جنجال ته برگه سفید، ماجرای انتخابات کمیته نشریات دانشجویی

double-quot
تهران – جارپرس – انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها امسال با حاشیه‌های بسیاری همراه بود، از جمله برسر فردی که رای دوم را به دست آورده بحث شد و هنوز ادامه دارد. آن هم در انتخاباتی که قرار بود تا قبل از نیمه خرداد برگزار شود، امسال با اندکی تأخیر در روزهای ۱۸ تا ۲۰ خرداد ماه برگزار شد.
کد خبر : 30077
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 4:28
جنجال ته برگه سفید، ماجرای انتخابات کمیته نشریات دانشجویی

ترکیب شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی که در وزارت علوم فعال است، از معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم (رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی)، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، یک نفر حقوقدان به انتخاب معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و سه نفر از دانشجویان شامل دو عضو اصلی و یک نفر علی‌البدل تشکیل می‌شود.

سیاستگذاری در حوزه کلان نشریات، رسیدگی به اعتراض‌ها در خصوص عدم صدور مجوز همچنین صدور مجوز نشریات در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها هم جزو برخی شرح وظایف این شوراست.

جنجال کنونی در زمان انتخاب دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل دانشجو در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی است. پس از پایان رأی‌گیری، میلاد مفاخری، دانشجوی دانشگاه پیام نور از ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی با ۱۴۸ رأی، مستقیماً به این شورا راه یافت. محمدعلی کامفیروزی و محمدرضا محمدی (عضو علی‌البدل شورای سابق) هریک با ۱۴۰ رأی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در دور دوم هم کامفیروزی از ائتلاف طلوع آزادی با ۱۴۳ رأی در برابر محمدی از ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی با ۱۴۲ رأی به کمیته ناظر بر نشریات راه یافت و ماجرا از همین جا آغاز شد. در بازشماری آرا مشخص شد برخلاف ۲۸۹ ته برگ، ۲۹۰ رأی شمارش شده بود. یعنی یک رأی بیش از آنچه باید در صندوق ریخته شده یا یک نفر، دو رأی داده است.

محمدرضا محمدی و اعضای ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی مدعی هستند این رأی اضافه از سوی فردی که حامی کامفیروزی است به وی داده شده است و باید طبق اساسنامه غیر از آن رأی باطله، یک رأی صحیح دیگر نیز از وی باطل شود. ادعایی که از سوی کامفیروزی و طرفدارانش رد شده است. این جنجال سرانجام سبب شد معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در روزهای گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کند که مستنداً به تبصره ماده ۵۴ شیوه‌نامه انتخابات، تجدید انتخابات دور دوم برای مشخص‌شدن عضو اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجتناب‌ناپذیر است.

در این میان، طرفداران ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی معتقدند ابطال انتخابات و تجدید آن تخلف است و با ابطال دو رأی از آرای کامفیروزی، محمدی باید به شورا راه یابد.

تخلف در انتخابات؛ ادعای هر دو طرف

محمدعلی کامفیروزی در واکنش به اتفاقات پس از انتخابات مذکور در رشته توییتی، مدعی تخلفات گسترده در این انتخابات شده است.

وی می‌گوید: انتخابات فرمایشی امسال، به هرچیزی جز انتخابات نشریات دانشجویی شبیه بود. انتخاباتی که در سه روز غیرتعطیل و با حضور سازماندهی شده برخی افرادی برگزار شد که هیچ اطلاع و ارتباطی با نشریات دانشجویی نداشتند.

مشکل از چند ماه پیش و انتخابات کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها شروع شد. تخلفات گسترده از جمله ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای، عدم صدور مجوز برای برخی نشریات یا صدور مجوزهای فله‌ای برای نشریات طیفی خاص، حذف غیرقانونی برخی مدیران مسئول از رأی‌دهندگان و…، تنها بخشی از این تخلفات بود.

‏وی اضافه کرده است که اعتراض مدیران مسئول نشریات دانشجویی به معاون فرهنگی وزارت علوم، مورد توجه مسئولان وزارت علوم قرار نگرفت و با بی‌نظمی و بی‌برنامگی‌شان، برگزاری انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات به زمان امتحانات موکول شد.

