جزییات تامین ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا / قیمت‌ واکسن‌ها در انتظار نظر کمیسیون قیمت‌گذاری

double-quot تهران - جارپرس - معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو جزئیات ورود و توزیع واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری را تشریح کرد.
کد خبر : 98458
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 11:17
جزییات تامین ۲.۵ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا / قیمت‌ واکسن‌ها در انتظار نظر کمیسیون قیمت‌گذاری

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر حسین شمالی درباره جزئیات تامین واکسن آنفلوآنزا، گفت: به طور معمول مصرف سالانه کشور دو تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز از ۲.۵ میلیون، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی و وارداتی است و حدود یک میلیون واکسن آنفلوآنزا نیز قرار است از محل تولید داخلی تامین شود.

وی با بیان اینکه بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزای خارجی به کشور وارد شده است، افزود: از  یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن خارجی، ۲۰۰ هزار دز آن وارد و شناسه‌گذاری هم برایشان انجام شده و آماده هستند تا در شهریور ماه با هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت توزیع شود. تعدادی از واکسن‌ها به معاونت بهداشت تحویل داده می‌شود و مابقی هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

شمالی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر ۲۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا وارد شده، ۵۰۰ هزار واکسن نیز در گمرک است و در حال ورود است و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا نیز ثبت سفارش شده است که تا شهریور ماه وارد می‌شود و مجموعا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن می‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت انجام می‌شود، گفت: معمولا هر سال حداکثر تا نیمه شهریور واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بنابراین اوایل شهریور و بعد از اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، به تدریج توزیع می‌شود.

شمالی با بیان اینکه واکسن‌های آنفلوآنزایی که وارد شده است، هم چهار ظرفیتی و هم سه ظرفیتی است، در عین حال درباره قیمت‌گذاری این واکسن‌ها، گفت: برای قیمت‌گذاری باید در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح شود. باتوجه به اینکه ارز واکسن آنفلوآنزا نیمایی است، درصد و روش محاسبه تعرفه گمرک تغییر کرده و مالیات بر ارزش  هم اضافه شده است، باید دید در کمیسیون قیمت چقدر قیمت می‌خورد. البته سال قبل هم واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد شده بود، اما در سال گذشته عوارض گمرکی با ارز دولتی محاسبه می‌شد، اما امسال با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده هم ممکن است اضافه شود. بنابراین باید در کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت واکسن آنفلوآنزا مشخص شود.

شمالی درباره زمان تحویل واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی نیز گفت: واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم تا شهریور ماه تحویل داده می‌شود که بخشی از آن را وزارت بهداشت خریداری می‌کند و مابقی هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. پیش‌بینی ما این است که تا پایان شهریور و مهر ماه تمام واکسن‌ها تحویل داده شده باشند. توزیع آن را هم تا پایان مهر ماه به تدریج انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین زمان واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا شهریور تا پایان مهر است، گفت: واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی هم جداگانه قیمت‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.