جشنواره تئاتر فجر از روز جمعه کار خود را آغاز می کند

double-quot
تهران – جارپرس – سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با آمادگی ۱۳۰ اثر نمایشی در حالی از روز جمعه یکم بهمن ماه آغاز به کار می کند که از روز گذشته(سه شنبه) پیش فروش بلیت های آن شروع شده است.
کد خبر : 18702
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1395 - 12:11
جشنواره تئاتر فجر از روز جمعه کار خود را آغاز می کند

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، برگزاری جشنواره تئاتر فجر در چندین سال گذشته به عنوان بزرگترین رویداد تئاتر این توانایی را دارد که همدلی، وفاق ملی و تعامل اجتماعی را برای ایجاد اغنا و نشاط درونی جامعه همراه داشته باشد.
بر همین اساس سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اوایل پاییز سال جاری فعالیت های اطلاع رسانی خود را آغاز کرد و مقرر شد که مانند سنوات گذشته از یکم تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری برگزار شود.
پس از تعیین این تاریخ به دلیل مصادف شدن بهمن ماه با ایام فاطمیه، در تاریخ برگزاری جشنواره های موسیقی و فیلم فجر تغییراتی ایجاد شد و با جشنواره تئاتر فجر تداخل ایجاد کردند.
دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معتقد است؛ به دلیل برنامه ریزی و هماهنگی ها برای اجرای نمایش های بین المللی، تهیه ویزا و ارسال تجهیزات امکان جابه جایی برنامه در جشنواره تئاتر فجر وجود نداشت.
بر همین اساس به غیر از سالن های اصلی مانند تالار وحدت، تئاتر شهر و برج میلاد، ۱۰ تماشاخانه خصوصی با ۱۱ سالن، صحنه را برای نمایش آثار این دوره از جشنواره آماده می کنند.
با نزدیک شدن به روز آغازین جشنواره، سطح شهر با نصب پوسترهای جشنواره تئاتر شهر با رویکردی مردمی و هدف تئاتر برای همه با ارائه تصویری از مردم، دعوت آنان به کنش اجتماعی و نمایشی آبرومند از کشور به جهانیان به استقبال جشنواره سی و پنجم می رود زیرا شهروندان می توانند با چهره خود پوستر جشنواره را داشته باشند.
طراحی پوستر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر بر عهده عباس محبوب و گروه وی انجام شده است. در این طراحی عدد دوره جشنواره، فرم نقاب تئاتر، موتیف های اصیل ایرانی، ساختار هندسی، نماد شادی و غم و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه ای مفهوم «تئاتر برای همه» به چشم می خورد و برای اولین بار مقرر شده است تا تمام پوسترهای ۳۵ دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر بر دیوار راهرو طبقه سوم تئاتر شهر نصب شوند تا هنرمندان و تماشاگران نظاره‌گر تاریخچه طراحی پوسترها باشند.
تئاتر فجر در هفت استان کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس، یزد، مازندران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به‌عنوان میزبانان جشنواره از ۱۰ تا ۲۹ دی ماه برگزار شد.
زمان برگزاری جشنواره فجر استانی برای خوزستان (شهرهای بهبهان، اندیمشک و اهواز) ۱۰ تا ۱۳ دی ماه، بوشهر ۱۰ تا ۱۳ دی ماه، فارس (شهر شیراز) ۱۲ تا ۱۵ دی ماه، یزد ۱۵ تا ۱۸ دی ماه، مازندران (آمل) ۲۰ تا ۲۳ دی ماه و آذربایجان شرقی (تبریز) ۲۵ تا ۲۸ دی ماه و خراسان رضوی(مشهد) ۲۶ تا ۲۹ دی ماه تعیین شده بود.
با نزدیک شدن به آغاز برگزاری جشنواره در پایتخت پیش فروش بلیت‌ها از ساعت ۸:۳۰ روز سه شنبه ۲۸ دی ماه برای ۱۳۰ اثر نمایشی در سایت تیوال به نشانی اینترنتی www.tiwall.com آغاز شده است.
سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از ۱۱۱ اثر ایرانی با ۱۲۰ کارگردان شامل ۶۲ نمایش با ۵۵٫۸ درصد از شهر تهران و ۴۹ نمایش با ۴۴٫۲ درصد از شهرستان ها حضور دارند و از ۱۹ اثر در بخش بین الملل، ۱۷ نمایش صحنه ای و دو اثر محیطی از کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان، لهستان، هلند، سوییس، عراق، ژاپن، بلغارستان و یونان حضور دارند.
همچنین از این تعداد ۷۹ نمایش در بخش صحنه ای و ۳۲ نمایش در بخش تئاتر محیطی و تعاملی ایرانی به صحنه می روند.
میانگین سنی کارگردانان که کوچکترین آنها ۲۱ و بزرگترین آنها ۷۱ دارد ۳۶ محاسبه شده است با سطح تحصیلات آکادمیک بالا و ۲۵ نفر از کارگردان از بانوان هستند.
با توجه به اینکه تنها هشت نمایش دارای متن غیر ایرانی است، رویکردهای فرهنگی آثار شامل آثار مذهبی، مقاومت و دفاع مقدس، آیینی سنتی، معضلات شهر و شهروندی، سبک زندگی، نگاه به وضعیت خانواده، جوانان، کودکان کار، بهزیستی، ادبیات کهن ایرانی اسلامی، و فولکور و عامیانه می شود.
همچنین دو اثر از نابینایان که تمامی بازیگران آن روشن دل هستند در جشنواره حضور دارد و یک اثر مربوط به هنرمندان سندروم دان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
داوران چهار بخش مسابقه ای این دوره از جشنواره شامل محمد امیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر در بخش جوان، رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی زاده و نادر برهانی مرند در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران، تئودور استریتو از یونان، ناتاشا ونت استند از هلند، گئو سئوک از کره جنوبی، فرهاد مهندس پور و مسعود دلخواه بخش مسابقه بین الملل و حسین عاطفه، محمد حسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی زاده در بخش نمایش های تعاملی و محیطی هستند.
جشنواره سی و پنجم تئاتر همچنین از به پویش اجتماعی بحران آب با عنوان من صدای آب هستم نیز حمایت کرده است.
حال باید دید با تمام برنامه ریزی های صورت گرفته چه میزان استقبالی از این دوره از جشنواره می شود و آیا می تواند رضایت مخاطبان را جلب کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.