کامفیروزی مدعی است فعالان نشریاتی بسیاری دانشگاه‌ها به‌دلیل تخلف مسئولان دانشگاهی از مقررات یا عدم برگزاری انتخابات کمیته ناظر، از حضور در نشست محروم شدند و بسیاری دیگر امکان حضور در سه روز غیرتعطیل در زمان امتحانات را نداشتند.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه در خلال برگزاری نشست، اتفاقات عجیب‌تری رخ داد توضیح می‌دهد: در مواردی یک فرد دارای حق رأی، به دو نفر برای شرکت در انتخابات نمایندگی داده بود. در بررسی‌های انجام شده حداقل دو مورد ساخت ایمیل جعلی و جعل نامه نمایندگی پیدا شد که منتسب به طیفی خاص بودند و مستنداتش هم ارائه شده است.

وی همچنین به حضور افرادی غیردانشجو با عنوان نماینده نشریه دانشجویی، اشاره کرده که اعتراضاتی را هم به دنبال داشته است.

ادعای تخلف بارز هیئت نظارت در تفتیش و تفحص در محتوای آرا

کامفیروزی با اشاره به اینکه در ابتدای نشست، طبق رویه سال‌های قبل بسیاری از دانشجویان برای عضویت در هیئت نظارت و کمیته اجرایی ثبت‌نام کردند، اضافه کرده که در انتهای مهلت یک باره اعلام شد تنها افراد دارای حق رأی (و نه دیگر دانشجویان) حق حضور در هیئت نظارت را دارند و فرم ده‌ها نفر با این بهانه غیرقانونی حذف شد.

نتیجه این کار، عضویت دانشجویی بود که به دلیل همزمانی امتحانش با زمان برگزاری انتخابات، امکان حضور پای صندوق انتخابات را نداشت؛ حال آنکه طبق مقررات، روند اجرایی اخذ آرا باید تحت نظارت هیئت نظارت و بازرسان کمیته اجرایی صورت می‌گرفت.

تبلیغ لیست احیای عدالت توسط یک عضو بازرس کمیته اجرایی، وجود آرای بدون مهر در صندوق، تخلف مسئولان انتخابات از برنامه زمانی انتخابات که منجر به تأخیر سه‌ساعته در برگزاری دور دوم انتخابات شد و وجود یک رأی مازاد بر شرکت‌کنندگان در انتخابات و… از تخلفات دیگری است که به گفته کامفیروزی اعتبار و صحت این انتخابات را به زیر سؤال برده است.

اما مهم‌ترین مسئله مطرح شده از سوی وی، تخلف هیئت نظارت در تفتیش و تفحص در محتوای آرا بود. چرا که به ادعای کامفیروزی انتخابات چه با یک رأی و چه با دو رأی باطله، طبق تبصره ۲ ماده ۶۰ شیوه‌نامه، باید باطل اعلام می‌شد، اما هیئت نظارت برخلاف تبصره ۶ ماده ۱ شیوه‌نامه در حضور یک کاندیدا و نماینده‌اش در محتوای آرا تفحص کرد و این امکان برایشان فراهم شد که از برخی آرا عکس گرفته و زمینه اتهام زنی ناروا بر اساس حدس و گمان ایجاد شود.

اگر انتخابات در مهلت قانونی برگزار می‌شد، این‌قدر مشکلات نداشتیم

اما در طرف دیگر ماجرا، محمدرضا محمدی، نامزد ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی در گفت و گو با ایرناپلاس می‌گوید: اگر انتخابات طبق شیوه‌نامه در مهلت قانونی خود یعنی قبل از نیمه خرداد برگزار می‌شد، شاید بسیاری از این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی دلیل این تأخیر را حجم بالای اعتراضات به نتیجه انتخابات دانشگاه‌ها می‌داند که بر اساس ادعای وی اکثر آنها صوری بود و هدف آن اعتراضات این بود که حجم اعتراضات به دبیرخانه بالا رفته و دبیرخانه نتواند نتایج انتخابات را در مهلت مقرر که ۲۹ فروردین بود جمع‌بندی کند و لیست افراد حاضر در نشست سراسری مدیران مسئول نشریات دانشگاهی وزارت علوم را اعلام کند. چون باید لیست حاضران در نشست حداقل دو هفته قبل از نشست اعلام شود، پیشنهاد تعویق انتخابات مطرح و حاصل آن این شد که بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند و انتخابات با تعداد پایینی از واجدین شرایط برگزار شد.

محمدی عامل تعویق انتخابات را همدستی طیف رقیب خود و وزارت علوم می‌داند. این در حالی است که زمان برگزاری انتخابات در سه روز غیرتعطیل، آن هم در ایام امتحانات و با حضور سازماندهی شده برخی افراد، یکی از انتقادات کامفیروزی به روند انتخابات اخیر است.

