0 نظر
57 بازدید

جزییات طرح کودتا در آلمان همزمان با افزایش محبوبیت راست افراطی

double-quot تهران - جارپرس - مشارکت قانونگذارانی از حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD) در توطئه کودتا در این کشور، نگرانی‌ها را درباره قدرت گرفتن راست افراطی با توجه به افزایش محبوبیت آن در نظرسنجی های جدید برانگیخته است.
کد خبر : 130614
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 15:55
جزییات طرح کودتا در آلمان همزمان با افزایش محبوبیت راست افراطی

به گزارش جارپرس از ایرنا، ان بی سی نیوز در گزارش خود از جزییات توطئه برای سرنگونی دولت آلمان به نقل از دادستان ها نوشت: یک قانونگذار سابق آلمانی هدایت یک گروه تروریستی راست افراطی را که قصد سرنگونی دولت را داشتند، برعهده داشته است.

این رسانه به نقل از یک کارشناس گفت: اتهام جدید دادستان ها در حالی مطرح می شود که آلمان با جدی ترین چالش حزب راست افراطی از زمان جنگ جهانی دوم به این سو مواجه است و حزب راست گرای آلترناتیو برای آلمان (AfD) بر اساس نظرسنجی ها محبوبیت بیشتری کسب کرده و در جایگاه دوم در بین احزاب سیاسی آلمان قرار گرفته است.

به نوشته ان بی سی نیوز، قانونگذار سابق آلمانی که محور اصلی توطئه کودتا قرار دارد، عضو این حزب (حزب آلترناتیو) است. حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان در حالی موفقیت و محبوبیت بیشتری کسب می کند که بنابر هشدار یک مقام اطلاعاتی آلمان، تندروتر شده است.

دادگاه فدرال آلمان به تازگی در یک پرونده قضایی اتهاماتی را مطرح کرد که در آن ادعا می شود سه عضو جنبش راست افراطی رایشبورگر (Reichsbürger) در سپتامبر (شهریور/ مهر) ۲۰۲۲ از ساختمان پارلمان آلمان موسوم به رایشستاگ (Reichstag) در برلین بازدید کردند و از دفاتر دولتی مجاور عکس و فیلم گرفتند. مقامات می گویند این اقدام به منظور آماده سازی برای یک حمله خشونت آمیز صورت گرفته است.

سه ماه بعد پس از آن که پلیس جزییاتی را از این طرح کودتای برنامه ریزی مسلحانه -که درمراحل پیشرفته قرار داشت- کشف کرد ۲۷ نفر از اعضای جنبش رایشبورگر بازداشت شدند.

یکی از متهمان این پرونده، به عنوان قانونگذار بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برای حزب آلترناتیو برای آلمان خدمت می کرد. عضویت او در این حزب، ورود وی به رایشستاگ را به همراه ۶ نفر دیگر مجاز می‌کرد. در اسناد دادگاه نام مظنون ذکر نشده است، اما عنوان شده که او در برلین قاضی بوده است.

طبق اسناد دادگاه، این گروه برای ورود به زور ۱۶ نفر از اعضا به ساختمان پارلمان برنامه ریزی کرده بود. آنها اسلحه، صدها گلوله، مهمات و وسایل بازدارنده در اختیار داشتند. به گفته دادستان، قانونگذار سابق یک هفت تیر و یک تفنگ نیمه اتوماتیک با دید تلسکوپی و همچنین حدود ۷ هزار فشنگ در اختیار داشت.

برخی، گروه رایشبورگر را به دلیل اعضای عجیب و عمدتا مسن آن، از جمله رهبر ادعایی اش، هاینریش رویس سیزدهم، که همچنین عنوان سلطنتی مبهم و قدیمی دارد، مورد تمسخر قرار می دهند. در دسامبر ۲۰۲۲ پلیس فدرال آلمان وی را به اتهام رهبری و نقشی که در توطئه کودتای ۲۰۲۲ آلمان ایفا می کرد، دستگیر کرد.

پیتر نیومن کارشناس «افراط گرایی در آلمان» در کالج سلطنتی لندن به ان بی سی نیوز گفت: اعضای کودتاچی رایشبورگر به شدت تحت تأثیر تئوری توطئه قرار داشتند و ممکن است به طور مستقیم از حمله به ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن در ۶ ژانویه (۲۷ دی) ۲۰۲۱ الهام گرفته باشند.

حزب آلترنانتیو برای آلمان ۱۰ سال قبل با گرایشات راست افراطی و اروپاستیزی تاسیس شد اما از آن زمان تاکنون به عنوان یک ابزار اصلی توسط افرادی که از جریان اصلی سیاست سرخورده شده اند یا با تئوری های توطئه رادیکال تر شده اند، گسترش یافته است.

رئیس سازمان اطلاعات آلمان به تازگی گفت که این حزب به طور فزاینده ای افراطی و ضد دمکراتیک شده است.

نظرسنجی های اخیر از افزایش حمایت از این حزب به ویژه در شرق کشور حکایت دارد. بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها حزب آلترناتیو با کسب ۲۱ درصد آرا از حزب راست میانه اتحاد دموکرات مسیحی (CDU) عقب افتاد اما از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات (SDP) به رهبری اولاف شولتس صدر اعظم که توانست ۱۸ درصد آرا را کسب کند، جلوتر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.