جزئیات شیوه جدید پذیرش کرونایی‌ها در بیمارستان/برخی بیمارستان‌ها در لبه تیغ

double-quot تهران - جارپرس - رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تختهای بیمارستانی کرونایی در خیز چهارم بیماری در کشور، گفت: طبق پروتکل جدیدی که ابلاغ شده، بیمارانی که در ابتدای بیماری قرار دارند و در مرحله اولیه هستند، به اورژانس بیمارستان یا در کلینیک‌های تنفسی آمده، در آنجا پزشک متخصص بیمار را ویزیت می‌کند، دارو برایشان تجویز می‌شود. بر این اساس بیمار روزانه مراجعه کرده و داروهای تزریقی‌شان را دریافت می‌کنند و سپس به منزل بازمی‌گردند.
کد خبر : 54020
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 - 7:57
جزئیات شیوه جدید پذیرش کرونایی‌ها در بیمارستان/برخی بیمارستان‌ها در لبه تیغ

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر رضا گلپیرا درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی کرونا، گفت: در حال حاضر تعداد بیمارستان‌ها بسیار زیاد است، اما هنوز به جایی نرسیده‌ایم که اعلام کنیم که ظرفیت تخت‌های کرونا در بیمارستان‌ها کاملا پُر شده و ما هنوز هم تخت عادی و هم تخت آی‌سی‌یو خالی هم در سطح کشور و هم در تهران داریم. در بسیاری از شهرستان‌ها داریم به لبه تیغ نزدیک می‌شویم، اما هنوز اوضاع به آنجا نرسیده است.

وی تاکید کرد: هنوز تخت‌های کرونایی کاملا پر نشده و در حال مدیریت تخت‌ها هستیم. در عین حال در حال آماده کردن تخت‌های جدید عادی و آی‌سی‌یو هستیم.

چرا در پیک های قبلی مردم از نقاهتگاه استفاده نکردند؟

لزوم استفاده از هتل ها در شرایط فعلی؛ سازمان گردشگری کمک کند

وی درباره نیاز به ایجاد نقاهتگاه یا بیمارستان‌های صحرایی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا، گفت: در حال حاضر لزومی به ایجاد بیمارستان صحرایی نیست، اما در زمینه نقاهتگاه باید توجه کرد که بسیاری از دوستان اعتقادی به نقاهتگاه ندارند. زیرا شاید نتوانستیم در کشورمان نقاهتگاهایی را فراهم کنیم که مانند نقاهتگاه‌های کشورهای دیگر دارای امکانات مناسبی باشند. این موضوع همیاری چند سازمانی نیاز دارد. مردم باید در نقاهتگاه احساس آرامش کنند. در ابتدای کرونا که نقاهتگاه‌های بسیار بزرگ ایجاد کردیم، شرایط به گونه‌ای بود که هیچ یک از افراد رغبت نکردند که در نقاهتگاه بمانند. نکته اینجاست که نقاهتگاه باید ساختاری داشته باشد که برای پذیرش ماندگاری مردم مناسب باشد.

گلپیرا گفت: اگر واقعا سازمان گردشگری می‌توانست کمک کند، هماهنگ می‌کرد و از هتل‌ها استفاده می‌کردیم، خوب بود، اما این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی دارد. البته این موضوع باید در سطح ستاد مطرح شود، من به شخصه فکر می‌کنم که این اقدام می‌تواند موثر باشد. به هر حال وقتی مردم می‌خواهند در جایی به نام نقاهتگاه استراحت کنند، امکاناتی مانند فضای مناسب، حمام، سرویس بهداشتی مناسب و… داشته باشد. وقتی نقاهتگاهی ۱۰۰ تخت داشته باشد، اما چهار سرویس بهداشتی و یک حمام داشته باشد، مردم راحت نیستند و باید این موارد رعایت شود. اگر واقعا بشود چنین جایی را فراهم کرد که توانایی سرویس‌دهی مناسب به مردم را داشته باشد، از نظر من اکنون وقت خوبی برای ایجاد چنین جایی است.