محمدی در واکنش به ادعای ایمیل‌های جعلی که از سوی کامفیروزی مطرح شده است نیز می‌گوید: تعداد بالایی از افراد که از دانشگاه‌های دیگر نمایندگی گرفته بودند را به دلایل واهی و غیرقانونی پذیرش نکرده‌اند. تمام معرفی‌نامه‌ها از افرادی که خودشان نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند در قالب شیوه‌نامه تعریف شده و در داخل این چارچوب است و هر کسی که از نشریه‌ای نمایندگی داشته، کاملاً قانونی از ایمیلی که مربوط به ایمیل خود نشریه است به اسم معرفی شده و با کارت شناسایی و با کارت دانشجویی دقیق و کارتابلی که اثبات می‌کند آن دانشجو مشغول به تحصیل است پذیرش شده است.

به گفته این عضو ائتلاف احیای عدالت احیای آزادی، همه این مراحل در طول برگزاری انتخابات چک شده و آنقدر این چک کردن دقیق بود که برخی از بچه‌های ما چون سامانه گلستانشان باز نمی‌شد، نتوانستند پذیرش شوند و وزارت علوم از این طریق هم تعدادی از بچه‌های ما را حذف کرد. در حالی که در سال‌های قبل خبری از این سخت‌گیری‌ها نبود و هر فرد با کارت شناسایی می‌توانست شرکت کند.

محمدی مدعی است: «امسال چون وزارت علوم متوجه شده بود بچه‌های ما زیاد هستند از رأی دادن تعداد زیادی از بچه‌های ما به بهانه‌های مختلف جلوگیری کرد، در صورتی که طبق شیوه‌نامه تنها نیاز به معرفی از طریق ایمیل است. یعنی اگر از ایمیل نشریه به ایمیل وزارت علوم ایمیلی ارسال و فردی معرفی شود، کافی است.»

داستان ته برگه سفید چیست؟

وی در مورد آنچه پس از رأی‌گیری دور دوم اتفاق افتاد می‌گوید: ما یک ته برگه سفید داریم. یعنی یک نفر به‌جای اینکه یک‌بار رأی بدهد دو بار رأی داده است. کارمند وزارت علوم که آنجا مسئول ارائه برگ رأی‌گیری بوده، اسم هرکس را روی ته برگ می‌نوشته و یک برگه جدا می‌کرده و به دانشجو می‌داده تا دانشجو رأی بدهد. فرض ما بر این است که عمدی در کار نبود و این فرد به‌جای آنکه یک برگه بکند دو برگه می‌کند و به دانشجو می‌دهد آن دانشجو هم زرنگی کرده و در هر دو برگه اسم آقای کامفیروزی را می‌نویسید. ۲۸۹ نفر طبق لیست رأی داده‌اند ولی ۲۹۰ برگ رأی در صندوق بوده و یک ته برگ سفید هم داشتیم.

محمدی در پاسخ به این سؤال که از کجا می‌دانید آن برگ رأی به نام آقای کامفیروزی بود نه شما، می‌گوید: عضو حقوقدان شورا، آقای امجدیان این برگه را بررسی کرده‌اند و مشخص شده که اولاً دو دست خط یکی است. این موضوع توسط دادگستری در چند روز اخیر هم تأیید شد! جای مهرها هم در برگ رأی و ته برگ منطبق است و کاملاً توسط دادگستری و وزارت علوم محرز شده است. اطلاعیه روز جمعه وزارت علوم نیز به‌نوعی تأیید این ادعاست.

وی ادامه می‌دهد: نکته من اینجاست که با این تخلف یک رأی باطل نمی‌شود چون ماده ۲۶ انتخابات می‌گوید: آرایی که توسط فرد داده شده باشد، آرای باطله محسوب می‌شود و در محاسبه حدنصاب انتخابات نیز لحاظ نمی‌شود. در اینجا می‌گوید آرا و نه رأی، بنابراین هر دو رأی این فرد رأی دهنده باید باطل شود. در حالی که هیئت ناظر بر انتخابات و وزارت علوم بر این اصرار دارند که هر دو رأی نباید باطل شود و این دقیقاً خلاف نص شیوه‌نامه انتخابات است. ما به این موضوع اعتراض کرده‌ایم و در حال پیگیری آن هستیم.

محمدی در عین حال تأکید کرد: با وجود تمام این موارد، بنده حاضرم در مورد عملکردم در شورا و همه اتفاقاتی و حاشیه‌هایی که حول انتخابات امثال رخ داده است به میزبانی ایرنا با آقایان کامفیروزی، احمدی یا خانم مهرابی مناظره انجام دهم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.