جزئیات ترخیص ۱۱۵ هزار تن برنج/ممنوعیت واردات پابرجاست

double-quot تهران - جارپرس - معاون فنی گمرک ایران از آخرین وضعیت تعیین تکلیف و ترخیص ۱۱۵ هزار تن برنج در زمان ممنوعیت فصلی و احتمال ترخیص ۸۵ هزار تن آن در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر : 71951
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 4 آبان 1400 - 14:59
جزئیات ترخیص ۱۱۵ هزار تن برنج/ممنوعیت واردات پابرجاست

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد آغاز و تا پایان آبان‌ماه ادامه دارد. اما در این مدت حواشی مربوط به تعیین تکلیف و ترخیص برنج‌هایی که در آستانه ممنوعیت و یا بعد از آن به گمرک و بنادر رسیده بودند، کم نبود و رایزنی‌ها و پیشنهادات متفاوتی در این رابطه جهت تامین نیاز بازار و تعدیل قیمت مطرح شد.

اخیرا به نقل از معاون وزارت صمت اعلام شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول آبان ماه لغو شده و ممنوعیت ثبت سفارش این کالا برداشته شده است که در این حالت ممنوعیت یک ماه زودتر پایان یافته است.

این در حالی است که جریان لغو ممنوعیت و تکلیف برنج‌های دپو در بنادر از معاون فنی گمرک ایران مورد پرسش قرار گرفت و وی در این باره به ایسنا اعلام کرد که در جلسه‌های اخیر مصوبه و یا بخشنامه‌ای در مورد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج صادر نشده و متعاقب آن ابلاغیه‌ای به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس ممنوعیت فصلی فعلاً پابرجا است.

 ۱۵ هزار تن ترخیص شد

ارونقی در ادامه به آخرین وضعیت ترخیص برنج‌ اشاره کرد و توضیح داد که حدود ۱۵ هزار تن قبل از ممنوعیت به آبهای ایران رسیده بود ولی تاریخ قبض انبار آن بعد از ممنوعیت صادر شده بود، بر این اساس با توجه به شروط تعیین شده برای ترخیص برنج در زمان ممنوعیت که به تاریخ ورود تا ۳۱ تیرماه تاکید دارد امکان ترخیص نداشت، ولی به هر صورت با توجه به اینکه قبل از ممنوعیت به آبهای ایران رسیده بود، طی مصوبه ستاد تنظیم بازار وزارت صمت چندی پیش ترخیص شد.

 ۱۵ هزار تن از درصدی‌ها منتظر تامین ارز

وی در ادامه با اشاره به ۱۵ هزار تن برنجی که از قبل در گمرک مانده بود گفت: این برنج‌ها باقی مانده‌ی ترخیص‌های ۹۰ درصدی گذشته است که ۱۰ درصدهای باقی مانده باید با صدور کد رهگیری بانک و تامین ارز ترخیص شود، بر این اساس طی مکاتبه اخیر گمرک با وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تکلیف این برنج‌ها نیز مشخص و بعد از صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود.

احتمالا ۸۵ هزار تن به زودی ترخیص می‌شود

این مقام مسئول در گمرک ایران از وضعیت ۸۵ هزار تن برنج دیگر که بعد از ممنوعیت فصلی وارد شده‌ و در بندر شهید رجایی و چابهار دپو شده‌اند نیز خبر داد و یادآور شد که با توجه به اهمیت تامین برنج در بازار، طی مذاکرات صورت گرفته احتمالا به زودی این ۸۵ هزار تن نیز ترخیص و روانه بازار خواهد شد.

در این رابطه باید یادآور شد که در نیمه اول امسال واردات برنج حدود ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۶۰۸.۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و ارزش ۲۴ درصد افزایش دارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.