جزئیات واگذاری زمین و خانه اقساطی/ثبت نام ۳۰ هزار نفر

double-quot تهران - جارپرس - طبق قانون جوانی جمعیت به خانوارهای دارای سه فرزند در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند زمین ۲۰۰ متری و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر یک واحد مسکونی در اقساط ۱۰ ساله واگذار می‌شود که تاکنون حدود۳۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.
کد خبر : 91220
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 13:03
جزئیات واگذاری زمین و خانه اقساطی/ثبت نام ۳۰ هزار نفر

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، در متن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴ آبان ۱۴۰۰ آمده است که در شهرهایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوارهایی که بالای ۳ فرزند دارند و فرزند سوم آنها بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا آمده است واگذار شود. همچنین در قانون مقرر شده تا در شهرهایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک واحد مسکونی از واحدهای مسکونی طرح‌های حمایتی برای این دسته از خانوارها در نظر گرفته شود.

امتیاز ویژه‌ای که این قانون برای تشویق فرزندآوری دارد این است که اگر کسی از امکانات دولتی در حوزه مسکن استفاده کرده باشد و فرزند سوم به بعد وی بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا بیاید می‌تواند مجددا از امکانات دولتی و یارانه‌ای در حوزه مسکن استفاده کند. بنابراین کسانی که واحدهای مسکن مهر به آنها تعلق گرفته نیز در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به ثبت نام در طرح جدید اقدام کنند.

برخلاف برخی تصورات، این زمینها یا واحدها رایگان نیست بلکه در اقساط ۱۰ ساله با دو سال تنفس با تقسیم سه دانگ برای مرد و سه دانگ برای زن خانواده واگذار می‌شود.

از روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ثبت نام دریافت زمین یا واحد مسکونی برای خانوارهای دارای سه فرزند در سامانه www.saman.mrud.ir آغاز شده است. متقاضیان بعد از انتخاب گزینه ثبت‌نام به بخش خانوار دارای سه فرزند و بیشتر مراجعه می‌کنند و حوزه را انتخاب می‌کنند.

پروانه اصلانی ـ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی – در خصوص اعلام نیاز متقاضیانی که در شهر محل سکونت خود و نه محل زندگی متقاضی دریافت مسکن هستند، گفت: این امکان در متن قانون وجود دارد. عموما در کلانشهرها زمین و یا واحد مسکونی نداریم که بخواهیم معرفی کنیم. بنابراین قانون این اجازه را داده تا در نزدیک‌ترین شهر محل سکونت پدر و یا مادر و یا محل تولد پدر و یا تولد مادر این امکان در اختیار خانوارهای واجد شرایط قرار بگیرد.

ساماندهی مسکن حمایتی برای خانوارهای متقاضی مسکن در شهرهای جدید است

وی در خصوص تدابیر تامین زمین برای خانوارهای دارای ۳ فرزند در کلانشهرها اعلام کرد: مانند همه برنامه‌های حمایتی عموما افرادی که در کلانشهرها زندگی می‌کنند ساماندهی مسکن حمایتی آنها در حوزه شهرهای جدید اطراف کلانشهرها و یا شهرهای نزدیک و مجاور به محل سکونت است. کار شروع شده و در سامانه طرح‌های حمایتی بخشی تحت‌عنوان خانوارهای دارای سه فرزند ایجاد شده است.

نام‌نویسی ۲۹ هزار و ۶۵۰ خانوار دارای سه فرزند و بیشتر در سامانه مسکن حمایتی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: ثبت‌نام باز گذاشته شده است و طبق تازه‌ترین آمار ۲۹ هزار و ۶۵۰ نفر ثبت‌نام کردند. اما اجرای این قانون در ماده ۴ منوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی آن است. آیین‌نامه اجرایی نیز حدود یک ماه است که از وزارت راه و شهرسازی برای بحث و بررسی به هیات وزیران ارسال کرده‌ایم. خانوارهای دارای سه فرزند تا ۷ فرزند حدود ۲۹ هزار و ۶۵۰ نفر در سامانه حمایت کردند. بیشترین فراوانی در استان تهران است و کسانیکه دارای ۷ فرزند به بالا هستند حدود ۸۱ خانوار هستند که از سیستان و بلوچستان ثبت‌نام کردند.

کاهش عوارض ساخت و ساز برعهده وزارت کشور است

وی در خصوص کاهش عوارض ساخت و ساز ۵۰ درصد برای سه فرزندی‌ها و ۷۰ درصدی برای چهارفرزندی‌ها و بیشتر گفت: کاهش عوارض ساخت‌وساز برای متقاضیان دارای سه فرزند و بیشتر در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیست و در حوزه وزارت کشور قرار دارد.

اصلانی در خصوص تخصیص ۷۰ درصد منازل مسکونی سازمانی به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر اعلام کرد: این یک فصل مشترکی بین همه دستگاه‌هایی است که دارای واحدهای مسکونی سازمانی هستند و قطعا مختص وزارت راه نیست. اگر این قانون وجود دارد بنابراین تمامی دستگاه‌هایی که دارای واحدهای مسکونی سازمانی هستند باید این قانون را رعایت کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.