت کند.

دستمالچیان با بیان اینکه محمد بن سلمان برای انتقال قدرت از پدرش به خود نیز نیازمند این آرامش و ثبات است، گفت: مجموعه این عوامل باعث شده که ریاض سیاست تنش زدایی و همکاری با کشورهای منطقه را اتخاذ کند.

این دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توافق پکن در حل بسیاری از بحران‌ها در منطقه تاثیرگذار بوده است، گفت: در مدت اخیر دولت پکن به وسیله خلایی که در منطقه ناشی از افول آمریکا ایجاد شده تلاش کرده که نقش تاثیرگذاری در منطقه ایفا کند. از دیگر سو پکن در منطقه سرمایه گذاری‌های عظیمی کرده است که یکی از این کشورها ،عربستان است و برای تحقق و اجرایی شدن این سرمایه گذاری‌ها هم عربستان و هم چین نیازمند ایجاد آرامش در منطقه هستند. به نحوی که کانون‌های بحرانی در منطقه را از بین ببرند و یا کنترل کنند. بنابراین یکی از دلایل تحولات اخیر در منطقه را در همین چارچوب باید تعریف کرد.

دستمالچیان همچنین گفت: همکاری‌های ایران و عربستان می‌تواند در ایجاد امنیت منطقه‌ای و همکاری مشترک امنیتی بسیار موثر باشد و این خود زمینه ساز توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری مشترک و گسترش تعاملات تجاری در منطقه نیز خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.