جزئیات قطعی برق شهرک‌ها/ کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد

double-quot تهران - جارپرس - رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد در کشور خبر داد و جزئیات قطعی برق در شهرک های صنعتی را تشریح کرد.
کد خبر : 94306
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 15:02
جزئیات قطعی برق شهرک‌ها/ کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، علی رسولیان در مراسم گرامیداشت دهه تولید و تجارت،از  بهره‌برداری از ۱۸۴ پروژه زیرساختی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گفته این مقام مسئول بزرگترین شهرک صنفی آماده بهره برداری است. در مورد واحدهای راکد صنعتی نیز سال گذشته آمار آن‌ها احصا شد. بیش از ۱۲ هزار واحد صنعتی راکد داخل و بیرون شهرک‌ها شناسایی شد که ۶۲ درصد قابلیت احصا دارند و ۵۷ درصد برای احیا اعلام آمادگی کردند. سال گذشته تعداد واحدهای راکد کشور کاهش و حدود ۲۰۰۰ واحد احیا شد. امسال دو برنامه شامل افزایش ظرفیت واحدهایی که با ظرفیت زیر ۵۰ درصد فعال هستند و دوم احیای واحدهای راکد در دستور کار است.

وی افزود: بخش عمده منابع مالی برنامه اول از منابع داخلی سازمان، تبصره ۱۸، رونق تولید و غیره تامین می‌شود. امسال تاکنون ۱۳۴ افزایش ظرفیت داشته و ۱۸۶ واحد راکد احیا شده است.

وی با اشاره به احیای حدود ۲۰۰۰ واحد صنعتی راکد در سال گذشته از کاهش ۱۵ درصدی تعداد واحدهای غیرفعال خبر داد و گفت: امسال احیاء ۲۰۰۰ واحد راکد دیگر در دستور کار است، از ابتدای امسال تاکنون ۱۸۶ واحد راکد احیا شده و افزایش ظرفیت ۱۳۴ واحد در دستور کار قرار گرفت. البته۶۲ درصد واحدهای راکد قابلیت احیا دارند و ۵۷ درصد این واحدها برای احیاء اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین به گفته این مقام مسئول برای سال جاری افزایش ظرفیت ۳۳۰۰ واحد راکد کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آغاز شده که بخش کوچکی از منابع مالی آن از محل بودجه‌ داخلی این سازمان و بقیه از اعتبارات بانکی مربوط به تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید، طرح تام و غیره خواهد بود.

مشوق‌هایی برای تولید برق

رسولیان در پاسخ به سوال ایسنا درباره جزئیات کمبود برق نیز گفت: کشور در یک مصرف با کمبود برق مواجه است، اما اصرار ما این است که کمبود برق تولید را تحت تاثیر قرار ندهد. امسال عمده قطعی برق بخصوص در شهرک ها با برنامه انجام می‌شود. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که اگر قطعی یک روز باشد برای واحدها بهتر است و در نهایت مقرر شد در صورت کمبود برق یک روز از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برق شهرک‌ها قطع شود. البته یک روز برای همه همه جا نیست و ممکن است برخی نقاط کمتر باشد. قطعی برق بدون برنامه هم به شدت کاهش داشته و به طور کلی وضعیت بهتر از پارسال است.

وی با بیان اینکه مسئولیت تامین برق با وزارت نیرو است، اظهار کرد: اما ما تلاش کردیم خود واحدها با مولد تولید خود تامین (DG) و مولدهای تولید پراکنده (CHP) برق تولید کنند. همچنین واحدها می‌توانند مازاد این برق را نیز ترانزیت کنند و بفروشند و لازم نیست هزینه‌هایی هم به دولت بدهند. همچنین مجوز واردات مولد تولید خود تامین (DG) و مولدهای تولید پراکنده (CHP) دست دوم صادر شده است. از طرف دیگر در شهرک ها به ازای تولید هر مگاوات برق، ۱۰۰ متر زمین رایگان به واحدها اختصاص داده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تاکنون افزایش ظرفیت برق در حوزه CHPها ۵۰۰ مگاوات بوده و ۴۰۰ مگاوات نیز توسط DG های خود تامین از سوی واحدهای صنعتی اضافه شده است.

وی همچنین از دریافت مصوبه ایجاد شهرک انرژی خورشیدی خبر داد و گفت:‌ این شهرک پس از ایجاد، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. تفاهم‌نامه ای هم با وزارت نیرو برای خرید تضمینی برق و کاهش بروکراسی در این زمینه امضا و این مجوز از سوی وزارت نیرو صادر شده که تا میزان ۲۰۰ کیلو وات برق تولیدی به صورت تضمینی خریداری شود.

ساماندهی لکه‌های صنعتی

رسولیان در ادامه از ایجاد ستاد سرمایه‌گذاری ویژه بر اساس آمایش سرزمینی خبر داد که مناطق مختلف، ظرفیت‌های آن مناطق، همچنین نوع کالاها و محصولاتی که باید تولید شود مورد مطالعه قرار گرفته و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین به گفته وی هیات وزیراناخیرا ساماندهی واحدهای صنعتی و معدنی اطراف تهران را بر اساس اصول زیست‌محیطی تصویب کرده و در پی آن واحدهای صنعتی و معدنی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران بر اساس اصول زیست‌محیطی ساماندهی خواهند شد. بزرگ‌ترین شهرک صنفی – تولیدی نیز با اخذ مصوبه دولت آماده بهره‌برداری است که به‌صورت مشارکتی با اصناف آماده شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.