پروتکل بیمارستانی جدید برای مبتلایان به کووید-۱۹

چرا برخی کرونایی ها در بیمارستان بستری نمی شوند؟

وی درباره نحوه بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و ایجاد مراکز مراقبت حاد تنفسی برای بیمارانی که بدحال نیستند اما نیاز به دارو دارند، اظهار کرد: طبق پروتکل جدیدی که ابلاغ شده، بیمارانی که در ابتدای بیماری قرار دارند و در مرحله اولیه هستند و حال‌شان بد نیست، اما بیماری در آنها شکل گرفته است، به جای اینکه او را روی تخت بیمارستان بستری نگه داریم و از این جهت که بتوانیم تخت را به یک بیمار بسیار بدحال اختصاص دهیم، این افراد را که در مراحل اولیه بیماری هستند، به اورژانس بیمارستان یا در کلینیک‌های تنفسی که اکنون در تمام بیمارستان‌های دولتی آن‌ها را راه‌اندازی کردیم، می‌آوریم، در آنجا پزشک متخصص بیمار را ویزیت می‌کند، دارو برایشان تجویز می‌شود. بر این اساس بیمار روزانه مراجعه کرده و داروهای تزریقی‌شان را دریافت می‌کنند و سپس به منزل بازمی‌گردند.

گلپیرا گفت: در عین حال در بیمارستان هم سیستمی آماده شده تا اگر احیانا حال بیمار بد شد، با بیمارستان تماس می‌گیرد و اگر دچار مشکل شدند در همان بیمارستانی که پرونده دارند، بستری می‌شوند. اگر حال‌شان رو به بهبود بود که بین سه تا پنج روز داروهایشان را دریافت کرده و بقیه دوران نقاهت‌شان را در منزل می‌گذرانند. این اقدام به ما کمک زیادی می‌کند که بار اضافه‌ای را که اکنون به بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود، کاهش دهیم. در حال حاضر اگر به بسیاری از بیمارستان‌های ما مراجعه کنید، شاهدید که بیماران خوش‌حال هستند که علائمی در آن‌ها ظاهر شده و درگیری‌های بسیار جزئی دارند، در بیمارستان دارو می‌گیرند و بعد به خانه رفته و تحت مراقبت‌ها و معاینات روزانه قرار می‌گیرند. به طوری که هم با آنها تماس گرفته می‌شود و هر روز صبحی که مراجعه می‌کنند، دوباره معاینه می‌شوند.

خطر رفت و آمد کرونا مثبتها و لزوم ایجاد نقاهتگاه با امکانات مناسب

وی درباره خطر رفت و آمد این بیماران از خانه به بیمارستان و احتمال انتقال بیماری، گفت: این موضوع درست است و این خطر وجود دارد. به هر حال رفت و آمد این بیماران خطراتی دارد، اما اکنون در این وضعیت این اقدام یکی از روش‌هایی است که تصمیم‌گیری و ابلاغ شد. به هر حال این خطر هم وجود دارد و به همین دلیل اگر می‌توانستیم در جایی مانند نقاهتگاه یا هتل مناسب این بیماران را نگهداری کرده و تیم پزشکی را در آنجا مستقر می‌کردیم تا بیماران طی این چند روز در آنجا نگهداری شوند، بهتر، مفیدتر و موثرتر بود.

علامت خفیف داشتید، در خانه بمانید

گلپیرا در ادامه تاکید کرد: مردم در اولین لحظه‌ای که علامت‌دار شدند، به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کرده و تعیین تکلیف شوند که آیا بیماری‌شان شدید است یا خیر. زیرا برخی مردم به اشتباه صبر می‌کنند تا بیماری در آن‌ها سنگین شود و بعد مراجعه می‌کنند، اما اگر در وضعیت عادی بودند و فقط یک ضعف مختصر و علائم سرماخوردگی مختصر دارند، در خانه بمانند؛ اما به محض اینکه احساس کردند حال‌شان دارد سنگین می‌شود، تنفس‌شان راحت نیست، دردشان دارد زیاد می‌شود و سردرد شدید یا تنگی نفش پیدا کردند، سریع یا به مراکز ۱۶ ساعته یا به کلینیک‌های تنفسی بیمارستان مراجعه کنند.

وی گفت: بیمارانی که تست‌شان مثبت شده و هیچ علامت سنگینی ندارند، نیاز نیست به بیمارستان بیایند، بلکه در خانه بمانند، قرنطینه خانگی داشته باشند، مایعات زیاد بخورند و استراحت کنند. متاسفانه برخی افراد وقتی می‌بینند علامت کم دارند، به سطح شهر می‌آیند و این بدترین اتفاقی است که دارد می‌افتد. مردم هر نوع علامتی داشتند، از خانه بیرون نیایند. اگر علامت‌دار شدید به هیچ وجه از خانه بیرون نروید تا دیگران را آلوده نکنید و اگر علائم تشدید شد به مراکز درمانی مراجعه کنید.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.